۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 82002943
T T
۰ نفر
ثبت رشته موتابي بفروئيه ميبد در فهرست آثار ناملموس كشور

يزد - ايرنا - معاون صنايع دستي مديركل ميراث فرهنگي استان يزد اعلام كرد: رشته موتابي روستاي بفروئيه در شاخه مهارت دست‌بافته‌هاي سنتي با شماره ‎1‎0‎6‎4 د در فهرست آثار ناملموس كشور به ثبت ملي رسيد.

به گزارش روابط عمومي اين اداره كل كه روز سه شنبه در اختيار ايرنا قرار گرفته ، محمدرضا دهقان در اين خصوص گفت: موتابي به عمل ريسيدن موي بز جهت بافت چادرهاي عشاير و طناب اطلاق مي‌شود.
وي افزود: اين فرآيند بوسيله دست و چرخ دستي صورت مي پذيرد و با توجه به اينكه بيشتر استادكاران و صنعتگران اين رشته از دنيا رفته و فرزندانشان به اين كار اشتغال ندارند، اين رشته در حال منسوخ شدن است و در كل شهرستان ميبد تنها يك نفر اكنون به اين رشته اشتغال دارد.
معاون صنايع دستي مديركل ميراث فرهنگي استان ، تنگي نفس در هنگام حلاجي توسط موتاب، سختي كار موتابي، نبود بازار خريد محصول در استان، رو نياوردن نسل جديد به يادگيري و يا حتي ادامه اين هنر، پايين بودن دستمزد، پر زحمت بودن هنر موتابي و وجود واسطه‌ها و دلال‌ها در خريد اين محصول را از جمله عللي عنوان كرد كه موجب منسوخ شدن اين رشته مي‌شود.
دهقان خاطرنشان كرد: از آنجايي كه موتابي جزو توليدات دستي از ارزش هنري زيادي برخوردار است و در گذشته به عنوان يكي از غني‌ترين صنايع بومي روستاي بفروئيه ميبد به شمار مي‌رفته است، با حمايت ويژه مسئولين به اين هنر و همچنين اختصاص تسهيلات، كارگاه آموزشي و همچنين تشويق جوانان به يادگيري اين رشته مي‌تواند از منسوخ شدن آن جلوگيري كند.
وي اضافه كرد: موتابي از خانواده ريسندگي است با اين تفاوت كه براي ريسندگي دستي از دوك و براي موتابي از دستگاه پيچيده‌تري استفاده مي‌شود به نحوي كه در ريسندگي با دوك از پنبه و در موتابي از موي بز استفاده مي‌شود.
اين مسئول با اشاره به اينكه مهمترين كاربرد محصول موتابي در بافت سياه چادر عشاير است ، گفت: با توجه به خاصيتي كه موي بز دارد، هنگام هواي گرم بافته‌هاي چادر حالت انبساط پيدا كرده و باعث خنكي هواي داخل چادر مي‌شود و سنت بافت چادر از موي بز تا به امروز بي هيچ تغييري ادامه يافته است.
معاون ميراث فرهنگي استان يزد ادامه داد: البته امروزه به دليل نابودي اين هنر بومي، زنان عشاير به اشتي ريسي جهت بافت چادرهاي خود روي آورده‌اند.
دهقان، بافت تور ماهيگيري و طناب را از جمله ديگر توليدات موتابي خواند و اظهار كرد: دستگاه گيرنده زرنيخ و آهك مو، تخت زيگا، چرخ آسياب، ميل سركج، كپي و غرغر، پيُگ، دوك، نخ گير و تخته دوك از ابزار و اشياي وابسته به اين هنر است.
وي يادآور شد: قدمت موتابي در روستاي بفروئيه ميبد به گذشته هاي دور بر مي‌‌گردد اما تاريخ دقيقي براي آن نمي توان اظهار كرد.
اين مسئول عنوان كرد: موتابي را مي‌توان به عنوان يك كالاي مهم صادراتي مطرح كرد، چرا كه مشتريان اصلي آن كوچ‌نشينان پاكستان و ديگر كشورهاي عشاير عرب هستند.
يزد از استان هاي توانمند در حوزه صنايع دستي است و هم اكنون در اين استان بيش 50 رشته صنايع دستي وجود دارد كه هنرمندان و صنعتگران به صورت انفرادي و كارگاهي به انجام آن مشغول هستند و دو هزارو 985 كارگاه و 25تعاوني صنايع دستي زيرپوشش و حمايت اين اداره كل قرار دارد.
از صنايع دستي استان مي توان به فرش بافي ، زيلوبافي ، ترمه ، زري ، مخمل ، شمد، دارايي ، چادرشب ، دستمال يزدي ، روتختي ، خورجين بافي(لبافي) ، پتو ، جيم ، شال بافي ، بقچه، لنگ، قناويز، روفرشي، شال بافي ، قلم زني، شيشه گري، بافت پادري ، كف پوش و چرم سازي، موتابي و نمد مالي اشاره كرد.
1968/8068