۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰
کد خبر: 81999554
T T
۰ نفر
كشاورزان جفير خواستار واگذاري اراضي به بومي هاي منطقه شدند

اهواز – ايرنا – جمعي از كشاورزان منطقه 'جفير' در خوزستان خواستار واگذاري اين اراضي به كشاورزان بومي منطقه شدند.

به گزارش ايرنا تعدادي از كشاورزان منطقه جفير جمعه با تجمع در مقابل تاسيسات آبرساني و تلمبه خانه شركت تعاوني ايثارگران نسبت به واگذاري زمين هاي كشاورزي خود به شركت هاي تعاوني غيربومي اعتراض كردند.
اين كشاورزان با در دست داشتن پلاكاردهايي همچون 'ما كشاورزان جفير با هر گونه واگذاري اراضي كشاورزي خود به شركت هاي غيربومي مخالفيم؛ با نام مقدس شهدا و ايثارگران اراضي كشاورزي و تنها وسيله معيشت ما در جفير غارت نكنيد؛ اراضي جفير متعلق به كشاورزان جفير است'؛ خواستار قرار دادن اين زمين ها به بومي هاي منطقه شدند.
رئيس انجمن صنفي كشاورزان دشت آزادگان و هويزه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: اعتراض كشاورزان به دليل واگذاري زمين ها به شركت هاي تعاوني ايثارگران و رزمندگان است كه غيربومي به شمار مي آيند اين در حاليست كه هيچكدام از كشاورزان منطقه سهمي از اين واگذاري ها ندارند.
حسين مرمضي با بيان اينكه كشاورزان حدود 15 روستا درگير اين مساله هستند افزود: اين اراضي 44 هزار هكتار وسعت دارند كه ميان شركت هاي تعاوني غيربومي تقسيم شدند و حتي يك هكتار از آنها به مردم محلي داده نشده است.
وي گفت: اين اراضي زمين هاي آبا و اجدادي اين كشاورزان است كه در آن كشت و زرع مي كنند و برخي از آنها اسناد رسمي به تاريخ سال 1319 دارند و بعضي نيز سند ندارند.
مرمضي اظهار كرد: كشاورزان معتقد هستند هيچ زمين اضافه در منطقه وجود ندارد و براي اثبات اين مساله بيايند و به هر كدام از مالكان 15 هكتار زمين بدهند و اگر زمين مازاد باقي ماند ميان شركت هاي تعاوني تقسيم كنند.
وي با بيان اينكه بخشي از زمين ها به زور و با قوه قهريه از كشاورزان گرفته شده گفت: حدود 15 سال پيش كه شركت هاي تعاوني براي تقسيم زمين ها آمده بودند اهالي اطلاعي از تصميم آنها و رويدادهايي كه در حال رخ دادن بود نداشتند و تصور مي كردند دولت براي تسطيح اراضي و كمك به كشاورزان آمده است به همين دليل در ابتدا از كار اين شركت هاي تعاوني جلوگيري نكردند.
مرمضي اظهاركرد: تاكنون مكاتبات و پيگيري زيادي شده و پرونده هايي نيز در دادگستري تشكيل شده كه هيچكدام به نتيجه نرسيده است.
وي افزود: دو سه روز پيش مديران تعاوني دوباره به اراضي كشاورزان وارد شدند اما مردم محلي آنها را ديدند و با آنها درگير شدند و اين تجمع اعتراض آميز در ادامه همان اتفاق است.
مرمضي با بيان اينكه اين تجمع مسالمت آميز و در منطقه برگزار شده، اظهار كرد: با كشاورزان صحبت كرديم كه فعلا به دليل شرايط حساس انتخابات به مسئولان فرصت بررسي بيشتر مساله را بدهند و در صورت بي توجهي اين تجمع در شهر ادامه مي يابد.
بر اساس اين گزارش، منطقه جفير در جنوب غرب خوزستان قرار دارد. بر اساس طرح جفير قرار است بيش از 40 هزار هكتار به ايثارگران واگذار شود.
منطقه جفير حدود 50 كيلومتري غرب اهواز واقع است.
7151/ 6037