به گزارش ايرنا، هواي كلانشهر اصفهان بويژه در بيشتر روزهاي فصول سرد سال، با افزايش آلاينده ها مواجه است و كيفيت هواي اين كلانشهر در بسياري از روزهاي فصل سرما، در وضعيت ناسالم براي افراد حساس و عموم قرار مي گيرد.
وسائل نقليه شخصي از جمله موتور سيكلت هاي بنزين سوز از متهمان آلودگي هواي كلانشهر اصفهان هستند.
بر اساس آخرين آمار، حدود يك ميليون و 300 هزار دستگاه موتورسيكلت بنزيني در سطح كلانشهر اصفهان تردد مي كند.
در همين راستا از حدود دو سال پيش موضوع استفاده از موتور سيكلت هاي برقي به جاي بنزيني در اين كلانشهر از سوي برخي كارشناسان و نهادها مانند نيروي انتظامي، شهرداري، دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنيان مطرح شد.
كارشناسان معتقدند كه با توليد موتور سيكلت هاي برقي علاوه بر كاهش آلودگي هوا، ميزان تصادفات نيز كاهش مي يابد و بنزين كمتري به هدر مي رود.
مسئولان نيروي انتظامي استان اصفهان، سهم آلايندگي هر موتور سيكلت را شش برابر يك خودرو اعلام كرده اند.
فرمانده انتظامي استان اصفهان در اين باره گفته است: مدت ها در اتاق هاي فكر اين فرماندهي با اساتيد دانشگاه ها و كارشناسان انتظامي درباره راهكارهاي كاهش تلفات انساني ناشي از تصادفات موتورسواران بحث و تبادل نظر شد تا اينكه بهترين راهكار، تشويق مردم به استفاده از موتورهاي برقي به جاي موتورهاي بنزيني اعلام شد.
سردار عبدالرضا آقاخاني اظهار كرد: جلوگيري از آلودگي هوا، پيشگيري از حداقل 30 درصد از مرگ و ميرهاي تصادفات موتورسواران، كمك به بهداشت روح و روان جامعه و آرامش دادن و جلوگيري از آلودگي صوتي، صرفه جويي در مصرف سوخت و كمك به اقتصاد كشور و كمك به آسان شدن تردد با موتورسيكلت از جمله مزيت هاي استفاده از موتورهاي برقي است.
وي با بيان اينكه 56 درصد از جرايم شهري بوسيله موتورسيكلت هاي بنزيني و به اصطلاح موتورهاي تيزرو انجام مي شود، افزود: يكي از مزيت هاي مهم بكارگيري اين نوع موتورها پيشگيري از وقوع جرايم بخصوص سرقت است.
فرمانده انتظامي استان اصفهان پارسال از تعديل موتورسيكلت هاي اسقاطي به موتورسيكلت هاي برقي توسط شهرداري اصفهان خبر داد و گفت: شهرداري اصفهان در يك حركت مثبت بمنظور كاهش آلايندگي ها در اين كلانشهر، براي تبديل موتور سيكلت هاي اسقاطي به برقي اعلام آمادگي كرده است.
آقاخاني، سرعت اين موتور سيكلت ها را 50 تا 60 كيلومتر و بدون آلودگي صوتي و آلايندگي اعلام كرد و افزود: هنگام اتمام شارژ باتري، اين موتورها با استفاده از پدال تبديل به دوچرخه مي شوند.
در حاليكه نيروي انتظامي، موتور سيكلت برقي را يكي از موثرترين راهكارها براي كاهش آلودگي هواي اصفهان اعلام كرد، شهرداري اصفهان نيز بدنبال اجرايي كردن اين طرح بود.
شهردار سابق اصفهان نيز يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا را تردد موتورسيكلت هاي بنزيني مي دانست و معتقد بود : طرح جايگزين كردن موتورسيكلت هاي برقي با موتورسيكلت هاي بنزيني يكي از تصميم هاي خوب زيست محيطي است كه بايد جدي گرفته شود.
سيد مرتضي سقائيان نژاد از مذاكره شهرداري با چهار كارخانه براي توليد موتورسيكلت هاي برقي در اصفهان خبر داده و اظهار اميدواري كرده بود كه اين طرح تا پايان سال 93 عملياتي شود كه اين موضوع در زمان اعلام شده به نتيجه نرسيد.
اما اسفند امسال بود كه خبر امضاي تفاهمنامه بين شهرداري اصفهان و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي توليد موتور سيكلت هاي برقي، مردم را به اجراي آن اميدوار كرد.
بر اساس اين تفاهمنامه، شهرداري سعي دارد كه اصفهان پاك را در ركاب موتورسيكلتهاي برقي ببيند و در اين راه از فناوريهاي نوين بهره گيري شود.
شهردار اصفهان اين كار را در راستاي استفاده از توان شركتهاي دانشبنيان داخلي، خلاقيت و نوآوري، تحقق اقتصاد مقاومتي، بهبود و ارتقاي فرهنگ ترافيك، تجاري سازي فناوري هاي داخلي و حفظ محيط زيست دانست.
مهدي جمالينژاد، زمان اجراي اين تفاهمنامه را دو سال اعلام كرد و گفت: اين طرح به صورت آزمايشي در اصفهان اجرا ميشود .
معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري نيز بر استفاده از توان شركت هاي دانش بنيان و دانشگاه ها و راه حل بومي براي حل مشكل ها و چالش هاي كلانشهر اصفهان از جمله آلودگي هوا تاكيد و اظهار كرد: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي موتورسيكلت هاي برقي تسهيلات مالي بلاعوض پرداخت مي كند.
در حاليكه قيمت اوليه براي موتور سيكلت هاي برقي در اصفهان حدود 70 تا 100 ميليون ريال اعلام شد ، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان، برآورد هزينه موتورسيكلت هاي مدنظر شهرداري را بين 40 تا 65 ميليون ريال اعلام كرد.
عليرضا صلواتي افزود: سعي ميكنيم با فروش قسطي و ديگر تسهيلات موتورسيكلتهاي جديد با قيمت حداقلي به دست شهروندان برسد.
وي بيان اينكه با شروع اجراي اين طرح، محدوديتهايي براي ساير وسايل نقليه قائل ميشويم، تصريح كرد: همچنين محدودههايي تعيين مي شود كه تنها خودروهاي پاك و موتورسيكلت هاي برقي ميتوانند در آن تردد داشته باشند.
در حاليكه در مراسم امضاي تفاهمنامه بين شهرداري اصفهان و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي طرح موتورسيكلت هاي برقي اشاره اي به چگونگي توليد اين موتور نشد، پيش از اين برخي دانشگاه ها و شركت ها از جمله دانشگاه آزاد خميني شهر از توانايي خود براي توليد اين نوع موتور سيكلت خبر داده بودند.
براي كاهش آلودگي هواي اصفهان، راه حل هاي متخلفي از جمله اعمال طرح زوج و فرد تردد خودروها، جلوگيري از استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه هاي اصفهان و تدوين سند جامع كاهش آلودگي هوا در چند سال اخير در دستور كار مسئولان قرار گرفته است.
در همين حال با توجه به امضاي تفاهمنامه شهرداري اصفهان با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و قول مساعد اين معاونت براي همكاري جهت اجراي طرح جايگزيني موتور سيكلت هاي برقي به جاي بنزين سوز ها در كلانشهر اصفهان بايد براي اجرايي شدن اين طرح به انتظار نشست و ديد كه اين تفاهمنامه تا چه اجرايي مي شود.
گ/3011 / 2093
براي سوار شدن بر موتورسيكلت هاي برقي؛
اصفهاني ها منتظر اجرايي شدن تفاهمنامه شهرداري هستند
۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۱۷
کد خبر:
81987265
اصفهان- ايرنا - چند سالي است كه كلانشهر اصفهان با معضل و چالش آلودگي هوا مواجه است به همين دليل در سال هاي اخير راه حل هاي بسياري براي آن مطرح شده كه استفاده از موتور سيكلت هاي برقي از جمله اين راه حل هاست.