۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82005088
T T
۰ نفر

دانش آموزان در مدارس سمپاد چگونه پذيرش مي شوند؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82005088
دانش آموزان در مدارس سمپاد چگونه پذيرش مي شوند؟

تهران - ايرنا - شوراي عالي آموزش و پرورش پذيرش در مدارس سمپاد را بر اساس معيارهاي جديد اعلام و خبر انحلال مدرسه استعدادهاي درخشان را رد كرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا ، در حال حاضر پرورش دانش آموزان مستعد و تيزهوش زير نظر معاونت مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش ‌پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش قرار دارد كه پيش تر برعهده سازمان جداگانه به نام سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان بود.

** تاريخچه تاسيس مدارس سمپاد
در سال 1355 دو مركز آموزش موسوم به تيزهوشان پايه گذاري شد، پس از پيروزي انقلاب در 1357 تا سال 1366 دو مركز دخترانه (علامه حلي) و پسرانه (شهيد اژه اي) زير نظر دفتر كودكان استثنايي فعال بود.
با پيگيري موضوع مراكز تيزهوشان، اساسنامه اي در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمي تصويب شد و سازماني تحت نام سمپاد با دو مركز و ۸۰۲ دانش آموز تشكيل و به آموزش و پرورش پيوست و اينچنين سمپاد از جايگاهي مستحكم تر برخوردار و مدارس پسرانه تهران به عناوين مدارس علامه حلي و مدارس دخترانه تهران به فرزانگان ، نامگذاري شد.
سازمان سمپاد به تدريج مدارس زيرمجموعه خود را در استان هاي مختلف كشور گسترش داد و طبق آمار تا سال 88 ، تعداد 338 مدرسه سمپاد در 92 شهر و ناحيه كشور ايجاد شد.
در دي ماه سال 1389 براساس مصوبه شوراي عالي اداري و به منظور تقويت المپيادهاي علمي كشور و جشنواره هاي خوارزمي و توسعه كمي و كيفي مدارس استعدادهاي درخشان، باشگاه دانش پژوهان جوان و سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان با يكديگر ادغام و مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان شكل گرفت.
سمپاد ابتدا رشته هاي رياضي فيزيك و علوم تجربي را دربر مي گرفت ، اما پس گذشت چند سال رشته ادبيات و علوم انساني طي سال تحصيلي 91-90 به پذيرش در اين مدارس افزوده شد و به مرور توسعه يافت.
برنامه ريزي براي ترغيب دانش آموزان به انتخاب اين مدارس و راه اندازي آن در اكثر استان ها در سال تحصيلي 92-91 صورت گرفت كه گام اول در مهرماه 90 با دو استان و به همراه 58 دانش آموز و گام دوم در مهرماه 91 با 19 استان و 40 كلاس و 603 دانش آموز ، همراه شد.
اكنون اين سازمان و تشكيلات زيرنظر معاونت مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان به عنوان نهادي كه بر امور تحصيلي دانش‌آموزان مستعد و با بهره هوشي بالا نظارت مي‌كند و اختصار آنرا سمپاد مي نامند.
اين سازمان داراي مدرسه‌ در مقطع اول و دوم متوسطه و پيش دانشگاهي دخترانه و پسرانه در شهرهاي پرجمعيت است. دانش‌آموزان در مدارس سمپاد از طريق برگزاري آزمون‌ سراسري كه عمدتاً مبتني بر ارزيابي هوش، دانش رياضيات و علوم است انتخاب و گزينش مي‌ شوند.
احمد عابديني در گفت و گو با ايرنا ، با بيان اينكه خبر انحلال مدارس تيزهوشان صحت ندارد اظهاركرد: اين موضوع بارها از سوي وزير و معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است و از طرفي درهيچ يك از استانها مدارس سمپاد منحل نشده و سخت گيري هاي ثبت نام براساس معيار تعريف شده از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش انجام مي پذيرد.
معاون امور كميسيون‌هاي شوراي عالي آموزش و پرورش افزود: تعداد مدارس سمپاد كم نشده بلكه پذيرش افراد داوطلب حضور در اين مدارس براساس شاخص و امتيازات بدست آمده براي حضور در اين مراكز صورت خواهد پذيرفت و بطور طبيعي ورود دانش آموزان با توان پايين تر انجام نخواهد پذيرفت.
وي با اشاره به محدوديت به وجود آمده درشهر تهران براي دانش آموزان دوره دوم متوسطه ، اظهار كرد: مشكل تهران به لحاظ كمبود جا بود و بايد به لحاظ تعادل و تناسب با شرايط ، دانش‌آموزان را در اين مدارس پذيرش كرد.
فراهنگ 1417 **‌1569
۰ نفر