۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۷:۲۷
کد خبر: 81997483
T T
۰ نفر
شهروندان در خريد ماهي قرمز به توصيه هاي بهداشتي توجه كنند

سمنان – ايرنا - رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماريهاي طيور و آبزيان اداره كل دامپزشكي استان سمنان گفت : مردم علاوه بر مراقب مخاطرات بهداشتي خريد و نگهداري ماهي قرمز به توصيه هاي بهداشتي در اين خصوص توجه كنند.

علي جاويد پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : مردم بايد ماهي قرمز را از مراكز مجاز و داراي مجوز فروش دائم و يا موقت زير نظارت ادارات دامپزشكي تهيه كنند.
وي اظهار داشت : مردم بايد از خريد ماهي از دست فروشان و دوره گردان به دليل مشخص نبودن وضعيت بهداشتي ماهي و شرايط نگهداري آن ها كه به طور عمده منجر به كاهش طول عمر ماهي نيز مي گردد، خودداري كنند.
وي تاكيد كرد: كودكان بايد از دست زدن و بازي كردن با ماهي خودداري كنند، زيرا ممكن است عوامل بيماري زا احتمالي را به چشم و دهان خود منتقل نمايند.
وي اظهار كرد : ماهي قرمز بايد داراي ظاهر وتحرك مناسب و شناي متعادل باشد و همچنين علائمي نظير تاخوردن باله ها، لكه هاي پنبه اي مانند، زخم يا لكه هاي سفيد متمايل به خاكستري يا قرمز در اطراف دهان يا سطح بدن، بيرون زدن چشمها به صورت يك طرفه يا دو طرفه و ريخته شدن پولك هاي ماهي نباشد.
وي با بيان اينكه براي نگهداري ماهي قرمز به مدت طولاني در خانه يا كنار سفره هفت سين ، براي هر ماهي بايد يك ليتر آب در نظر گرفته شود،گفت:بهتر است از ظروف دهان گشاد براي نگهداري ماهي استفاده گردد.
فضاي مورد نياز براي هر ماهي دو برابر حجم آب مي باشد.
جاويد پور بهترين PH آب و بهترين دماي آب جهت نگهداري ماهيان زينتي را به ترتيب 7.5- 6.8 و 26 -22 درجه سانتي گراد اعلام كرد و افزود: تعويض مقداري از آب ماهي يك يا دو بار در هفته كافي است.
وي تصريح كرد: در صورت استفاده از آب شرب شهري، بايد آن را24 ساعت در هوايي آزاد جهت كلر زايي قرار داد و سپس اين آب كلرزداي شده را به آب ماهيان اضافه نمود.
وي با اشاره به اينكه جهت تغذيه ماهيان بايد از غذاهاي آماده در فروشگاه هاي مجاز عرضه ماهي زينتي استفاده شود ، گفت: غذادهي بايد يك يا حداكثر 2 بار در روز و به اندازه اي باشد كه در مدت يك تا 2 دقيقه مصرف شود.
وي تاكيد كرد: ماهي قرمز بايد با غذاهاي كم پروتئين و سرشار از كربوهيدرات تغذيه شوند و بهتر است كه غذا در سطح آب شناور بماند و استفاده از غذاي آماده بهتر است .
وي خواستار خودداري از خريدن ماهيان مريض و بي حال و داراي لكه هاي سفيد و يا قرمز روي پوست بدن شد و افزود : در صورت مريض شدن ماهي و يا تلفات ، مردم بايد مورد را از مابقي ماهي ها جدا كرده و به يكي از مراكز دامپزشكي مراجعه كنند.
جاويدپور خاطر نشان كرد: اگر فردي سابقه بيماري پوستي( آلرژي) دارد براي دست زدن به ماهي و ظروف نگهداري ماهي بايد از دستكش استفاده نمايد.
رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماريهاي طيور و آبزيان اداره كل دامپزشكي استان سمنان ادامه داد: براي ضد عفوني كردن ظروف نگهداري ماهي از نمك طعام سه درصد و يا پرمنگنات پتاسيم ، پركلرين و بتادين مي توان استفاده كرد.
جاويدپور به شهروندان توصيه كرد تا در روز طبيعت(سيزدهم فروردين ماه) ماهي ها را در مكانهاي مشخص شده توسط شهرداري ها رها كنند.
6026/7342