۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۵۴
کد خبر: 82001385
T T
۰ نفر

زنجان درگير توسعه نامتوازن شهري

۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۵۴
کد خبر: 82001385
زنجان درگير توسعه نامتوازن شهري

زنجان - ايرنا - عضو هيات علمي دانشگاه زنجان گفت: آثار پيش‏بيني و برنامه‏ريزي درست توسعه كالبدي را در سيما و عملكرد فعلي شهر زنجان كمتر مي‏توان مشاهده كرد.

مهدي مقيمي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ساخت و سازهايي كه تاكنون به منظور توسعه شهر زنجان انجام شده است، هم متناسب با نيازهاي موجود و طرح هاي توسعه اي هست و هم نيست.
وي به علت وجود چنين شرايطي اشاره كرد و يادآورشد: شهر تجسم و نمود بي‏تعارف روابط اقتصادي، اجتماعي و سياسي هر جامعه است.
مقيمي اظهار كرد: نمي‏توان چهره‏ شهر را بدون اصلاح و ايجاد توازن و عادلانه كردن روابط اقتصادي، اجتماعي و سياسي در آن، از مناظر كريه پيراست و به آرايه‏هاي تصنعي آراست و انتظار پذيرش اين پيرايش و آرايش را از مردم داشت.
اين استاد دانشكده عمران دانشگاه زنجان گفت: سيماي شهر بدون ملاحظه تمام راستي‏ها و كژي‏هاي جامعه، مردمان خود را به نمايش عمومي مي‏گذارد.
وي خاطرنشان كرد: در كشورهايي مانند ايران كه توسعه در گير و دار سنت‏گرايي و نوگرايي دست و پا مي زند، شكل‏گيري شهرها متاثر از عوامل بسيار متكثر و ناهمگون است.
مدير طرح هاي عمراني دانشگاه زنجان گفت: اختلافات عميق در جهان‏بيني حاكمان و ساير قطب هاي قدرت در كشور، طي حدود يك قرن گذشته، سرنوشت توسعه‏ ملي را در كشاكش طوفان هاي بي‏پايان گرفتار كرده است.
وي افزود: فاكتورهاي سياسي و اقتصاد كلان ملي و بين‏المللي، انقلاب، جنگ، تغيير اقليم و مهاجرت‏هاي ناشي از آنها عوامل مهم موثر بر شكل‏گيري شهرهاي ايران بوده و هستند.
مقيمي يادآورشد: به عنوان مثال شهر زنجان در بخش مسكن، فضاهاي تجاري، فضاهاي مذهبي و فضاهاي اداري با تورم موضعي كنترل و توزيع نشده مواجه است.
اين استاد دانشگاه زنجان گفت: عكس اين جريان، در فضاهاي عمومي و طبيعي شهري، فضاهاي خدماتي (مانند بيمارستان، كلينيك و ساختمان پزشكان) و نيز فضاهاي تفريحي- فرهنگي با فقر مواجه است.
وي تاكيد كرد: در زمينه كاربري هاي آموزشي نيز، فقط به دليل تحول نزولي در برشي از هرم جمعيتي ملي است كه در سال هاي گذشته به تعادل نسبي بين تقاضا و عرضه رسيده‏ايم.
مقيمي اظهار كرد: يك عامل مهم در شكل‏گيري هر شهر، نقش «عوامل ذينفع و ذينفوذ» در آن محسوب مي شود كه خود تابعي از اقتصاد شهري، روابط و سنت‏هاي اجتماعي و معادلات بومي قدرت است.
عضو هيات علمي دانشگاه زنجان گفت: بايد تاكيد كرد كه هرچه روابط بين اقشار مختلف جامعه سنتي‏تر بوده و نمودهاي مدرن استقرار قانون ضعيف‏تر باشند، قدرت مانور و تاثير‏گذاري عوامل ذينفع و ذينفوذ (زعماي قوم، بزرگان شهر، متمولان قديمي، ثروتمندان تازه ‏به ‏دوران‏رسيده و ساير قدرتمندان به هر شكل) و احتمال فساد ناشي از آن بيشتر خواهد بود.
وي تاكيد كرد: كيفيت طراحي و ساخت پروژه‏ها نيز مقوله مهم ديگري است كه بايد به آن اشاره كرد.
مقيمي خاطر نشان كرد: در جهان ضوابطي براي تضمين كيفيت فضايي ساختمان ها و نيز فضاهاي عمومي و باز شهري وضع شده اند و در طرح و اجرا مدنظر قرار مي گيرند.
اين استاد عمران دانشگاه زنجان با بيان اينكه در ايران نيز در ابتداي راه وضع ضوابط هستيم، گفت: بزرگترين مشكل در حال حاضر، ضمانت اجراي ضوابط و اعمال قوانين موضوعه شهري است.
3001/6085