۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81975486
T T
۰ نفر

آغاز شكار شورشیان در هنگ كنگ

۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81975486
آغاز شكار شورشیان در هنگ كنگ

پكن - ایرنا - هنگ كنگ اعلام كرد كه جستجوها برای یافتن مسببان شورش های اخیر منطقه «مونگ كوك» را با اعزام ماموران پلیس به سطح شهر آغاز كرده است.

به گزارش ایرنا، در جریان شورش های اخیر كه هنگ كنگ و چین آن را سازماندهی شده توصیف كردند، معترضان با پلیس درگیر شدند كه علاوه بر خسارات سنگین به این منطقه تعدادی زخمی برجای گذاشت.
حالا پلیس به نیروهای خود دستور داده است به دنبال 100 شورشی باشند كه نقش اصلی را در راه اندازی اعتراضات خیابانی در هنگ كنگ بر عهده داشته اند.
شماری از ماموران نیز در حال بررسی دوربین های مدار بسته هستند تا مشخص كنند افرادی كه در جریان این شورش ها با صورت های پوشیده به پلیس حمله كرده اند، چه كسانی بوده اند.
روزنامه «ساوت چاینا» می نویسد كه این افراد با چوب و چماق به نیروهای پلیس حمله ور شده و در جریان شورش آسیب های زیادی به اموال عمومی وارد آوردند و باعث زخمی شدن 130 نفر شدند.
بنا بر این گزارش تاكنون 74 نفر در ارتباط با این قضایا دستگیر شده اند كه 65 نفر آنها مرد و مابقی زن هستند و پلیس می گوید جستجو برای یافتن 100 نفر اصلی در جریان است.
یك مقام ارشد چین نیز برای نخستین بار در خصوص درگیریهای اخیر در هنگ كنگ گفت: كسانی كه خشونت های این منطقه را سازماندهی كرده اند از نیروهای جدایی طلب هستند.
رئیس اداره ارتباطی دولت مركزی چین در هنگ كنگ گفت: خشونت هایی كه اخیرا به وقوع پیوست به هیچ وجه ربطی به سیاست های حكومتی ندارد.
وی بروز هرگونه ناآرامی و شورش در هنگ كنگ را به شدت محكوم و بار دیگر خاطرنشان كرد كه این اقدامات سازماندهی شده بوده است.
«جانگ شیائو مینگ» افزود كه دولت مركزی نیز چنین تلاش هایی را جدایی طلبانه دانسته و اقدامات خودسرانه در منطقه «مونگ كوك» هنگ كنگ را محكوم می كند.
بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی چین و رسانه های جمعی این كشور، خشونت ها و درگیری ها از صبح روز هشتم فوریه (19 بهمن) در هنگ كنگ زمانی آغاز شد كه گروهی جدایی طلب به نام دستفروش های خیابانی شورش كرده و با پرتاب اشیا به سمت مردم و نیروهای پلیس دهها نفر را زخمی كردند.
مقام چینی گفت كه شهروندان هنگ كنگی و نیروهای پلیس اجازه نخواهند داد كه عده ای قلیل كل امنیت و صلح و ثبات این منطقه را تهدید كنند.
«جانگ» از مخالفان چین و نیروهایی كه از این كشور انتقاد می كنند بدون نام بردن از آنها انتقاد كرد و گفت: آنها بجای محكوم كردن این شورش ها، سعی در توجیه خشونت ها دارند كه این هم كمتر از دامن زدن به تنش ها نیست.
در برخی از گزارش های رسانه ای غربی و هنگ كنگی آمده است كه سیاست های سختگیرانه در باره دستفروش ها در این منطقه باعث شورش شده است اما روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چین و بسیاری از دولتمردان پكن این اقدامات را سازماندهی شده دانسته اند.
در جریان درگیری های اخیر هنگ كنگ جرم 40 نفر آنها شورش اعلام شده است كه ممكن است به حبس تا ده سال محكوم شوند.
هنگ كنگ از اوایل مهر ماه سال 93 نیز به مدت سه ماه شاهد تجمع اعتراض آمیز هزاران نفر از مردم این منطقه به تصمیم مقامات پكن در خصوص تایید نامزدهای انتخابات محلی بود. این انتخابات قرار است در سال 2017 برگزار شود.
هنگ كنگ شهری است جزیره ای در چین كه از سال 1842 تا 1997 میلادی جزو مستعمرات انگلیس بود. این منطقه خودمختار كه بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد، از مهم ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می رود و از سال 1997 كنترل آن با وعده ضمانت دولت چین به حفظ خودمختاری منطقه، تحت سیاستی كه به «یك كشور دو سیستم» مشهور است، از بریتانیا به پكن منتقل شد.
آساق**231**1597