به گزارش ايرنا، محمد مصطفوي روز يكشنبه در گردهمايي مديران و مشاوران متوسطه اول استان قم در مجتمع فرهنگيان اين شهر افزود: خدمات مشاوره اي در مقطع اول متوسطه در بخش هاي تحصيلي، شغلي و سلامت روان با رويكرد مشورتي در حال انجام است و مشاوران مدارس جديدترين اطلاعات مورد نياز دانش آموزان را براي تحصيل، ورود به دانشگاه و بازار كار در اختيار آنها قرار مي دهند.
وي با اشاره به اينكه نيروي انساني كارآمد كليد توسعه است افزود: انتخاب رشته مناسب در مقطع متوسطه اول باعث مي شود دانش آموزان بر اساس استعدادها و توانمندي هاي خود به سمت ادامه تحصيل و كسب مهارت، هدايت شده و در آينده به عنوان نيروي انساني كارآمد در مسير پيشرفت جامعه به كار گرفته شوند.
وي ادامه داد: براساس سياست ها و برنامه ريزي هاي جديد وزارت آموزش و پرورش، نظام آموزشي ما در حال عبور از مشاوره فرآيندي و حركت به سمت مشاوره كيفي است كه در آن امكان انتخاب آگاهانه بر مبناي شناخت براي دانش آموزان فراهم مي شود.
مصطفوي با اشاره به لزوم آموزش مهارت هاي مورد نياز فرآيند جامعه پذيري به دانش آموزي در مدارس گفت: براي انتخاب رشته مناسب لازم است شايستگي هاي دانش آموزان در پايه هاي مختلف مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: براساس برنامه هاي ريزي هاي انجام شده در بحث توسعه متوازن قرار است دانش آموزان در كلاس نهم بر اساس جهت گيري شغلي كشور در سه بخش نظري، فني و حرفه اي و كار دانش تحصيلات خود را ادامه دهند.
وي بيان كرد: با ارائه مشاوره هاي هدفمند به دانش آموزان تلاش مي شود از ورود آنها به رشته هايي كه متناسب با توانمندي هايشان نيست جلوگيري به عمل آيد.
مصطفوي گفت: با توجه به نيازهاي جامعه و واقعيت هاي بازار كار لازم است نگرش دانش آموزان و خانواده هاي آنها نسبت به رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش تغيير كند.
وي افزود: هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار دانش، ظرفيت هاي خوبي را براي مهارت افزايي دانش آموزان و ورود آنها به بازار كار فراهم مي كند.
وي ادامه داد: بازديد از مراكز صنعتي، خدماتي و كشاورزي باعث ايجاد انگيزه در ميان دانش آموزان براي تحصيل در هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار دانش مي شود.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان قم نيز در اين گردهمايي گفت: سياست هاي جديد آموزشي بر لزوم تغيير نگرش مسئولان مدارس و دانش آموزان نسبت به تحصيل در رشته هاي فني و حرفه اي و كار دانش در هنرستان ها به جاي رشته هاي نظري تاكيد دارد.
عليرضا ياري بيان كرد: در همين رابطه آموزش و پرورش قم تلاش كرد با برگزاري «جشنواره 70 هنرستان 70 نمايشگاه»، با نشان دادن دستاوردهاي علمي و عملي دانش آموختگان فني و حرفه اي و كار دانش انگيزه دانش آموزان را براي تحصيل در هنرستان ها افزايش دهد.
وي افزود: با راهنمايي مشاوران و مديران مدارس بايد بيش از 60 درصد دانش آموزان در پايان مقطع متوسطه اول براي ادامه تحصيل به سمت رشته هاي فني و مهارتي هدايت شده و تنها 40 درصد وارد رشته هاي نظري شوند.
وي ادامه داد: گرايش به تحصيل در رشته هاي نظري در ميان دانش آموزان تبديل به يك بحران آموزشي شده است و بيشتر دانش آموختگان اين رشته ها پس از طي تحصيلات تكميلي نمي توانند وارد بازار كار شوند و اين در حالي است كه تعداد بسيار زيادي از مهارت آموزان هنرستان ها در پايان دوره تحصيل خود مي توانند شغل مناسبي داشته باشند.
همچنين معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش استان قم در اين گردهمايي گفت: مشاوران مدارس همانند گذشته بايد تلاش كنند تا اهداف نظام تعليم و تربيت و سياست هاي كلان آموزشي به نحو احسن اجرا شود.
ناصر حمزه اي افزود: مشاوران مدارس استان قم پس از اطلاع از شيوه هاي اجرايي كه به تازگي در موضوع هدايت تحصيلي دانش آموزان ابلاغ شده است، راهنمايي هاي لازم را در اختيار مراجعه كنندگان قرار دهند.
وي ادامه داد: نبايد به خاطر نگرش اشتباه در خصوص تحصيل در هنرستان، دانش آموزان را به سمت رشته هاي نظري راهنمايي كرد، چرا كه اين كار با سياست هاي جديد آموزش و پرورش و ديدگاه مسئولان نظام در تضاد است.
وي بيان كرد: بايد در ميان دانش آموزان و خانواده هاي آنها براي تحصيل در رشته هاي فني و حرفه اي و كار دانش انگيزه ايجاد كنيم تا در سال هاي آينده با مهارت افزايي، شاهد شكوفايي استعدادها و فراهم شدن بسترهاي مورد نياز براي اشتغال جوانان باشيم.
اين گردهمايي با حضور مديران و مشاوران خواهر متوسطه دوره اول با موضوع هدايت تحصيلي دانش آموزان در مجتمع آموزشي فرهنگيان(2) قم برگزار شد و شركت كنندگان با جديدترين دستوالعمل هاي وزارت آموزش و پرورش در فرآيند هدايت تحصيلي دانش آموزان آشنا شدند، اين گردهمايي فردا با حضور مديركل دفتر كار و دانش وزارت آموزش و پرورش براي مديران و مشاوران برادر دوره متوسطه اول برگزار مي شود. ك/3
/7405/ 1175/ 6075
معاون اداره كل مشاوره آموزش و پرورش:
هدايت تحصيلي دانش آموزان بر اساس نيازهاي جامعه انجام مي شود
۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر:
81983456
قم - ايرنا - معاون اداره كل مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: در سياست گذاري هاي جديد آموزشي، هدايت تحصيلي دانش آموزان در مقطع متوسطه اول بر اساس نيازهاي جامعه، وجود بازار كار و استعدادهاي فردي انجام مي شود.