اين پل 300 ساله حدود نيم قرن پيش با ثبت نام در فهرست آثار ملي به شماره 1414 به سن بازنشستگي رسيده بود ، ولي به علت نبود پل جايگزين مناسب زير بار ترافيك باقي ماند.
پل محمدحسن خان پس از بهره برداري از پل سومي با همين نام در جوار آن به مقام بازنشستگي رسمي نائل آمد و مردم بابل به همراه مسئولان استاني و شهرستاني از جمله استاندار مازندران براي اين دو رخداد مراسم رسمي توديع و معارفه برگزار كردند.
اين پل را محمدحسن خان قاجار ، جد بزرگ آغامحمدخان قاجار اواخر دوره افشاريه در سال 1146 هجري قمري يعني 291 سال پيش بر روي رودخانه ' بابلرود ' و در جاي پلي كه پيش از اين از دوران غزنوي وجود داشت ، بنا كرد.
تاريخ نويسان هزينه ساخت اين پل را كه تا سال 1343 تنها راه ارتباطي بابل به بندپي ، آمل ، تهران و روستاهاي جنوب و جنوب غربي شهرستان بود ، 12 هزار تومان ذكر كرده اند.
پل محمدحسن خان با 140 متر طول و شش متر عرض ، داراي شش چشمه يا طاق اصلي و دو چشمه فرعي است و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر مي باشد.
اين پل به سبك پل هاي دوران صفوي و در اواخر دوران افشاريه ساخته شده و از ويژگي هاي مهم ساخت آن استفاده از سفيده تخممرغ و ساروج است.
اين پل يك بار در زمان پهلوي اول ترميم شد و در تاريخ 22 ارديبهشت 1356 با شمارهٔ ثبت 1414 بهعنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت شد.
مسئولان شهر بابل با نورپردازي پل محمد حسن خان ، نصب آلاچيق ، استقرار كالسكه گردشگري و مهيا كردن ديگر زيرساخت ها ، آن را براي بازديد گردشگران نوروزي آماده كرده اند.
دوستداران فرهنگ و تاريخ بابل هم بازنشستگي اين پل را به عنوان ' روز تولد پل محمدحسن خان ' نام گذاري كردند و به همين مناسبت جمعه شب كيك تولدش را بريدند.
استاندار مازندران در مراسم بازنشستگي پل محمدحسن خان و افتتاح پل سومي با همين نام گفت : وجود پل محمد حسن خان در بابل ظرفيت خوبي براي جذب گردشگر است .
ربيع فلاح افزود : با وجود محدوديت هاي مالي ، استانداري مازندران توانست تعهدات خود را در خصوص پل سوم انجام دهد و هم اكنون اداره كل ميراث فرهنگي موظف است به تعهداتش در اين طرح پايبند باشد.
شهردار بابل نيز گفت : شهروندان بابلي خاطرات زيادي از پل تاريخي محمدحسن خان دارند و با جلوگيري از تردد خودرو از روي آن ديگر دغدغه بسياري از نخبگان و علاقه مندان به ميراث فرهنگي برطرف شده است.
حسين بيژني افزود : با افتتاح پل سوم محمدحسن خان ، 70 درصد از بار ترافيكي حومه كاسته شده است و 30 درصد باقي مانده با تملك زمين هاي اطراف اين پل رفع خواهد شد.
وي تملك زمين اطراف را نيازمند 150 ميليارد ريال اعتبار دانست و خواستار حمايت هاي استاني و كشوري براي تامين آن شد.
شهردار بابل گفت : براي ما يك افتخار است كه در روزهاي گذشته بسياري از شهروندان بابلي براي آماده سازي پل محمدحسن خان براي پذيرايي از مسافران نوروزي بدون دريافت هيچ دستمزدي كار كردند و حتي از كارهاي سخت زنان انجام دادند.
وي افزود : از ميراث فرهنگي بيش از اينها انتظار كمك داريم تا اين اثر تاريخي را مرمت شود و اولين كمك هم صدور مجوز براي مرمت و همكاري در اين زمينه است .
رئيس شوراي اسلامي شهر بابل هم بار ترافيكي روزانه پل تاريخي محمدحسن خان را معادل رفت و آمد 300 هزار نفر برآورد كرد.
پل سوم محمد حسن خان كه كه مورد بهره برداري قرار گرفت تا پل اصلي از زير بار ترافيك خارج شود ، 40 ميليارد ريال هزينه داشت.
كار ساخت اين پل هم فروردين سال 93 آغاز شده بود.
7328/1654/1648
ساري-ايرنا- پل افشاري محمدحسن خان بابل شامگاه جمعه و در واپسين ساعات سال 94 با واسپاري بار هدايت ترافيك شهري به پل جديد ، بازنشسته شد تا از اين پس به عنوان يك اثر تاريخي از گردشگران داخلي و خارجي استقبال كند.