دولت با وجود 12 هزار بیلیارد ریال اموال، مشكل تامین مالی دارد

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی ارزش اموال و دارایی های در اختیار دولت را بیش از 12 هزار بیلیارد ریال عنوان كرد و گفت: با وجود این رقم دولت هنوز با مشكل های زیادی روبروست.

«بیلیارد» در زبان ریاضی، برابر با 10 به توان 15 است.
«علی طیب نیا» عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه های اجرایی كشور در محل این وزارتخانه افزود: از اموال و دارایی های دولت به شیوه مطلوب استفاده نمی شود و این موضوع از عوامل بروز مشكل برای دولت است.
وی طرح مولدسازی دارایی های دولت را یكی از پروژه هایی دانست كه به دولت كمك می كند اطلاعات دقیق از اموال و دارایی های خود داشته باشد و بتواند بر اساس آن برنامه ریزی درستی انجام دهد.
طیب نیا تایید كرد اكنون بسیاری از دستگاه های اجرایی كشور اموال زائد فراوانی در اختیار دارند اما شماری دیگر برای در اختیار داشتن این اموال به پرداخت اجاره ناگزیرند و این نشان می دهد مدیریت درستی در اموال دولت وجود ندارد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی یكی از اثرهای مثبت مولدسازی اموال دولت را استفاده درست و مناسب از این اموال برشمرد و اضافه كرد: مولدسازی اموال دولت پایه ای برای انتشار اوراق بهادار خواهد بود.
وی، یكی از شاخص های دست یابی به رشد اقتصادی كشورها را استفاده از اموال و دارایی های دولتی به عنوان سرمایه عنوان كرد و گفت: یكی از شیوه های استفاده از دارایی ها برای ایجاد درآمد و تامین مالی مولد این است كه آنها پایه انتشار اوراق بهادار قرار داده شوند.

** انتشار اوراق «صكوك منفعت»
وی با اعلام اینكه در جلسه امروز شورای عالی بورس، تصمیم هایی در خصوص معرفی اوراق جدید مالی گرفته شد، از انتشار اوراق «صكوك منفعت» به اتكاء درآمدها و منافع حاصل از دارایی های دولتی و غیردولتی خبر داد.
طیب نیا با بیان اینكه امسال به دلیل فقدان مدیریت یكپارچه بر اموال و دارایی ها، دولت برای تامین صكوك با مشكل مواجه بود، دلیل این امر را در اختیار نداشتن اطلاعات موثق از اموال و دارایی های دولت بیان كرد.
وی افزود: طرح مولدسازی دارایی های دولت فقط به معنای ثبت مقدار و ارزش دارایی ها نیست، بلكه ما باید قادر باشیم دارایی ها را به گونه موثر مدیریت كنیم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اكنون و با هدف استفاده از اموال غیرمنقول و دارایی های دولت، در حال تهیه لایحه مدیریت یكپارچه و كارآمد دارایی های دولت هستیم تا در قالب آن بتوان برای افزایش كارآیی، از شیوه های مختلفی برای مدیریت دارایی ها استفاده كرد.
طیب نیا اضافه كرد: طرح مولدسازی اموال و دارایی های دولت فقط به دنبال ثبت این اموال نیست بلكه نسبت به ارزشگذاری این اموال در مرحله نخست و سپس مدیریت موثر بر آنها در گام دوم اقدام می كند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد كرد: كشور در آینده به سویی برود كه بهره بردارانی از اموال و دارایی های دولت آنها را به عنوان اجاره در اختیار داشته باشند و از سوی دیگر میزان اجاره این اموال در بودجه سنواتی آنها لحاظ شود.
طیب نیا گفت: اجرای این سند و پرداخت اجاره در قبال بهره برداری از اموال و دارایی دولت باعث می شود از این اموال استفاده بهینه شود.
مراسم رونمایی از سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه های اجرایی كشور با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، معاون حقوقی رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
اقتصام**2078**3061**1961
۰ نفر