۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82003343
T T
۰ نفر

بی‌تابی چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای تركیه

۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82003343
بی‌تابی چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای تركیه

پكن - ایرنا - چین برای امضای قرارداد ساخت یكی از سه نیروگاه بزرگ برق هسته ای در تركیه به شدت از خود بی‌تابی نشان می دهد و اعلام كرده برای رسیدن به این توافق حاضر است نهایت همكاری را با آنكارا در این پروژه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بزودی تركیه برنامه دریافت تقاضای كشورهای دیگر به منظور ساخت سومین نیروگاه هسته ای این كشور در سال آینده را اعلام می كند.
بر اساس آنچه تركیه اعلام كرده است، ارزش قرارداد ساخت این نیروگاه بین 22 تا 25 میلیارد دلار است و طبیعتا شركت های چینی به شدت علاقه مند به امضای آن هستند.
پكن به رغم وجود اختلاف با تركیه در خصوص مناطق مسلمان نشین سین كیانگ در شمال غرب چین سال ها می كوشد تا در زمینه های مختلف هسته ای و نظامی با این كشور قراردادهایی امضا كند، اما غربی ها مانع بزرگی بر سر این راه هستند.
روزنامه «چاینا دیلی» چین می نویسد كه مكان ساخت نیروگاه برق هسته ای كه باید چهار راكتور با ظرفیت تولید 5 هزار مگاوات برق داشته باشد، ‌مشخص شده است.
«مراد مركان» معاون وزیر انرژی در تركیه در حاشیه نشست انرژی كه هفته گذشته در پكن برگزار شد، گفت: شركت برق هسته ای چین و وستینگهاوس آمریكا از جمله متقاضیان اجرای طرح ساخت نیروگاه برق هسته ای برای تركیه هستند.
مقام ترك در گفت وگویی با نشریه چینی گفت كه سرمایه گذاران دنیا می توانند برای ساخت نیروگاه وارد رقابت شوند اما به نظر می رسد كه از لحاظ قیمت و فن آوری و امنیت تجهیزات پیشنهاد چینی ها مناسب تر است.
وی گفت كه چینی ها نسل سوم راكتور هسته ای را ساخته اند و مصرف می كنند و تركیه هم می تواند از چنین فن آوری بهره مند شود.
چین موفق به ساخت راكتور «سی ان پی 1400» شده است كه فن آوری پیشرفته و ایمنی دارد و شركت برق فن آوری هسته ای چین به دنبال صادر كردن این فن آوری بومی است.
مقام ترك گفت كه كشورش با توجه به نیاز فزاینده ای كه به انرژی و برق دارد و با توجه به اتكای فراوانش به واردات دستكم به 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت برق هسته ای نیاز خواهد داشت.
قرار است موضوعات مرتبط با توسعه برق هسته ای در جریان بیست و سومین كنگره شورای انرژی جهانی در شهر استانبول تركیه در ماه اكتبر (مهر - آبان) امسال مورد بحث قرار گیرد و تركیه برای این منظور از شركت های چینی نیز دعوت كرده است.
تركیه به رغم اینكه خود را در اردوگاه غرب می بیند و به عنوان عضو ناتو هم پیمان غرب است، تاكنون نتوانسته نظر مساعد غرب را در این زمینه جلب كند و به غیر از چین، پیشتر نیز با روسیه بر سر میز مذاكره نشست تا عزم خود را بر ای دسترسی به انرژی هسته ای در میان بگذارد.
تركیه كلنگ احداث اولین نیروگاه هسته ای خود را اواخر فروردین ماه سالجاری در منطقه «آك كویو» در «مرسین» واقع در كناره دریای مدیترانه به زمین زد تا شركت روسیه ای «روس نفت» آن را برای ترك ها بسازد.
این اولین نیروگاه از سه نیروگاهی بود كه تركیه برای كاستن از وابستگی خود به منابع انرژی خارجی در دست ساخت دارد.
قرار است كه دومین نیروگاه اتمی تركیه را یك كنسرسیوم فرانسوی - ژاپنی در شهر سینوپ در ساحل دریای سیاه بسازد و اینك چین به شدت به دنبال كسب امتیاز ساخت سومین نیروگاه برای این كشور است.
تركیه نزدیك به 50 سال است كه در زمینه بدست آوردن فناوری هسته ای و احداث نیروگاه هسته ای در این كشور تلاش می كند.
استفاده از انرژی هسته ای در سال 1962 وارد دستور كار دولت تركیه شد. درآن سال در ناحیه كوچك «چكمجه» استانبول از سوی مركز تحقیقات و آموزش هسته ای یك راكتور آزمایشی با قدرت یك مگاوات به نام TR-1 راه اندازی شد.
تركیه در بین كشورهایی كه در زمینه انرژی به خارج وابسته می باشند، قرار دارد و بیش از 70 درصد انرژی خود را از خارج وارد می كند.
آساق**231**1597