به گزارش ايرنا محمد فريد لطيفي چهارشنبه در كارگاه آموزشي نقش رسانه در مديريت بحران' نقش رسانه ها را در مديريت حوادث و رخدادهاي طبيعي حائز اهميت دانست و اظهار كرد: رسانه ها مي توانند تاب آوري مردم را در مقابل بحران ها افزايش يا كاهش دهند.
وي با بيان اينكه تمام تلاش مسئولان افزايش تاب آوري جامعه در شرايط بحران است افزود: آموزش، تامين امكانات، مقاوم سازي، مانور، آمادگي و اطلاع رساني مناسب از راهكارهاي مسئولان براي اين كار است زيرا اگر نرخ تاب آوري در مقابل حوادث در جامعه پايين بيايد، آن منطقه هزينه گزافي را خواهد پرداخت.
وي گفت: تجربه نشان داده گاهي وقت ها مديران توان كنترل بحران ها را داشته اما پوشش خبري نامناسب از سوي رسانه ها در كار اختلال ايجاد كرده و مشكل ساز شده است.
لطيفي همچنين با اشاره به اينكه رسانه ها رابط بين فرستنده و گيرنده پيام هستند، با تشريح سطح حضور رسانه ها در حوادث، اظهار كرد: براي رسانه ها خبررساني صرف و عمل به وظيفه سنتي كافي نيست و توجه به كمك رساني و مسئوليت اجتماعي آن چيزي است كه در پوشش اخبار حوادث مطلوب ماست.
وي از هجوم برنامه ريزي نشده تعداد زيادي از خبرنگاران به مناطق آسيب ديده در زمان حوادث انتقاد كرد و افزود: ارسال اخبار و اطلاعات مديريت نشده مي تواند باعث ايجاد مشكلاتي شود.
لطيفي با انتقاد از رسانه هايي كه عكس زنان با پوشش نامناسب در حوادث را در معرض ديد عموم قرار مي دهند از خبرنگاران خواست كه در زمان حادثه در انتخاب سوالات و منابع خبري دقت كنند و سوالات كليشه اي نپرسند.
لطيفي اظهار كرد: در محل جديد ساختمان مديريت بحران استان خوزستان مكان خاصي براي استقرار رسانه ها در زمان حادثه نظر گرفته شده اما ارسال اخبار بايد مديريت شده باشد و اينگونه نيست كه هر فردي بتواند وارد منطقه شود و گاها اخبار نامربوطي به جامعه منتقل كند.
وي با بيان اينكه اين سطح از نقش رسانه ها مورد استقبال مديريت حادثه نيست افزود: جلوگيري از پيشداوري، تنظيم خبر بر اساس شرايط، پايبندي به اصول اخلاقي، اطمينان از صحت خبر، تاييد آن از سوي مراجع رسمي و حداقل دو منبع خبري بايد مدنظر قرار گيرد، ضمن اينكه گاهي لازم است تعداد قربانيان براي جلوگيري از تنش در جامعه تا مدتي اعلام نشود.
معاون سازمان مديريت بحران كشور تاكيد كرد: رسانه ها بعد از اطمينان از اينكه يك خبر تبعات اجتماعي و امنيتي ندارد آن را منتشر كنند.
وي با بيان اينكه در زمان وقوع حوادث غيرمترقبه مردم نياز به امنيت روحي و رواني دارند اظهار كرد: بررسي جوانب مختلف و برخي از اخبار حساس را مي توان با فاصله زماني و بعد از فروكش كردن التهاب جامعه منتشر كرد.
لطيفي در ادامه تاكيد كرد: ورود خيران براي كمك رساني نيز بايد مديريت شده باشد تا جلوي سوء استفاده گرفته شود به طور مثال حضور مبلغان اديان ديگر، سمن ها و جاسوس ها در قالب كمك هاي خيران ديده شده است.
به گفته وي، عدالت در خدمات رساني بسيار حائز اهميت است كه ورود خيران براي كمك اين امر را مختل مي كند و تبعاتي به دنبال دارد.
بر اساس اين گزارش، از 34 حادثه طبيعي، 24 مورد در خوزستان به وقوع مي پيوندد.
در 50 سال گذشته، 307 مورد زلزله بين سه تا پنج ريشتري، و 39 مورد زلزله پنج تا هفت ريشتري در خوزستان به وقوع پيوسته كه نشان مي دهد اين استان در معرض آسيب هاي ناشي از وقوع زلزله قرار دارد.
در سال هاي اخير وقوع پديده گرد و غبار، خشكسالي و توفان هاي بي سابقه اي نيز در خوزستان اتفاق افتاده است.
آغاز سال 93 نيز با وقوع سيل در شمال خوزستان همراه بوده است.
7151/6064
معاون سازمان مديريت بحران كشور: رسانه ها نگرش خود را به اخبار بحران تغيير دهند
۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۲۳:۴۷
کد خبر:
81997411
اهواز – ايرنا – معاون بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور خواستار تغيير نگاه رسانه ها به نحوه پوشش اخبار مرتبط با بحران و حوادث طبيعي شد.