۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۸
کد خبر: 81998128
T T
۰ نفر
لاوروف خواستار فشار غرب بر اوكراین برای توقف حملات به مراكز دیپلماتیك روسیه شد

مسكو- ایرنا- به دنبال حملات روزهای اخیر ملی گرایان اوكراینی به مراكز دیپلماتیك روسیه در اوكراین در اعتراض به محاكمه 'نادیا ساوچنكو' خلبان اوكراینی، 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه خواستار فشار كشورهای غربی بر دولت اوكراین برای توقف این حملات شد.

به گزارش ایرنا، لاوروف امروز پنجشنبه در گفت و گو با شبكه تلویزیونی روسی «رن.تی.وی»، حملات مراكز دیپلماتیك روسیه در اوكراین را انزجارآور و مغایر با معیارهای بین المللی خواند.
وی گفت: این اعمال انزجارآور است و هیچ گونه واكنشی از به اصطلاح جامعه جهانی مشاهده نمی كنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان كرد: هدف اصلی در شرایط كنونی، جلوگیری از این گونه اقدامات از سوی كشورهای هماهنگ كننده (حامیان) سیاست های اوكراین است كه بر حكومت این كشور نفوذ دارند.
وی خاطرنشان كرد كه این مساله را در مذاكرات با جان كری وزیر امور خارجه آمریكا و همتایان اروپایی خود مطرح خواهد كرد.
لاوروف یاداوری كرد اخیرا در ایران گروهی در اعتراض به اعدام شیخ نمر النمر روحانی عربستانی به سفارت این كشور در تهران تعرض كردند و در كشورهای غربی سر و صدای زیادی بلند شد اما در حمله به سفارت روسیه در اوكراین، شركای غربی واكنش دیگری نشان دادند.
به گزارش رسانه های روسی، شب گذشته چند مهاجم اوكراینی به ساختمان سفارت روسیه در كی یف بطری آتش زا پرتاب كردند كه با تلاش ماموران، حریق خاموش شد.
نیروهای پلیس مهاجمان را بازداشت كردند اما امروز این افراد آزاد شدند.
افراط گرایان اوكراینی روز چهارشنبه نیز در اعتراض به محاكمه نادیا ساوچنكو خلبان اوكراینی در روسیه، در ادامه اقدامات ضدروسی خود سفارتخانه و كنسولگری های روسیه در لووف و اودسا را مورد حمله قرار دادند.
به گزارش رسانه ها، دهها ملی گرا و فعال سیاسی روز چهارشنبه در مقابل ساختمان سفارتخانه روسیه در كی یف پایتخت اوكراین اجتماع كرده و سنگ، تخم مرغ و بطری های حاوی رنگ به سوی سفارت پرتاب كردند.
شركت كنندگان در این اجتماع شعارهایی علیه روسیه داده و خواهان آزادی خانم ساوچنكو خلبان اوكراینی شدند و چندین مامور پلیس حاضر در محل، مانع ورود معترضان به محوطه سفارت شدند.
شمار زیادی از ملی گرایان اوكراینی نیز در لووف در غرب اوكراین به سوی ساختمان سركنسولگری روسیه سنگ پرتاب كرده و یكی از معترضان به نام ولادیمیر پاراسیوك كه نماینده پارلمان اوكراین است، پرچم روسیه را پایین كشیده و بجای آن پرچم اوكراین را بر فراز سفارتخانه به اهتزاز در آورد.
معترضان سپس اقدام به آتش زدن پرچم روسیه كردند. ماموران محافظ كنسولگری از دور نظاره گر اقدامات ملی گرایان بوده و در آن مداخله نكردند.
شماری از تظاهركنندگان در بندر اودسا در جنوب اوكراین هم در حمایت از ساوچنكو در مقابل ساختمان كنسولگری روسیه اجتماع كردند اما ماموران پلیس اجازه حمله به ساختمان را به آنها نداده و با پرتاب گاز اشك آور تظاهركنندگان را متفرق كردند.
بر اساس اطلاعات شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، چند نفر از معترضان نیز روز دوشنبه به محوطه سفارتخانه روسیه در كی یف نفوذ كرده و بر اثر اقدام های آنها، شیشه های پنجره های سفارت خرد شد و چند دوربین مدار بسته امنیتی نیز از كار افتاد.
آنها همچنین پرچم سفارت روسیه را پاره كرده و بجای آن پرچم اوكراین را نصب كردند.
تظاهرات مشابهی نیز در میدان استقلال كی یف برگزار شد و صدها نفر با شركت در آن و سر دادن شعارهای ضدروسی، خواستار آزادی نادیا ساوچنكو خلبان محبوس اوكراینی در روسیه شدند.
روز یكشنبه هم مهاجمان اوكراینی با سنگ و بطری های حاوی مواد محترقه به ساختمان سفارت روسیه در كی یف حمله كردند كه بر اثر این حمله، سه خودرو واقع در محوطه سفارت آسیب دید.
نادیا ساوچنكو خلبان اوكراینی كه به عنوان هدایت كننده تیراندازی های خمپاره ای ارتش اوكراین در شرق این كشور خدمت می كرده است، از سوی روسیه متهم به مشاركت در قتل دو خبرنگار روس در استان دونتسك اوكراین شده است.
محاكمه ساوچنكو به مرحله پایانی رسیده و نماینده دادستانی روسیه درخواست 23 سال حبس برای وی كرده است. این زندانی اوكراینی اعلام كرده است در صورت خودداری روسیه از آزاد كردن وی هفته آینده شروع به اعتصاب غذای نامحدود خواهد كرد.
اروپام*391**1485**1599