با گذشت چند روز از موعد قانونی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، شیوه ها و شگردهای تبلیغاتی در چارچوب مقررات تعریف شده آنچنان در حال تحول و دگرگونی است كه گویی فرصت تبلیغات هرگز به پایان نخواهد رسید.
** شیوه های نامتعارف و دیدنی تبلیغات نامزدها
از شیوه های تماشایی تبلیغات نامزدها كه شاید برای بار اول مشاهده می شود به راه انداختن كاروانی از خودروهای همشكل و همكار نظیر صف امداد خودر یا كاروان تراكتورها در حمایت از نامزد مورد قبول رانندگان آنهاست كه با نصب عكس و پوستر نامزدها در برخی از شهرها و روستاهای استان اردبیل به چشم می خورد.
ارائه یكسال اینترنت رایگان برای جلب حامی از نامزد مورد نظر از شیوه های جدید تبلیغات نامزدهاست كه از سوی برخی از طرفداران نامزدها در یكی از شهرهای استان به چشم می خورد و آگهی تبلیغات و جلب مشتری آن نیز در فضای مجازی منتشر شده است.
انتشار نظرسنجی های بدون پشتوانه و اغلب نادرست به منظور ایجاد موج تبلیغاتی جهت بهبود وضعیت یك نامزد نه چندان محبوب كه با وارونه جلوه دادن فضای عمومی تبلغات در صدد انحراف افكار عمومی یك شهر است از دیگر ترفندها و شگردهای انتخاباتی در این دوره است.
ایجاد كانال های متعدد تلگرامی كه به شكل وسیعی با بوق و كرنا به معرفی سابقه و برنامه های نامزدها می پردازند از ابزارها و فضاهای نوین تبلیغاتی است كه به مدد تكنولوژی از دوره كنونی در كشور مشاهده می شود.
انتشارعكس نامزدها در كنار چهره های وجیه و عام پسند ملی، بهره برداری از سمبل ها، نمادها، شعارهای ملی و مذهبی برای طرح نامزدها نیز در فضای تبلیغات انتخابات دیده می شود.
تفتیش و طرح سابقه به اصطلاح منفی برخی از نامزدها در فضای مجازی كه از ناحیه هواداران رقبا برای خارج از توجه كردن یكدیگر صورت می گیرد از شیوه هایی است كه به عقیده منتقدان این شیوه، دامن زنندگان به آن بدون استناد به مدارك دقیق و فقط با اتكا به حدس، گمان و شایعات، ایمان خود را به بازی گرفته اند.
برخی از نامزدهای انتخابات با بذل و بخشش وعده های خوش طعم و شاید تحقق نیافتنی در جلب نظر مردم سعی می كنند و بر خلاف آنكه انتظار می رفت با خودداری از دادن قول های محقق نشدنی توقع بی جا نزد مردم خلق نشود، گهگاه تحرك های توقع آفرین را در فضای تبلیغات نامزدها شاهد هستیم.
** گرمی محافل شعرا در كشاكش انتخابات
بازار حرف و حدیث شعرا و ادبا نیز در تبلیغات انتخابات گرم شده است و قبیله شعر و شعور كه شاید تا دیروز جزو فراموش شدگان جامعه بودند امروز در مركز توجه هواداران نامزدها قرار گرفته اند و به هر شكل ممكن تلاش می شود تا از حضور و شعرخوانی شاعران مطرح شهرها و روستاها در جلسات تبلیغاتی نامزدها برای جلب نظر مردم استفاده شود.
دعوت از برخی از مداحان و هنرمندان صاحب نام نیز از جمله شیوه های تبلیغات نامزدهاست. برخی از این قبیل شخصیت های مقبول و محبوب از ابتدا خود را به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان نزدیك كرده و حتی در آئین نام نویسی آنها شركت كرده بودند و عده ای دیگر نیز بعدها با گرم شدن تنور انتخابات در نشست های تبلیغاتی نامزدها حاضر شده و گهگاه ابراز نظر و سخنرانی می نمایند.
** بازی با كارت احزاب و گروه های سیاسی
تلاش نامزدها برای قرار گرفتن در لیست احزاب و گروه های سیاسی در این دوره بیش از گذشته به چشم می خورد و بازی با كارت احزاب حتی در شهرهای كوچك نیز به چشم می خورد و گویی ماهیت انتخاب اصلح در این قبیل شهرها كه تا دیروز گرایش های قومی و قبیله ای بر سابقه و سلیقه های سیاسی ارجحیت داشت در حال تغییر و دگرگونی است.
** هیجان رای اولی ها برای پیوستن به صف مردم
این روزها بحث ها و گفتمان های انتخاباتی حد و مرز نمی شناسد و از مساجد، تكایا و مجالس عروسی، ترحیم و تزكیه پا فراتر گذاشته و در مدارس نیز مطرح می شود و دختران و پسرانی كه رای اولی محسوب می شوند برای حضور در پای صندوق های آراء و تجربه نقش آفرینی در سرنوشت سیاسی خویش لحظه شماری می كنند و جریان سیال و پویای جامعه ایرانی در بستر عقلانیت و شعور مواج و غلتان پیش می رود تا شوری دیرپا و حیرت افزا را در آدینه به یاد ماندنی هفتم اسفندماه به نمایش بگذارد.
7124/6016
اردبیل - ایرنا - هیاهوی تبلیغات، شتاب فزاینده هواداران نامزدها در معرفی چهره مدنظر خود و رقابت دوشادوش جریان های سیاسی به سوی خط پایان، انگشت نمایی تماشایی ایرانیان را در جمعه ای شیرین تر از شنبه ها در پای صندوق های آراء نوید می دهد.