۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۰۵
کد خبر: 81994501
T T
۰ نفر

حفظ منابع طبيعي بدون مشاركت مردم ممكن نيست

۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۰۵
کد خبر: 81994501
حفظ منابع طبيعي بدون مشاركت مردم ممكن نيست

سنندج-ايرنا- امام جمعه دلبران قروه حفظ منابع طبيعي بدون مشاركت مردم را امكان پذير ندانست و گفت: منابع طبيعي متعلق به همه نسل هاي حال و آينده است و دغدغه حفظ آن بايد در ميان مردم به وجود آيد.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام مهدي فيض كرميان روز سه شنبه در مراسم جشن درختكاري در جوار امامزاده سيد جلال الدين منطقه باباگرگر قروه با بيان اينكه همكاري مردم و مشاركت عمومي، براي حفاظت از طبيعت لازم است، افزود: براي حفظ منابع طبيعي بيشتر به مشاركت مردمي نياز داريم تا امكانات و از اين رو مشاركت مردم در حفظ منابع طبيعي و خدادادي تاثير گذارتر است.
به گفته وي خطرات زيادي منابع طبيعي را تهديد كرده كه اين امر تنها مختص به كشور ايران نيست بلكه ساير كشورها نيز با اين مشكل مواجه شده اند.
حجت الاسلام فيض كرميان با اشاره به وظيفه ديني و ملي تك تك ما در حفظ و حراست از منابع طبيعي موجود، خصوصاً جنگل‌ها و مراتع و همچنين توسعه پايدار و گسترش اين نعمت الهي افزود: هفته منابع طبيعي بهانه‌اي است براي اينكه ما به محيط زيست احترام گذشته و آن را احياء كنيم و يا حداقل آن را با دقت بيشتري نگهداري نماييم.
وي اظهار كرد: حفظ و حراست از منابع طبيعي و درختان سبب مي‌شود انسان‌ها در محيطي شاداب و سالم زندگي كنند و سبب نشاط و پويايي روح و جسم انسان‌ها مي‌شود و بايد فرهنگ مراقبت از منابع طبيعي و درختان و جنگل‌ها در جامعه نهادينه شود.
امام جمعه دلبران منابع ملي و طبيعي را امانتي در دستان ما براي انتقال به نسل‌هاي آينده دانست و گفت: همه ما بايد در حفظ و حراست از منابع طبيعي، جنگل و مراتع قدرشناس باشيم و آن را به‌درستي به نسل‌هاي آينده منتقل كنيم.
به گفته وي حفاظت از ميراث فرهنگي و طبيعي براي تعادل بخشيدن به حيات انسان ها و دستيابي به توسعه پايدار و سازمان‏ يافته كه روند تكامل تمدن بشري را در پي خواهد داشت، از چنان اهميتي برخوردار است كه يك بسيج عمومي، جهاني، دولتي و مردمي را مي‏طلبد.
حجت الاسلام فيض كرميان همچنين گفت: مردم بايد محيط هاي طبيعي و فرهنگي را به عنوان نهاد همبستگي معنوي در اجتماعات محلي خود تلقي كنند و بپذيرند كه همان‏گونه كه با انهدام و تخريب محيط طبيعي زندگي بشر به خطر مي‏افتد، ويراني ميراث فرهنگي و تاريخي نيز زندگي معنوي را به مخاطره مي‏افكند.
وي با اشاره به فوايد درخت از نظر سلامت فردي و اجتماعي اظهار كرد: گياهان و درختان سهمي بسزا و نقشي بسيار مهم در زندگي بشر دارند كه باعث تلطيف هوا، تعادل دماي محيط، حفاظت از خاك و تامين بخشي از مواد غذايي مورد نياز انسان اندكي از سودمندي هاي فراوان آنها است.
15 تا 22 اسفند به عنوان هفته منابع طبيعي و درختكاري نامگذاري شده است.
قروه در 90 كيلومتري شرق كردستان واقع شده است.
1904/7345