۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶
کد خبر: 81977027
T T
۰ نفر
رقابت پنج نامزد مجلس خبرگان رهبري در كردستان براي تصاحب دو كرسي

سنندج- ايرنا- استان كردستان دو نماينده در مجلس خبرگان رهبري دارد و اكنون پنج نامزد براي كسب اين دو كرسي از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شده اند و اين روزها در فضاي مجازي و حقيقي و با برپايي ستادهاي تبليغاتي فعاليت خود را دو چندان كرده اند.

به گزارش خبرنگار ايرنا براي اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبري 23نفر در استان كردستان ثبت نام كردند كه يك نفر انصراف داد و صلاحيت چهار نفر تاييد و مابقي رد صلاحيت شدند.
آيت الله حسيني شاهرودي نماينده ولي فقيه در كردستان هم كه از استان قم در اين دوره از انتخابات شركت كرده بود روز اول اسفندماه حوزه انتخابيه خود را به استان كردستان تغيير داد و شمار نامزدهاي اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان در استان كردستان به پنج نفر افزايش يافت.
در اين دوره از انتخابات ماموستا انور آدمي فرزند رشيد، ماموستا اقبال بهمني فرزند ابراهيم، آيت الله سيد محمد حسيني شاهرودي فرزند سيدعلي، ماموستا عبدالرحمان خدايي فرزند مصطفي و ماموستا فايق رستمي فرزند عبدالقادر به عنوان نامزد پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان از حوزه انتخابيه كردستان تاييد صلاحيت شده اند.
مجلس خبرگان رهبري به دليل وظايف و اختياراتي كه براساس قانون اساسي بر عهده دارد يكي از مجالس مهم و تاثيرگذاري است كه اعضاي آن به صورت مستقيم از سوي مردم تعيين مي شوند و به دليل نقش و جايگاه آن در ساختار سياسي كشور از اهميت بالايي برخوردار است.
اولين دوره مجلس خبرگان رهبري پس از برگزاري انتخابات و براساس راي مردم در 24مردادماه سال 1362 و به رياست مرحوم آيت الله علي مشكيني فعاليت خود را آغاز كرد و همواره در طول اين چهار دوره افرادي خوشنام، عالم، مجتهد و مورد اطمينان و اعتماد و وثوق مردم از سراسر كشور به اين مجلس راه يافته اند.
مجلس خبرگان 88 عضو دارد و براساس قانون اساسي، سه مسئوليت مهم انتخاب، بركناري و نظارت بر رهبري را بر عهده دارد.
مردم كردستان در چهار دوره مجلس شوراي اسلامي در مجموع 6 نفر را به عنوان نماينده خود به مجلس خبرگان رهبري فرستاده اند در دور اول و دوم مجلس خبرگان رهبري سيد علي حسيني و عبدالله محمدي به عنوان نمايندگان كردستان راهي مجلس شده اند.
همچنين مردم كردستان در دور سوم عبدالقادر زاهدي و ماموستا محمد شيخ الاسلام را به عنوان نماينده خود راهي مجلس خبرگان رهبري نمودند و در دور چهارم نيز ماموستا حسام الدين محتهدي و ماموستا عبدالرحمان خدايي را به عنوان نماينده خود در اين مجلس برگزيدند.
ماموستا محمد شيخ الاسلام كه در دور سوم مجلس خبرگان رهبري نمايندگي مردم كردستان را بر عهده داشت در رمضان سال 88به دست عوامل تكفيري در سنندج به درجه والاي شهادت نائل آمد و ماموستا حسام الدين مجتهدي در انتخابات ميان دوره اي سال 90 به عنوان نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري انتخاب شد.
همچنين ماموستا حسام الدين مجتهدي نماينده دور چهارم مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري نيز در ارديبهشت ماه سال 93براثر كهولت سن دار فاني را وداع گفت.
ماموستا عبدالقادر زاهدي نماينده دور سوم مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري نيز در آذرماه سال 84در سقز دار فاني را وداع گفت.
باتوجه به اهميت و جايگاه مجلس خبرگان و لزوم آشنايي هرچه بيشتر مردم با نامزدهاي اين دوره از انتخابات، ايرنا اقدام به معرفي پنج نامزد اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبري كرده است.
*** ماموستا انور آدمي
ماموستا انور آدمي فرزند رشيد، متولد 1344 از شهرستان سقز است، از سال1371مجوز ماموستايي و خدمت به دين و ترويج آن را گرفته و داراي مدارك تحصيلي حوزه در سطح اجتهاد مي باشد، او به عنوان ماموستا و خدمت گزار مردم كردستان، در شهرستان هاي ديواندره و سقز امام جماعت بوده است.
مورادي مانند عضويت در شوراي روحانيت سقز، شوراي حل اختلاف، مسول كتابخانه، عضو سازمان تبليغات اسلامي و فرهنگ و ارشاد اسلامي سقز، عضو اوقاف و امور خيريه، امام جماعت ادارات و مدارس سطح شهر در كارنامه كاري ماموستا ادمي ديده مي شود و اكنون امام جماعت مسجد كوچك (چكوله) شهرستان سقز است.

*** ماموستا اقبال بهمني
ماموستا بهمني در سال 1352 در يكي از روستاهاي توابع شهرستان دهگلان در خانواده اي متدين ديده به جهان گشود و تحصيلات ابتدايي و مقدماتي خويش را در همان روستاي محل تولد به پايان رساند و سپس جهت ادامه تحصيل در دانشسراي تربيت معلم به شهرستان سنندج عزيمت كرد.
او با عنايت به علاقه شديد قلبي و تاثير دوستان مذهبي آن زمان خود، به فراگيري علوم ديني روي آورد و در مدارس رسمي و همچنين حجره هاي سنتي كردستان در حضور اساتيد برجسته اي همچون شهيد حاج ماموستا ملا محمد شيخ الاسلام، شهيد حاج ملا برهان عالي، مرحوم حاج ماموستا ملا حسام الدين مجتهدي، مرحوم حاج ماموستا ملا حسين گرجي و حاج ماموستا ملا حيدر مصطفوي تلمذ كرد.
ماموستا بهمني پس از سال ها تلاش و شاگردي موفق به كسب اجازه نامه افتاء و تدريس در حضور اساتيد خويش گرديد.
ماموستا بهمني اكنون امام جمعه شهر موچش شهرستان كامياران است.
از جمله سوابق او مي توان به امام جماعت مسجد حاج احمد بيگ سنندج، مدرس مدارس علوم ديني، مدرس دانشگاه، امام جماعت و مشاوره مذهبي بيمارستان بعثت سنندج و مشاور اهل سنت مدير كل تبليغات اسلامي استان كردستان اشاره كرد.
ماموستا اقبال بهمني همچنين داراي تاليفات و مقالات متعددي از جمله تأثير دعا در زندگي انسان، وظايف امت در خدمت به پيامبر(ص)، نقش علما و عرفاني كرد در خدمت به اسلام، ديدگاه علما و عرفاني كرد در خصوص اهل بيت پيامبر اعظم(ص)، نقش مساجد كردستان در هدايت مردم، طريقت قادريه و نقشبنديه در كردستان و وحدت اسلامي از نظر حضرت مولانا جلال الدين بلخي است.
ماموستا بهمني با 42 سال سن به عنوان جوان ترين نامزد پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري معرفي شده است.

*** آيت الله سيدمحمد حسيني شاهرودي
آيت الله سيدمحمد حسيني شاهرودي معروف به حسيني شاهرودي فرزند سيد علي متولد 1337 از خاندان مرجع بزرگ حضرت آيه الله العظمي حاج سيد محمود حسيني شاهرودي است.
او پس از طي دوره راهنمايي در سال 1353 وارد حوزه علميه شاهرود شد و دروس مقدماتي و اخلاقي را از اساتيد محترم الهي، اشرفي و نجفي فرا گرفت سال 1354 به حوزه علميه قم هجرت نمود و دروس سطح را از محضر اساتيد محترم يزدي، محمدي ري شهري، اشتهاردي، موسوي تهراني و بوشهري فرا گرفت.
وي دروس خارج حوزه را از سال 1362 شروع كرده و در درس حضرات آيات مكارم شيرازي، فاضل لنكراني، شيخ جواد تبريزي، وحيد خراساني، هاشمي شاهرودي و از سال 81 به مدت 6سال در درس حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب هم شركت كرده است.
در سال 1376 از رساله سطح 4 حوزه برابر با دكتري در رشته فقه و اصول دفاع نمود و مدرك آن را اخذ كرد. از سال 1374 به عضويت هيات علمي پژوهشكده تحقيقات اسلامي در آمد و هم اكنون عضو هيات علمي مجتمع آموزش عالي شهيد محلاتي است.
فعاليت علمي و پژوهشي آيت الله حسيني شاهرودي به نحوي با شروع تحصيل در حوزه شروع مي شود او نيز از آغاز ورود به قم به تدريس و تبليغ پرداخته و در سال هاي 56 تا كنون براي امور تبليغي و سياسي در شهرهاي مختلف حضور داشته است.
البته در اين مدت همواره تدريس در حوزه و دانشگاه را ادامه داده و استاد راهنما و استاد مشاور و داوري چندين پايان نامه را به عهده گرفته است.
فعاليت پژوهشي وي نيز به صورت منظم و پيوسته از سال 1361 با ورود به مركز بررسي و تدوين متون آموزشي سپاه شروع شد و تاكنون ضمن ادامه تحصيل به پژوهش در زمينه مباحث اعتقادي، فقهي، تاريخ اسلام، مكتب دفاعي اسلام، تعليم و تربيت، اخلاقي و علوم سياسي پرداخته است.
او ضمن داشتن آثار مستقل، هدايت تحقيق و تدوين بيش از 300 اثر علمي و مديريت پروژه هاي بزرگ نظام دفاعي اسلام، فرهنگ سازماني، فرهنگ عاشورا، نظام تعليم و تربيت اسلامي، فرهنگ اهل بيت و فقه سازماني را به عهده داشته است.
آيت الله حسيني شاهرودي مدير مسئولي و سردبيري چندين نشريه علمي و فرهنگي چون حصون، مربيان، پيام، مكتب جبهه و بصيرت را به عهده داشته و مقالات بسياري از ايشان در اين مجلات و نشريات ديگر به چاپ رسيده است.

*** ماموستا عبدالرحمان خدايي
ماموستا خدائي در سال 1320 شمسي در روستاي بوئين سفلي از توابع شهرستان بانه در خانواده‏اي كشاورز به دنيا آمد مقطع ابتدايي را در مدرسه روستا تحصيل كرد و روخواني قرآن مجيد را در زادگاهش فرا گرفت.
در سال 1332 شمسي به منظور تحصيل علوم ديني به زي طلبگي درآمد و در منطقه بانه، سقز، سنندج و مريوان در محضر اساتيد معروف آقايان جناب حاج ملا محمود محمدي، جناب حاج ملا عبدالله حيدري، جناب ملا شيخ حسين خان، جناب حاج ملاعبدالله محمدي و جناب حاج ملا سيد علي خالدي تلمذ كرد.
وي در سال 1344 شمسي در محضر علامه جناب حاج ملا محمد باقر مدرسي؛ بالك مريوان به اخذ اجازه افتاء و تدريس مفتخر شد.
او در سال 1362 شمسي در دوره تخصصي كه از طرف مركز بزرگ اسلامي در تهران داير شده بود، شركت نمود.
فعاليت مذهبي و علمي: ماموستا خدائي از سال 1345 شمسي بدون وقفه به تدريس و تبليغ مسلمانان پرداخت به محض اتمام دوره تحصيلات و كسب اجازه افتاء و تدريس، در روستاي كاني بند بانه به عنوان مدرس و امام جماعت روستا، به آموزش علوم ديني به طلاب و تبليغ مباني اسلام به مردم مسلمان مشغول شد و تا سال 1357 شمسي كه به روستاي ننور نقل مكان كرد.
در سال 1360 شمسي به شهرستان بانه نقل مكان كرد و از سوي مردم محله‏اي كه در آن ساكن شد به عنوان امام جماعت مسجد رسالت انتخاب شد كه اين مسند تا كنون برقرار است.
از سال 1360 شمسي به عنوان مدرس در مدرسه علوم ديني شهرستان بانه به همكاري با مركز بزرگ اسلامي پرداخته ‏است كه در تاريخ 22 بهمن 1361 شمسي، به سمت امام جمعه شهرستان بانه منصوب شد و از آن موقع تاكنون به تبليغ و ارشاد مومنين مشغول است.

*** ماموستا فايق رستمي
ماموستا فايق رستمي فرزند عبدالقادر از خانواده مذهبي در روستاي برده رشه مريوان در سال 1327 متولد شد. از سن 10 سالگي به علوم ديني بسيار علاقه داشت و بر اساس وصيت پدرش خود را وقف راه خدا و رسول الله(ص) و شريعت مقدس اسلام كرد.
در سال 1340 پا به عرصه تحصيل در حجره روستايي 'برده رشه' نهاد و در خدمت عالم رباني و با تقوي و متخلق به اخلاق رسول الله(ص) و با ادب و حيا مرحوم جناب ماموستا ملا محمد قرآن را ختم كرد.
ماموستا فايق رستمي اكنون امام جمعه موقت شهر مريوان است.
ماموستا رستمي سال ۱۳۵۴ اجازه‌ نامه‌ رسمي ارشاد ديني و اجتهاد را از ماموستا عالي اخذ مي كند و قريب به‌ ۴۰ سال است در حوزه‌ ارشاد ديني فعاليت مستمر دارد.
آموزش بيش از ۱۴۰ طلبه‌ علوم ديني و صدور اجازه‌ نامه‌ اجتهاد براي ۲۱ طلبه‌، ۷ سال سابقه‌ خدمت در شوراي حل اختلاف، ۴ سال خدمت در مركز بزرگ اسلامي مريوان، ۴ سال سابقه‌ در سمت امام جمعه‌ موقت مريوان، تاليف دو اثر فقهي تحت عناوين 'شرح مسائل با آيات و احاديث' و 'فضيلت مكه‌ منوره‌ و مدينه‌ فاضله‌' و انواع سخنراني در همايش ها دانشگاهي و راديويي در زمينه‌هاي مختلف ديني را مي توان از جمله سوابق وي برشمرد.
***
استان كردستان دو نماينده در مجلس خبرگان رهبري دارد و اكنون پنج نامزد در اين استان براي تصاحب اين دو كرسي با هم به رقابت مي پردازند.
آراي مردم كردستان در انتخابات پيش رو در هزار و 197حوزه انتخابي شامل 595 حوزه ثابت و 602 حوزه سيار، جمع آوري مي شود.
از تعداد كل حوزه هاي استان كردستان 715 حوزه روستايي و 482 حوزه انتخاباتي، شهري است.
تعداد كل واجدين شرايط راي در استان كردستان يك ميليون و 161 هزار و 537 نفر است.
3033/1904
گزارش از فرزاد نويدي