باغداران خراسان شمالی تدابیر لازم برای جلوگیری ازسرما را داشته باشند

بجنورد- ایرنا- با توجه به پیش بینی هواشناسی و بارش باران و برف و كاهش دما محسوس تا 10 درجه سانتگیراد باغداران خراسان شمالی باید تدابیر لازم را برای جلوگیری از سرمای امشب و فردا داشته باشند.

معاون باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به پیش بینی بارش باران و برف برای امروز (چهارشنبه) كشاورزان و باغداران باید تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ كنند.
محمدعلی شریكیان در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: كشاورزان باید توصیه های فنی كارشناسان را جدی بگیرند تا كمتر دچار خسارت شوند.
وی با بیان اینكه هم اكنون باغ ها در مرحله شكوفه دهی هستند افزود: در شرایط برودت هوا و پایین آمدن دما باغداران باید بخاری های باغی را روشن كنند و همچنین با آتش روشن كردن و ایجاد دود مانع سرمازدگی بهاره شوند.
وی با بیان اینكه خوشبختانه در سال های اخیر با روش های پیش آگاهی و پیش بینی انجام شده در ایستگاه ها توسط كارشناسان به كشاورزان سرما اطلاع داده می شود افزود: به محض ورود سامانه های باران زا و كاهش دما به كشاورزان اطلاع داده می شود كه این قشر نیز باید توصیه های فنی را جدی بگیرند.
وی با بیان اینكه سرمازدگی در این استان بیشتر قابل كنترل است گفت: كنترل خسارت در باغ ها امكان پذیر است اما باید كشاورزان به موقع وارد عمل شوند و همچنین از قبل نیز باید آمادگی كامل برای حوادث را داشته باشند.
وی بر مدیریت و كاهش خسارت سرما تاكید كرد و افزود: باید برای سرما در سطح زمین چاره ای بیندیشیم كه از روش های مختلف می توان این كار را انجام داد تا میزان خسارت را به حداقل رساند.
وی گفت: اتخاذ تدابیر لازم با پدیده سرمازدگی و كنترل باغ باید توسط كشاورزان انجام شود.
شریكیان بر استفاده از كود های مورد نیاز تاكید كرد و افزود: باغ داران باید از كود های پتاسه استفاده كنند چرا كه این نوع كود مقاومت گیاه در برابر سرما را افزایش خواهد داد و همچنین باید از استفاده از كود ازته كه مقاومت را پایین خواهد آورد خودداری كنند.
وی گفت: همچنین باغ داران باید از كودهای ریز مغذی نیز در باغ ها استفاده كنند، زمانی كه گیاه در حال بیدار شدن است می تواند اثر زیادی داشته باشد و گیاه را مقاوم كند.
وی افزود: همچنین استفاده از منیزیم، منگنز، اسید اوریك و روغن ولك اثر مفیدی دارد چرا كه باعث می شود گیاهان دیرتر گل دهند كه این امر در كاهش خسارت سرما كمك بزرگی است.
وی همچنین از تاكداران خواست تا تاك های خود را كه در زمستان زیر خاك برده بودند را زود از خاك بیرون نیاورند و به موقع اقدام كنند.
وی بر آبیاری نیز تاكید كرد و گفت: این روش نیز بسیار موثر است چرا كه تعادل دمایی در محیط ایجاد خواهد كرد .
وی همچنین از كشاورزان خواست تا بخاری باغی خود را در زمانی كه دما پایین می آید استفاده كنند چرا كه این روش هوای سرد و گرم را جابجا می كند و فضای باغ را تا ارتفاع درخت گرم می كند.
معاون باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی همچنین گفت: استفاده از ماشین های مولد نیز كه به عنوان نمونه در شهرستان شیروان به كار گیری شده است روش مناسبی است چرا كه توده هوای سرد كه در كف باغ انباشت شده است را جابجا می كند و دما تعدیل می شود.
شریكیان افزود: استفاده از آب پاشی نیز می تواند محیط باغ را تعدیل كند زیرا كه ذرات ریز آب و مه ایجاد می كند كه سرمازدگی كاهش می یابد.
وی اظهار كرد: آتش زدن كاه و كلش و باقی مانده های گیاهان نیز در روزهای سرد برای تعادل بخشی دمای باغ مفید است.
كارشناس پیش بینی اداره كل هواشناسی خراسان شمالی گفت: با ورود سامانه بارشی به این استان دمای هوا با كاهش محسوس 6 تا 10 درجه ای مواجه می شود كه این امر موجب یخ زدگی، جاری شدن روان آب و اختلال در تردد خواهد شد.
آیدا فاروقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود، طبق نقشه های پیش یابی هواشناسی بعد از ظهر سه شنبه نشان دهنده وزش باد شدید با احتمال توفان و به تدریج افزایش ابر است و تا امروز این سامانه در استان استقرار كامل دارد و به تدریج تا اوایل روز پنجشنبه به تناوب بارش باران در برخی مناطق رگبار باران توام با رعد و برق پیش بینی می شود.
وی افزود: ناپایداری ها از سه شنبه بعد از ظهر تا چهارشنبه شب از شدت بیشتری برخوردار بوده و به دلیل بارش باران و برف بخصوص در مركز و جنوب شرق استان جاری شدن رواناب، اختلال در رفت و آمد جاده ای و كاهش دید افقی به دلیل مه قابل انتظار است.
وی گفت: برای چهارشنبه كاهش 6 تا 10 درجه سانتیگراد دمای هوای را خواهیم داشت.
وی اظهار كرد: با توجه به كاهش دما سرمازدگی در باغ ها پیش بینی شده است كه كشاورزان باید به توصیه های فنی كارشناسان توجه كند.
كمینه هوای بجنورد مركز استان خراسان شمالی در روز سه شنبه دو درجه سانتیگراد و بیشینه دما 15 درجه سانیگراد است كه برای روز چهارشنبه كمینه منفی سه درجه و بیشینه چهار درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد.
3007/ 1744