۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82005090
T T
۰ نفر

جاذبه هاي گردشگري قلب پايتخت

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82005090
جاذبه هاي گردشگري قلب پايتخت

تهران- ايرنا- بخش تاريخي محدوده شهرداري منطقه 11 كه حدود چهار كيلومتر از حصار ناصري را در برگرفته، داراي جاذبه هاي گردشگري و تاريخي بسياري است كه تعطيلات نوروز فرصت مناسبي براي ديدن آن هاست.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي شهرداري منطقه 11، علاقمندان براي آگاهي از اماكن تاريخي و مسيرهاي راهنماي گردشگري منطقه 11 مي توانند نقشه راهنماي گردشگري 2 زبانه اين منطقه را در تعطيلات نوروز از ايستگاه هاي اطلاع رساني مستقر در ميدان راه آهن، ميدان حسن آباد و بوستان دانشجو به صورت رايگان دريافت كنند.

*موزه قرآن كريم
موزه ملي قرآن كريم با زيربناي 10 هزار متر مربع در تقاطع خيابان امام خميني(ره) و خيابان ولي عصر (عج)براي نگهداري آثار برجسته و تداوم بخشي به فعاليت هاي قرآني احداث و راه اندازي شده است.

*خانه و موزه مقدم
موزه مقدم دانشگاه تهران و در حقيقت خانه مقدم از جمله خانه هاي مجلل دوران قاجار متعلق به يكي از درباريان آن زمان به نام محمد تقي خان احتساب الملك بوده است.
از ويژگي هاي بارز اين موزه همگون بودن نسبي فضاي معماري با آثار تاريخي موجود در آن است، فضايي با مساحت 2 هزار و 117 مترمربع شامل سه حياط بيروني، اندروني و سرايداري است.
نشاني: خيابان امام خميني (ره) بعد از خيابان شيخ هادي

*مقبره شيخ هادي
آقا شيخ هادي نجم آبادي مجتهد دوره ناصرالدين شاه بود كه سيد جمال الدين اسد آبادي، دهخدا و حسن رشديه از شاگردان وي بودند.
نشاني: خيابان امام خميني(ره)، خيابان شيخ هادي، نرسيده به خيابان جمهوري اسلامي

*مسجد و ساعت مشيرالسلطنه (اولين ساعت شهري تهران)
اين مسجد و مدرسه كه توسط ميرزا احمدخان مشيرالسلطنه ساخته شده داراي صحن كوچكي با هشت حجره در سه طرف آن است و شبستاني ستون‌دار در جبهه شمالي و مقابل جبهه قبله قرار دارد.
از ويژگي‌هاي اين بنا وجود يك برج ساعت در شرق آن است كه از معابر مجاور قابل رؤيت است و به همين دليل به مسجد ساعت نيز شهرت يافته است.
نشاني: خيابان مولوي، نبش خيابان تشكري موحد

*خانه انيس الدوله
خانه تاريخي انيس الدوله از عمارات ارزشمند پايتخت است مكاني كنوني اين خانه در دوران سلطنت ناصرالدين شاه شرق دروازه گمرك و اوايل ورودي شهر از سمت غرب بود.
خانه تاريخي انيس الدوله با معماري ارزشمند ايراني - اسلامي قاجاري در دو طبقه و در باغي بنا گرديد كه اين باغ نسبتا وسيع از دو رشته قنات مشروب مي شد.

*انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران (خانه امير بهادر)
خانه اميربهادر يكي از خانه‌هاي باارزش دوره قاجاريه است كه در خيابان ولي عصر(عج)، جنوب ميدان منيريه واقع شده است.
اين خانه متعلق به مرحوم حسين پاشازاده معروف به اميربهادر جنگ، وزير جنگ مظفرالدين شاه قاجار بوده است و در حال حاضر نيز در تملك انجمن آثار و مفاخر فرهنگي است.
عمارت امير بهادر مانند ساير عمارت هاي رجال دوره قاجاريه بسيار بزرگ است و در زمان خود در خور زندگي عريض و طويل وزير دربار بوده است. اين سرا شامل چند دستگاه خانه هاي بزرگ همچون اندروني، بيروني، ديوانخانه، حسينيه، حياط خلوت، گرمابه، اصطبل و ديگر نيازمندي هاي زندگاني اين گونه افراد است.

*ميدان حسن آباد
ميدان حسن آباد از ابنيه دوره پهلوي اول است و تا قبل از طرح توسعه تهران چهارراهي كوچك بود.
سبك معماري اين ميدان كاملاً غربي است و نسبتي با معماري سنتي ايراني ندارد. نگرش غرب گرايانه اين زمان حكومت در سبك هاي معماري ايراني نيز نفوذ يافت؛ يعني سبك معماري ساختمان هاي گنبدي. مشابه اين معماري در ساختمان بزرگ تخريب شده تلگراف خانه در ميدان توپخانه، ميدان مخبرالدوله، بانك تجارت( بازرگاني سابق) اصفهان و چند بناي ديگر ديده مي‌شود.
ميدان حسن آباد در سال 1309 با نام پهلوي در چهارراه حسن آباد سابق به بهره برداري رسيد.

*موزه ثبت احوال (نخستين مركز ثبت احوال كشور)
ساختمان گنجينه اسناد هويتي مفاخر كشور (موزه ثبت احوال) همزمان با انقراض سلسله قاجار و شروع حكومت پهلوي اول در محله حسن آباد در دو طبقه به مساحت 780 مترمربع مشتمل بر اندروني و بيروني و باغ به نام اداره احصاييه و سجل احوال ثبت شده است.
نشاني: خيابان امام خميني (ره)، نرسيده به خيابان شيخ هادي

*بازارچه چوبي
«چهارسوق چوبي در خيابان فروزش از كوچه شهيد رضايي مجد به سمت پايين قراردارد كه با چوب به شكل مخروطي شكل مسقف شده است و به همين علت آن را چهارسوق چوبي مي نامند. چهارسوق در چهارراه قرار دارد.
بازارچه تاريخي چهارسوق (بازارچه سعادت) از جمله بناهاي باقي مانده از تهران قديم است كه در تقاطع كوچه هاي زندي، توسلي، ميثم و رضايي مجد واقع شده است.

*بازارچه نائب آقا
اين بازارچه هم در خيابان فروزش قرار دارد و تمام مختصات بازارچه هاي قديمي را داراست. اين بازارچه نرسيده به كوچه رضايي مجد قرار گرفته و در چهار سوي آن سه يا چهار طاق ضربي وجود دارد.
اين بازارچه كه قدمت 100 ساله دارد، مربوط به اواخر دوره قاجار است و داراي خصوصيات كامل و بارز يك بازارچه بوده و در مركز اين بازارچه سقفي با استفاده از سازه خرما، چوبي كه روي آن را با ورق گالوانيزه پوشانده­اند، قرار گرفته است.

*اولين ايستگاه آتش نشاني
اولين ايستگاه آتش نشاني در ضلع شمالي ميدان حسن آباد واقع شده و اولين ايستگاه شهر تهران به حساب مي‌آيد كه در سال 1307 به دستور كريم آقا بوذرجمهري رييس بلديه آن زمان، قبرستان قديمي موجود در ميدان حسن آباد (ايستگاه آتش‌نشاني فعلي) تبديل به اداره ماشين‌هاي آب‌پاش شد.
تهرام/9353//1348
۰ نفر