۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۱۴
کد خبر: 81980692
T T
۰ نفر
حضور رنگين كماني قوميت ها واقوام درپاي صندوق هاي راي در خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- قوميت‌هاي مختلف ترك، تات، كرد، تركمن، بلوچ، كرمانج، فارس در خراسان شمالي امروز سر از پا نمي شناسند با لباس هاي رنگارنگ، امروز در پاي صندوق هاي راي حاضر شدند و وحدت و اتحاد خود را به بار ديگر در اين استان به اثبات رسانده اند.

استان خراسان شمالي از استان‌هايي است كه زبان و لهجه‌هاي زيادي در آن متداول است و امروز اگر در كنار يكي از صندوق هاي راي در شهرستان بجنورد حضور داشته باشي به عينه گنجينه فرهنگ ها را مشاهده خواهي كرد، زن تركمن با لباس قرمز رنگ با كلاه و روسري تركمني كه بر سر دارد، مرد تركمن با لباس و كلاه تركمني، زن كرد، كرمانج، تات و فارسي زبان همه و همه در يك صف پشت سر هم حضور پيدا كرده اند، با وجود زبان هاي مختلف،لباس هاي رنگ رنگ اما يكدل براي تعيين سرنوشت كشور خود مشغول راي دادن هستند.
تنوع قوميتي در اين استان باعث نشده است كه حضور در صحنه ها كم رنگ شود، برعكس اين امر باعث شده است حضور بيشتر و پررنگ تر شود چرا كه حتي طبق آمار رسمي كشور استان خراسان شمالي در بين ساير استان ها از نظر مشاركت در انتخابات در سال هاي گذشته بيش از ميانگين كشوري بوده است.
مردم اين خطه ساليان سال است كه با پراكنش متفاوت با گويش‌هاي تركي، فارسي، تاتي، بلوچي، كردي كرمانجي، تركمني و فارسي دري با هم ارتباط داشته و دارند و شبيه اين تفاوت گفتاري، تفاوت‌هايي درمذهب و فرهنگ اهالي نيز ديده مي‌شود.
شيعه و سني در تمامي صحنه ها دوشادوش ساير هموطنان خود حركت كرده و در اين انتخابات به صورت فعالانه مشاركت كردند.

*** حضور اقوام شيعه و سني در پاي صندوق هاي راي در خراسان شمالي جلوه اي خاص به انتخابات بخشيده است
حضور پررنگ اقوام شيعه و سني استان خراسان شمالي در پاي صندوق هاي اخذ راي جلوه اي خاص، اتحادي به رخ كشيدني، وحدتي مثال زدني به صفوف خلق حماسه سياسي بخشيده است.
در صفهاي مملو از جمعيت راي دهندگان كه حضور آگاهانه مردم خراسان شمالي را نشان مي دهد حضور زنان و دختران قرمزپوش حاكي از حضور زنان تركمن سني مذهب است كه همپاي شيعيان در عرصه تعيين سرنوشت حاضر شده اند.
زنان و دختران تركمن اين استان با پوشش لباس مخصوص تركمني و روسري بلند قرمز در شعب اخذ راي در شهر بجنورد و مناطق شهري و روستايي راز و جرگلان و مانه و سملقان حضور يافته اند تا اتحاد خود را بار ديگر به دشمنان انقلاب نشان دهند.
اين مشاركت در خراسان شمالي نشان مي دهد كه رنگ معنا ندارد، اقوام ساكن در اين خطه با وحدت، يكپارچگي و يكرنگي در همه صحنه ها از جمله انتخابات حضور گسترده اي دارند.
علاوه بر زنان و مردان تركمن اين استان هموطنان كرد، كرمانج، تات زنان اين استان نيز با گويش هاي مختلف در صف ها انتظار مي كشند تا نوبت آنان برسد و راي خود را به صندوق بيندازند كه اگر لحظه اي در كنار شعبه انتخاباتي مكث كني و پچ پچ شهروندان را گوش كني متوجه مي شوي به چه زيبايي با زبان كردي از حماسه انتخابات صحبت مي كند به چه شيريني از مشاركت و همدلي با زبات تركمني ياد مي كنند.
شماري از شهروندان اهل سنت تركمن استان خراسان شمالي در خصوص شركت در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين مجلس خبرگان رهبري به خبرنگار ايرنا گفتند: حضور اهل تسنن در كنار برادران شيعه در انتخابات مشت محكمي بر دهان استكبار و دشمنان اسلام خواهد بود.
يكي از شهروندان اهل سنت تركمن خراسان شمالي كه راي خود را به صندوق انداخته است به خبرنگار ايرنا گفت: حضور اهل سنت در كنار ساير مردم در اين انتخابات به جهانيان ثابت مي كند كه دوستدار كشورشان هستند.
فرهاد رحيمي اظهار داشت: در جمهوري اسلامي ايران همه اقوام در صحنه هاي مختلف با هم مشاركت دارند و من هم امروز با انداختن راي به صندوق به تكليف شرعي ، قانوني و ملي خود عمل كرده ام.
يكي بانوان تركمن شركت در انتخابات را حق قانوني خود دانست و گفت: در جمهوري اسلامي ايران به تمامي مردم حق راي داده شده است تا در سرنوشت كشور خود مشاركت داشته باشند و شيعه يا سني باشد، تفاوتي ندارد زيرا هر كدام از آن ها تنها يك راي را دارند.
صاحب جمال يزداني افزود: دشمن از طريق رسانه هايي كه در اختيار دارد با تبليغات گسترده مي‌كوشد تا اهل سنت را از مشاركت انتخابات دور كند ولي اهل سنت تركمن خراسان شمالي به توطئه هاي دشمنان توجه نمي كند و در پاي صندوق راي حضوري پرشور را به نمايش مي گذارد.
عبدالله بهمن با بيان اينكه شركت در انتخابات وظيفه ملي و ديني است گفت: شيعه و سني در كشور و بخصوص در اين استان هميشه در تمامي صحنه ها در كنار هم حضور دارند و هيچ گاه تفرقه اي در بين آنان نبوده است.
عضو شوراي فتاوي اهل سنت خراسان شمالي گفت: شركت در انتخابات وظيفه اي عمومي ، شرعي است.
آخوند گلدي كمالي افزود: در آموزه هاي قرآني وديني بسيار به امور شورايي و مشاركت تاكيد شده است كه امروز شيعه و سني اين استان اين مهم را لبيك گفته اند و آمده اند تا سرنوشت خود را تعيين كنند.
وي با اشاره به حديثي كه درباره همدلي و همزباني ميان مسلمانان است، بيان كرد: محبت و مهرباني ميان ايمان داران بايد همچون اعضاي يك بدن باشد.
كمالي اظهار كرد: مردم پشتوانه محكمي براي انقلاب و نظام هستند و در اين دوره با توجه به حساسيت در منطقه و جهان شركت پرشور تاثيرگذاري بيشتري برخوردار است.
حدود 10 درصد از جمعيت استان خراسان شمالي تركمن هاي سني مذهب هستند كه در شهرستان هاي بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان سكونت دارند.
در استان خراسان شمالي 523 صندوق ثابت و 302 صندوق سيار براي اخذ آراي رأي دهندگان داير شده است. برابر آمار رسمي وزارت كشور، 624 هزار و 300 نفر در اين استان واجد شرايط رأي دادن هستند كه 67 درصد جمعيت خراسان شمالي را شامل مي شود.
7 شهرستان اين استان درمجموع 4 كرسي نمايندگي در بهارستان دارند و شهرستان فاروج نيز مشترك با قوچان در خراسان رضوي يك نماينده در مجلس دارد. براي تصاحب اين 4 كرسي نمايندگي صلاحيت 63 نامزد تاييد شده بود كه با انصراف شماري از آنان، تا اين لحظه 42 نفر در عرصه رقابت باقي مانده اند.
در حوزه انتخابيه بجنورد و چهارشهرستان تابعه اين حوزه 30 نامزد براي كسب دو كرسي نمايندگي و در شيروان 4 نامزد و اسفراين 8 نامزد انتخابات براي تصاحب يك كرسي نمايندگي خود را در معرض راي مردم خراسان شمالي قرار داده اند.
براي يك كرسي نمايندگي مردم اين استان 925 هزار نفري در مجلس خبرگان رهبري نيز 3 نامزد در عرصه حضور دارند.
بر اساس اعلام ستاد انتخابات كشور، تمام متولدين 7 اسفند 1376 به قبل، واجد شرايط رأي دادن در انتخابات امروز هستند. رأي دهندگان بايد افزون بر همراه داشتن شناسنامه، از شماره ملي خود نيز مطلع باشند تا فرآيند رأي گيري سهولت بيشتري بيابد.
براي انتخابات امروز در استان بيش از 14 هزار نفر اعم از عوامل اجرايي، نظارتي، امنيتي و انتظامي به طور مستقيم درگير هستند.ك/4
3007/ 6042