۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82008230
T T
۰ نفر

آهسته و پیوسته وزن كم كنید

۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82008230
آهسته و پیوسته وزن كم كنید

تهران - ایرنا - رئیس مركز تحقیقات سرطان ایران با اشاره به تاثیر كاهش وزن در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت و بیماری قلبی، در باره میزان مطلوب كاهش وزن، گفت: افراد چاق یا افرادی كه اضافه وزن دارند وزن خود را به تدریج و در مدت طولانی كم كنند.

شما یك شبه چاق نشده اید كه انتظار دارید یك شبه لاغر شوید.اگر فكر می كنید هر چه كمتر بخورید وزن بیشتری از دست خواهید داد سخت در اشتباه هستید؛ افزایش فعالیت جسمانی و محدود كردن فعالیت های نشسته ،حفظ الگوی غذایی ثابت از جمله مواردی است كه برای كاهش وزن باید به آن توجه كرد.
دكتر اسماعیل اكبری در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا با اشاره به موفقیت افراد چاق در كاهش وزن با شیوه های كنترل وزن برای مدت طولانی افزود:هنگامی كه فرد بتواند برای مدت 2 تا 5 سال وزن خود را كاهش دهد، احتمال موفقیت در آینده نیز برای او بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد:اولین هدف در درمان اضافه وزن بیماران این است كه حدود 10 درصد از وزن خود را كم كنند. اگر فرد به این هدف دست یافت، برای كاهش وزن بیشتر می تواند دوباره تلاش كند.باید به بیماران آموزش داده شود كه چه میزان كاهش وزن برای آنها مناسب است.
دكتراكبری تصریح كرد:افزایش فعالیت جسمانی و محدود كردن فعالیت های نشسته، بهره مندی از رژیم غذایی كم كالری، استفاده منظم ازصبحانه، حفظ الگوی غذایی ثابت، اندازه گیری منظم وزن از مواردی است كه برای كاهش وزن باید به آنها توجه كرد.
اكبری ادامه داد:برای پیشگیری از افزایش مجدد وزن بدن 200 تا 300 دقیقه فعالیت جسمانی در طول هفته توصیه شده است، درواقع فعالیت بدنی هرچه بیشتر باشد بهتر است.
رئیس مركز تحقیقات سرطان ایران گفت:زمانی كه فرد نتواند گرسنگی بیش از حد خود را پس از كاهش وزن كنترل كند یا اگرچاقی و بیماری های دیگر وی را در معرض خطر قرار می دهد، رژیم های كم انرژی، دارو درمانی و جراحی برای او مناسب است.
دكتراكبری درباره شیوع سندرم چاقی دركشور گفت:در سال های اخیر آمار مردان و زنان ایرانی كه مبتلا به اضافه وزن هستند در حال افزایش بوده به طوری كه بررسی های انجام شده در استان های مختلف نشان می دهد كه در 43.3 درصد زنان، 9.7 درصد مردان، 28.5 درصد ساكنان شهرها و 23 درصد روستائیان چاقی شكمی دارند.
وی اظهار كرد: مطالعات نشان داده است كه چاقی شكمی مستقل ازسایرعوامل با خطر بروز دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی - عروقی، انواع سرطان ها، افزایش فشار و چربی خون همراه است.
اكبری گفت:در ایران بیماری های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر محسوب می شود. سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل شایع مرگ و میر در كشورهای توسعه یافته و سومین عامل در كشورهای كمتر توسعه یافته است.
وی با اشاره به اینكه در حال حاضر سرطان عامل 12 درصد مرگ و میر ها در سراسر جهان است، گفت:اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود در 10 سال آینده شاهد مرگ و میر بیش از 85 میلیون نفر در جهان خواهیم بود.
رئیس مركز تحقیقات سرطان ایران ادامه داد: در ایران سالانه بیش از 30 هزارنفردراثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند كه با افزایش جمعیت انتظار می رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد.
وی تصریح كرد:شناخت اضافه وزن و چاقی، شناخت عوامل تاثیر گذار بر ایجاد آن، نحوه تشخیص و برخورد با آن، نحوه درمان و مدیریت و پیشگیری افراد اهمیت بسزایی در كاهش اضافه وزن و چاقی آنان دارد.
اكبری با بیان اینكه امروزه متخصصان سلامت تلاش می كنند تا راه های بهتری برای درمان چاقی شناسایی كنند، افزود: اطلاعات در زمینه علل و عوامل بروز چاقی محدود است اما می توان گفت كه چاقی در نتیجه تداخل عوامل اجتماعی، رفتاری، فرهنگی، فیزیولوژیكی، متابولیك و ژنتیك به وجود می آید.

**ارتباط چاقی و انواع سرطان ها
دكتر اكبری با بیان اینكه چاقی و اضافه وزن منشا بسیاری از بیماری و به خصوص سرطان به شمار می رود، گفت: روابط اپیدمیولوژیك سرطان ها و چاقی به ویژه در سرطان های چون معده ، مری، كولون، پانكراس، كیسه صفرا،كبد، پروستات ، سینه و چند سرطان دیگر مورد تایید قرار گرفته است.
به گفته وی از نظر سلولی و مولكولی تغییراتی كه در نسج چربی جمع شده درافراد چاق پیدا می شود فرآیند مشابه سرطان زایی در سلول ها است كه موجب تقویت تحریك سلولی، فرآیند پیش سرطانی و نهایتا سرطان می شود.
اكبری همچنین ا‌ظهار كرد:60 درصد افراد چاق دارای معیارهای سندرم متابولیك هستند كه یك اختلال متابولیك با ویژگی هایی چون مقاومت به انسولین ، قند خون بالا ، اختلال چربی خون و فشار خون بالا شناخته می شود.
وی اظهار كرد:افزایش گرایش مردم به استفاده از غذاهای سرشار از چربی و شكر و همچنین كاهش روز افزون فعالیت های جسمانی زمینه را برای بروز چاقی فراهم كرده است.
علمی **1354**1440
۰ نفر