۱۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۹
کد خبر: 81989364
T T
۰ نفر
نشست ايران، تركمنستان و قزاقستان براي تعيين تعرفه يكسان ترانزيت كالا برگزار مي شود

تهران - ايرنا - معاون بهره‌برداري٬ سير و حركت شركت راه‌آهن گفت: رئيسان راه آهن هاي ايران، تركمنستان و قزاقستان در نشستي سه جانبه تعيين تعرفه يكسان تراتزيت كالا در مسير چين تا ايران را بررسي مي كنند.

حسين عاشوري روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: پيش از اين، طبق توافق سه جانبه قرار شد در سه ماه پاياني سال 2015 هرگونه حمل كالا و ترانزيت در اين مسير با تعرفه يكسان انجام شود.
وي به مزيت هاي تعيين تعرفه يكسان براي ترانزيت كالا در اين مسير اشاره كرد و گفت: در اين صورت شركت هاي حمل ونقل با اطلاعات بيشتري كالاي خود را در اين مسير ترانزيت و جابه جا مي كنند.
عاشوري افزود: پس از افتتا‌ح مسير اينچه ‌برون، نشست هاي زيادي با روساي راه‌آهن‌هاي تركمنستان و قزاقستان برگزار شده است تا مسير اين خط ريلي در قالب يك كريدور تعريف و براي اين مسير تعرفه مشترك تعيين شود؛ انتظار داريم در سال 2016 كالاها با تعرفه يكسان در كريدور ريلي شرق درياي خزر جابه جا شود.
وي با اشاره به راه اندازي كريدور ريلي راه ابريشم اظهارداشت: با افتتاح ايستگاه اينچه برون و تكميل شبكه ريلي چهار كشور چين، قزاقستان، تركنستان و ايران، تلاش ما اين است كه حركت قطارهاي برنامه اي با تعرفه ترجيحي در اين مسير بيشتر شود.
معاون شركت راه آهن تصريح كرد: با توافق كشورهاي مسير، هم اكنون تعرفه ترجيحي در كريدور راه ابريشم ريلي اعمال مي شود و تلاش مي كنيم اين تعرفه تعديل شود تا با ساير مسيرها بتواند رقابت كند.
وي با بيان اينكه راه اندازي كريدور راه ابريشم ريلي از مهمترين اولويت هاي راه آهن كشور بود، افزود: با توافق سه جانبه بين ايران، تركمنستان و قزاقستان، نخستين قطار حامل كالاهاي كانتينري از چين پس از طي 10 هزار و 400 كيلومتر مسافت، 26 بهمن ماه امسال وارد تهران شد.
عاشوري تاكيد كرد: با فعال شدن كريدور راه ابريشم و سير قطار هاي برنامه اي در اين مسير پيش بيني مي كنيم سهم تجارت چين با كشورهاي خاورميانه و ايران افزايش يابد كه در اين صورت ترانزيت كالا در اين مسير رشد چشمگيري خواهد داشت.
وي در خصوص تامين واگن مورد نياز براي انجام ترانزيت در اين مسير ريلي، افزود: براي رفع كمبود واگن در اين مسير هم اكنون از واگن هاي كشورهاي آسياي ميانه استفاده مي كنيم و همكاري گمرك جمهوري اسلامي ايران نيز در زمينه افزايش ترانزيت در اين مسير بسيار قابل تقدير است.
به گزارش ايرنا، نخستين قطار باري حامل 32 كانتينر بزرگ از طريق گذرگاه آلاتا در منطقه مسلمان نشين سين كيانگ در شمال غرب چين پس از عبور از كشورهاي قزاقستان و تركمنستان از مسير سرخس، 26 بهمن ماه امسال وارد ايران شد.
اقتصام(4)1108 ** 2023 ** 1569
۰ نفر