۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81974093
T T
۰ نفر

افزایش دو برابری صادرات نظامی چین

۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81974093
افزایش دو برابری صادرات نظامی چین

پكن - ایرنا - تازه ترین بررسی های آماری نشان از آن دارد كه چین در زمینه توسعه صادرات نظامی گام های بلندی برداشته و رقم صادرات تسلیحات خود را به دو برابر افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، این خبر در حالی منتشر می شود كه ارتش چین به تازگی از مدل جنگنده «جی ـ 10» خود رونمایی كرد و رسانه های گروهی این كشور نوشتند چین به دنبال مشتریان خارجی برای این هواپیماهای نظامی پیشرفته است.
موسسه تحقیقات صلح استكهلم اخیرا در گزارش خود اعلام كرده كه چین در پنج سال گذشته میزان صادرات اسلحه را با افزایش سرمایه گذاری در تولید تسلیحاتی به دو برابر رسانده است.
این در شرایطی است كه بر اساس آمار موجود ارزش واردات تسلیحاتی چین بین سال های 2011 تا 2015 به نسبت دوره پنج ساله قبل از آن 25 درصد كاهش یافته است.
گزارش حاكی است كه صادرات تسلیحات عمده چین به غیر از اسلحه های سبك در پنج سال گذشته 88 درصد بیشتر شده است.
بودجه نظامی چین برای سال گذشته میلادی (2015) بر اساس گزارش مالی و بودجه این كشور 10.1 درصد نسبت به سال قبل تر (2014) افزایش داشت و به 144.2 میلیارد دلار رسید.
بودجه نظامی چین با كمی كاهش در مقام دوم در جهان قرار دارد. آمریكا بیشترین بودجه نظامی در جهان را به خود اختصاص داده است.
كشورهای اروپایی و آمریكا بر این باورند كه چین در سال های اخیر با هزینه چند میلیارد دلاری در بخش اسلحه سازی و برای تقویت قدرت خود در دریای جنوبی و اقیانوس هند، موفق به ساخت تسلیحات پیشرفته تری شده است.
گزارش ها نشان می دهد كه بیشتر تسلیحات چین به كشورهای آسیا و اقیانوسیه صادر می شود و در این میان 35 درصد صادرات برای پاكستان است كه روابط نظامی نزدیكتری با پكن دارد و در رده های بعدی كشورهای بنگلادش و میانمار قرار دارند.
بر اساس گزارش موسسه صلح استكهلم، چین طی پنج سال گذشته از فرانسه و آلمان نیز سبقت گرفته و با یك افزایش صادرات 88 درصدی، همچنان عنوان سومین منبع بزرگ صدور سلاح های مهم در سطح جهان را به خود اختصاص داده است.
به رغم ارتقای چین به رتبه سوم باید اذعان داشت كه این كشور هنوز فاصله زیادی با كشورهای آمریكا و روسیه دارد كه همچنان حرف اول را در بازار جهانی تسلیحات می‌زنند.
چین در حال حاضر پنج درصد از بازار تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده و به این ترتیب از آلمان پیشی گرفته كه تا پیش از آن رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود.
با وجود این، چین هنوز خود از واردكنندگان عمده تسلیحات است و بسیاری از هواپیماهای باربری نظامی، موتورهای بالگرد و انواع كشتی را از كشورهای دیگر خریداری می كند.
از جمله می توان به قراردادهای خرید جت های جنگنده «سوخو» و سامانه های موشكی چین از روسیه در سال گذشته میلادی اشاره كرد.
آساق**231**1597