۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81984517
T T
۰ نفر
هند و آمريكا پس از 12 سال مذاكره در آستانه امضا توافق مشترك نظامي هستند

تهران - ايرنا - نزديك شدن آمريكا و هند به امضا توافقنامه اي در زمينه مشاركت نظامي پس از 12 سال مذاكره نشانگر تقويت روابط دفاعي دو كشور در ميان ادعاهاي ارضي چين است.

به گزارش روز دوشنبه رويترز، با امضاء اين توافقنامه آمريكا پس از سال ‌ها به نخستين منبع تسليحاتي هند كه تا مدت ها در اختيار روسيه بود تبديل مي شود و بيش از هر كشور ديگري با هند رزمايش مشترك برگزار مي ‌كند.
دو كشور در اين گفت وگوها به دنبال دستيابي به توافقي جهت ساخت بزرگترين ناو هواپيمابر در هند هستند كه نيروي دريايي هند را به يكي از قدرت هاي منطقه تبديل مي كند كه زنگ خطري براي چين به شمار مي رود.
مقامات هندي در دولت‌ هاي قبلي از اين مساله كه دستيابي به اين توافق، حمايت هند از آمريكا در جنگ‌ هاي واشنگتن را به دنبال خواهد داشت بيم و هراس داشتند و همين موضوع مذاكرات را طولاني كرد اما با روي كارامدن دولت 'نارندرا مودي' اين كشور نسبت به امضاي توافق مشاركت لجستيكي با آمريكا ابراز تمايل كرد.
نتيجه اين مذاكرات، امكان استفاده نيروهاي نظامي دو كشور از پايگاه هاي زميني، هوايي و دريايي همديگر با امكان تامين منابع و تعمير و بازسازي را فراهم خواهد كرد.
ژنرال 'هري هريس' فرمانده نيروهاي آمريكايي در اقيانوس آرام گفت: دو طرف علاوه بر توافق ياد شده به دنبال براي برقراري ارتباط امن دو جانبه بين ارتش دو كشور، نقشه برداري و به اشتراك گذاشتن اطلاعات هوايي و دريايي هستند.
وي افزود: دو كشور در زمينه برگزاري رزمايش گشت زني دريايي مشترك در درياي جنوبي چين كه مورد مناقشه بين چين و كشورهاي ويتنام، فيليپين، تايوان، برونئي و مالزي است به توافقاتي دست يافته اند.
به نظر مي رسد اين توافق بيشتر به منظور مقابله با فعاليت هاي دريايي چين صورت گرفته باشد.
يك مقام هندي در باره اين توافق اظهار كرد: پس از آنكه آمريكا به دهلي نو اين اطمينان را داد كه در جنگ هاي واشنگتن با دوستان و متعهدان هند، از دهلي نو درخواست همكاري نخواهد كرد موانع اين توافق برداشته شده است.
'هونگ لي' سخنگوي وزارت خارجه چين نيز درباره اين توافق اظهار كرده بود كه پكن اميدوار است اين توافقنامه به امنيت و صلح در منطقه كمك كند و تامين كننده منافع كشور سوم نباشد.
دولت قبلي هند اين توافقنامه و اتحاد نظامي با آمريكا را مساوي با تضعيف هند و كاهش خودمختاري مي دانست.
هند بيشتر نگران دسترسي نيروي هوايي آمريكا به شبكه ارتباطي اين كشور است و همين موضوع رسيدن به توافق نهايي در زمينه نظامي را طولاني كرده است.
يكي از مقام هاي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه به احتمال زياد اين توافقنامه در سفر اش كارتر به دهلي نو در ماه آوريل سالجاري ميلادي (فروردين - ارديبهشت 95) نهايي شود.
اين منبع خبري گفت: دفتر 'نارندرا مودي' نخست وزير هند به طور مستقيم پيگير اين توافقنامه و افزايش همكاري هاي دوجانبه است.
هند از حضور و دخالت چين در اقيانوس هند نگران است از همين رو به دنبال توسعه همكاري هاي دفاعي خود با ژاپن، ويتنام و آمريكا است.
آساق**3077**1392
۰ نفر