۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۳۹
کد خبر: 82013060
T T
۰ نفر

برگزاري جشن نوروز در 60 كشور جهان

۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۳۹
کد خبر: 82013060
برگزاري جشن نوروز در 60 كشور جهان

تهران- ايرنا- نمايندگي‌هاي فرهنگي ايران در 60 كشور جهان با برپايي آيين‌هاي نوروزي، فرارسيدن سال 1395 هجري شمسي را با حضور ايرانيان مقيم، دوستداران فرهنگ ايراني ـ‌ اسلامي و علاقمندان به حوزه تمدني ايران، برگزار كردند.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، 80 نمايندگي فرهنگي ايران در 60 كشور از 5 قاره جهان، نوروز باستاني ايران را جشن گرفتند.

* آذربايجان

مراسم جشن تحويل سال نو و عيد نوروز ويژه ايرانيان مقيم باكو، با حضور جمعي از كاركنان نمايندگي‌هاي كشورمان در آذربايجان و نيز ايرانيان مقيم باكو به اتفاق خانواده‌هايشان در محل سالن اجتماعات رايزني فرهنگي ايران در آذربايجان، برگزار شد.
در اين مراسم نوروزي سيد ابراهيم ابراهيمي‌نائيد، رايزن فرهنگي كشورمان در آذربايجان، سال جديد و نوروز باستاني را به ملت ايران و حاضران در سالن برگزاري مراسم تبريك و تهنيت گفت و به ارواح طيبه شهداي انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي و مدافعان حرم و امام راحل درود فرستاد.
تردستي و شعبده‌بازي توسط جواد اكبري، ايراني مقيم باكو و توفيق اسكندرلي از شعبده‌بازان مشهور آذربايجان، برنامه هاي بعدي مراسم جشن نوروز بود.
پايان بخش برنامه، اجراي موسيقي و آوازخواني توسط رسول زعفري، از خوانندگان ايراني بود كه به زبان‌هاي آذري و فارسي به آوازخواني پرداخت.

*اتريش

در آستانه سال نو خورشيدي، جشن باشكوهي به همت رايزني فرهنگي كشورمان در منطقه بيست و دو وين با حضور بيش از 500 تن از دانش‌آموزان و والدين آنها برگزار شد.
در اين جشنواره كه با همكاري آموزش و پرورش اتريش به انجام رسيد، بيش از 300 دانش آموز زبان فارسي همراه با خانواده­هايشان حضور داشتند. شعرخواني كودكان، دكلمه، اجراي موسيقي، نمايش و... از جمله برنامه‌هاي اين جشنواره بود.
همچنين در بخشي از اين مراسم، به كودكان و نوجوانان برگزيده و كوشا در يادگيري زبان فارسي، هدايايي اهدا و از تلاششان تقدير شد.

*ازبكستان

جشن با شكوه روز نخست بهار و عيد نوروز در تاشكند با حضور بيش از 200 تن از ايرانيان مقيم و كاركنان نهادهاي ايران همراه با خانواده­ها در سالن سفارت كشورمان برگزار شد.
اين مراسم با سخنراني سرپرست رايزني فرهنگي كشورمان در ازبكستان آغاز شد و پس از آن گروه كنسرواتور يا دانشكده موسيقي ازبكستان با سرپرستي استاد زيادالله‌يف، استاد ايران‌شناس و هندوستان­شناس اين دانشكده و چهار تن از شاگردان وي كه از شهرهاي بخاراي شريف و وادي فرغانه بودند، با اشعاري از جامي، حافظ، بيدل دهلوي و زيب النساء (دختر دانشمند اورنگ‌زيب، آخرين پادشاه گوركاني هندوستان) شبي شاد و آموزنده را براي ايرانيان به ارمغان آوردند.
همچنين شوراي انجمن‌هاي دوستي، فرهنگي و معارفي با كشورهاي خارجي ازبكستان، با دعوت از سفراي كشورهاي ايران، اندونزي، روسيه، افغانستان، تاجيكستان، قزاقستان، بلغارستان، آذربايجان، مالزي، فرانسه، نماينده يونسكو در ازبكستان، بريتانيا، كره جنوبي، عمان، آلمان، تركيه، ايتاليا، اردن، چين، ژاپن، تركمنستان، سويس، لتوني و قرقيزستان، در تاريخ 6 فروردين و در محل تالار كنسرواتور دولتي ازبكستان، نوروز باستاني و تاريخي را جشن گرفت.

*اسپانيا

به همت رايزني فرهنگي‌ ايران در اسپانيا و با همكاري خانه آسيا و انجمن فرهنگي‌ هنري فردوسي، در شب سال نو شمسي‌، مراسم جشن باشكوهي در محل مركز فرهنگي‌ سدتا شهر بارسلون، برگزار شد.
در اين مراسم كه بيش از 300 نفر از ايرانيان مقيم بارسلون و اسپانيايي‌هاي علاقمند حضور داشتند، عليرضا اسماعيلي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اسپانيا، طي‌ سخناني ضمن تبريك سال نو و آرزوي سالي‌ سرشار از موفقيت و شادكامي براي هموطنان ايراني و دوستان اسپانيايي اظهار داشت: نوروز يك جشن باستاني است كه برگزاري آن همزمان با جشن ميلاد طبيعت، نشان از حسن سليقه نياكان ما دارد.
در ادامه، گروه موسيقي‌ سنتي «گفتگو» كه مركب از تعدادي از هنرمندان ايراني مقيم بارسلون بود، به اجراي برنامه پرداختند.

*افغانستان (هرات)

مراسم جشن نوروز با حضور خانواده‌هاي اعضاي سركنسولگري و ساير ارگان‌هاي ايران در هرات، برگزار شد.
اجراي گروه موسيقي سنتي هرات، ديدارهاي نوروزي، بازديد از نمايشگاه نقاشي و خطاطي و كتابخانه امام جعفر صادق (ع)، از جمله برنامه‌هاي نورورزي ايران در هرات بود.

*ايتاليا

مراسم جشن نوروز 1395 با حضور سفير ايران در رم، خانواده‌هاي ارگان‌هاي ايراني و بيش از 400 نفر از ايرانيان مقيم شهر رم در سالن ئئاتر كاسيا برگزار شد.
در اين مراسم قربانعلي پورمرجان، رايزن فرهنگي كشورمان در ايتاليا، سخنراني كرد و سپس گروه موسيقي «مشق عشق» در دو قسمت به اجراي برنامه پرداخت.

*بلاروس

جشن نوروز در بلاروس در شهر مينسك برگزار و سفير كشورمان پيام نوروزي وزير امور خارجه را در اين مراسم قرائت كرد و در ادامه گروه موسيقي «فرهنگ» (اعزامي از قزوين) در دو مرحله و هر كدام 20 دقيقه به اجراي برنامه پرداختند.
حضور حاجي فيروز، شعبده بازي، معرفي حاميان ايراني تيم ملي كشتي، اعلام برندگان مسابقات فوتبال جام فجر (كه با همكاري رايزني فرهنگي كشورمان در مينسك انجام شد)، قرعه‌كشي بين حاضرين و اعطاي هديه، حضور گروه موسيقي دانش‌آموختگان فارسي دانشگاه بگئو و اجراي يك ترانه به زبان فارسي، طرح سؤالاتي درباره نوروز و اهداي جوايز به پاسخ‌هاي صحيح، از بخش‌هاي مختلف اين جشن بود.

*بلغارستان

به همت سفارت و رايزني فرهنگي ايران در بلغارستان، گردهمايي نوروزي ايرانيان مقيم و دوستداران و علاقمندان به فرهنگ و تاريخ ايران در صوفيه (پايتخت) برگزار شد.
در اين گردهمايي، كه در يك فضاي بسيار صميمي و دوستانه در محل سفارت ايران برگزار شد، مسئولان فرهنگي و ديپلماتيك ايران در بلغارستان، ايرانيان مقيم، دانشجويان، زبان‌آموزان خارجي دوره‌هاي زبان فارسي و ميهماناني ديگر از كشورهاي كه نوروز را جشن مي‌گيرند، حضور داشتند.
سخنراني، شعرخواني، ذكر احاديث، اجراي موسيقي، ضيافت شام و گرفتن عكس يادگاري با سفره هفت‌سين، از جمله برنامه‌هاي اين جشن بود.

*پاكستان (لاهور)

به مناسبت فرا رسيدن عيد نوروز مراسم باشكوهي با حضور شخصيت‌هاي برجسته فرهنگي و هنري و اساتيد زبان فارسي و خانواده‌هاي ايراني مقيم شهر لاهور پاكستان، در سالن اجتماعات امام رضا (ع) خانه فرهنگ ايران در لاهور، برگزار شد.
سخنراني، منقبت‌خواني و مدح رسول‌الله (ص)، اعلام نتايج مسابقه مقاله نويسي با موضوع «جشن نوروز و مشتركات دو كشور ايران و پاكستان» و اهداي جوايز نفرات برتر مسابقه، از جمله برنامه‌هاي اين جشن بود.

*پاكستان (كويته)

به همت خانه فرهنگ ايران در كويته پاكستان، مراسم جشن باشكوهي به مناسبت نوروز در تاريخ سوم فروردين با حضور حدود 160 نفر از جمله صادقي، سركنسول كشورمان در كويته، حجت‌الاسلام هاشم موسوس، امام جمعه كويته، سيد ابوالفضل حسيني، مسئول نمايندگي فرهنگي ايران در كويته در محل اين نمايندگي برگزار شد.
در اين مراسم همچنين برخي از شخصيت‌هاي علمي، فرهنگي، نويسندگان، اصحاب رسانه، دانشجويان و زبان‌آموزان فارسي، معلمين مدارس هزاره تحت پوشش ايران و كليه مأمورين اعزامي از ايران، حضور داشتند.
سخنراني، شعرخواني، سخنراني و اقامه نماز جماعت، از جمله برنامه هاي اين جشن بود.

*پاكستان (اسلام‌آباد)

جشن باشكوهي با ابتكار و همكاري مشترك رايزني فرهنگي ايران در پاكستان و گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه نومل، با هدف معرفي بيش از پيش فرهنگ و آداب نوروز به عنوان بزرگ‌ترين جشن ملي ايرانيان برگزار شد كه مزين به سفره هفت‌سين بود و حال و هواي روزهاي بهاري و عيد نوروز را به همراه داشت.
اين مراسم با حضور شهاب‌الدين دارايي، رايزن فرهنگي كشورمان، عيسي كريمي، مدير مركز تحقيقات فارسي، قاسم مرادي، معاون رايزني فرهنگي ايران، نور محمد مهر، رييس بخش فارسي دانشگاه نومل و رياست علي، مديركل طرح و برنامه و همآهنگي‌هاي آموزشي دانشگاه نومل، اساتيد و دانشجويان زبان فارسي دانشگاه نومل، در محل اتاق ايران در بخش فارسي دانشگاه برگزار شد.
در اين مراسم استادان و دانشجويان زبان و ادبيات فارسي هر يك درباره نوروز از خانه‌تكاني گرفته تا روز سيزده بدر و ماجراي گره زدن سبزه، سخن گفتند و به بيان آيين‌ها و سنت‌هاي زيباي نوروزي پرداختند و پس از آن رضيه سلطان، از استادان فارسي درباره اهميت سال نو و نوروز باستاني در بين ايرانيان سخناني را بيان كرد.
در ادامه كليپ مستند از آيين جشن نوروز در ايران پخش شد كه با استقبال حاضرين روبرو شد.

*تاجيكستان (دوشنبه)

جشن نوروز در تاجيكستان از سوي دولت اين كشور و در آستانه 25 سالگي استقلال تاجيكستان با حضور مردم، دولت و ميهماناني از كشورهاي حوزه نوروز برگزار شد.
جمع زيادي از ايرانيان، تاجيك‌ و افغانستاني‌‌هاي مقيم تاجيكستان نيز در برنامه هاي تدارك ديده شده شركت كردند.
در برنامه «لبخند نوروزي» كه با حضور منوچهر آذري، طنرپرداز شهير و بازيگر راديو و تلويزيون، علي راموز، خواننده و گروهي از هنرمندان كشورمان با اجراي مهدي فارغي و سيد فرشيد بني‌جمالي، حضور داشتند.
در اين برنامه علاوه بر سخنراني سفير و رايزن فرهنگي كشورمان در تاجيكستان، سيدرضا محمدي، رييس اتحاديه نويسندگان افغانستان، محمدكاظم كاظمي و حسن قريبي نيز نوروزيه‌هاي خود را قرائت كردند.
سخنراني، شعرخواني، اجراي نمايش با موضوع نوروز، خواندن سرودهاي ملي و نمايش لباس‌هاي محلي، از جمله برنامه‌هاي اين جشن بود.

*تركيه (ارزروم)

به همت وابستگي فرهنگي ايران در ارزروم، مراسم سال نو و نوروز باستاني ايران در اين شهر برگزار شد. اين مراسم‌ها با حضور دانشجويان ايراني و خانواده‌هاي ايشان و اساتيد زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‌هاي ارزروم و آتاتورك برگزار شد.
سخنراني، اجراي موسيقي سنتي توسط گروه «نو بانگ» و نمايش يك گروه تئاتر از كشورمان، از جمله برنامه‌هاي اين جشن‌ها بودند.

*تركيه (استانبول)

به رسم سنت ديرينه، جمعي از ايرانيان مقيم، اعضاي انجمن‌هاي خيريه، پزشكان، تجار و صاحبان صنايع و دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه‌هاي تركيه و متوليان دو مسجد ايرانيان استانبول، كاركنان سركنسولگري، معلمان مجتمع آموزشي «فجر»، رؤسا و كاركنان ارگان‌هاي دولتي مستقر در استانبول، روز يكشنبه اول فروردين با حضور در سركنسولگري كشورمان در استانبول، فرارسيدن سال نو و آغاز بهار را با برگزاري سنت‌هاي نوروزي و انجام ديد و بازديد، با شكوه هرچه بيشتر گرامي داشتند.

* چين

سفارت ايران در پكن همزمان با نوروز 95ميزبان هموطنان مقيم پكن بود كه براي شركت در مراسم ويژه ديدار نوروزي گرد هم آمده بودند. در اين مراسم معنوي و با شكوه كه با حضور سفير كشورمان در پكن و تعداد زيادي از ايرانيان مقيم برگزار شد، سفره هفت سين زيبايي چيده شده بود كه هموطنان و خانواده‌هايشان در كنار آن عكس‌هاي دسته جمعي و يادگاري گرفتند.
در اين مراسم يك هنرمند پيانيست چيني سرودها و آهنگ‌هاي نوروزي و اصيل ايراني را اجرا كرد كه با همخواني چند هنرمند هموطن مقيم همراه بود.

*روسيه

جشن نوروز از سوي شهرداري مسكو به منظور همگرايي فرهنگي، گسترش تفاهم بين قومي و رفع نيازهاي قوميتي و فرهنگي ساكنين مسكو در پارك ودنخا با حضور معاون توريسم و گردشگري شهرداري مسكو و نماينده رييس جمهور روسيه، سفرا و ديپلمات‌هاي حوزه فرهنگي نوروز، كار خود را آغاز كرد.
در اين اجتماع چند هزار نفري، گروه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري از كشورهاي آسياي ميانه و جمهوري‌هاي قفقاز و نمايندگان كشورهاي هند، پاكستان و افغانستان با هنر نمايي آداب و رسوم خود را به نمايش گذاشتند.
به همت رايزني فرهنگي ايران در روسيه و با همكاري اداره‌كل فرهنگي ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گروه موسيقي سنتي و محلي «كوبان شمس» نيز در اين مراسم با اجراي قطعه موسيقي محلي كردي، توجه حاضرين را به خود جلب كرد.
در اين جشن و بازار بزرگ نوروزي كه در سالن نمايشگاه اصلي پارك ودنخا مسكو برگزار شد، غرفه‌هاي متعددي برپا شد كه هر يك از مليت‌ها، آثار و صنايع سنتي خود را به نمايش گذاشتند.
با هماهنگي صورت گرفته از سوي رايزني فرهنگي ايران در روسيه، در اين مراسم با شكوه، غرفه ايران نيز در كنار ساير غرفه‌هاي نوروزي با معرفي فرهنگ و تمدن ايراني از طريق نمايش آثار هنري، صنايع دستي و غذاهاي ايراني مورد استقبال بازديدكنندگان قرار گرفت.
همچنين مراسم جشن نوروز ويژه ايرانيان مقيم، بعد ظهر روز يكشنبه اول فروردين ماه 1395، با نواخته شدن سرود ملي در محل اقامت سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه آغاز شد.
نمايش پيام‌هاي نوروزي مقام معظم رهبري و رييس جمهور، سخنراني، اجراي موسيقي، اجراي برنامه طنز، از جمله برنامه‌هاي اين مراسم بود.

*سوئد

جشن نوروز رايزني فرهنگي ايران در سوئد، روز اول فروردين در سالن اجتماعات ليدينگوي شهر استكهلم بر پا شد. اين مراسم با مشاركت و همكاري بيش از 300 تن از ايرانيان مقيم، فارسي‌زبانان، فرهيختگان، سفير و كاركنان نهادهاي رسمي ايران، برگزار شد.
سخنراني، اجراي موسيقي سنتي ايراني توسط گروهي از ايرانيان مقيم و گروه سرود كودكان و نوجوانان مدرسه ايرانيان سوئد، ارايه گزارشي تصويري از تحولات يك سال گذشته در ايران به زبان انگليسي و ... از جمله برنامه‌هاي اين جشن بود.

*سريلانكا

مراسم جشن نوروز و تحويل سال نو 1395 هجري شمسي با حضور ايرانيان مقيم در محل اقامتگاه سفير ايران در كلمبو سريلانكا، برگزار شد.
در دقايق اوليه حلول سال نو، ميهمانان حاضر در مراسم گوش به پيام مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و سخنان رييس جمهوري ايران سپردند و سپس زائري‌اميراني، سفير ايران در كلمبو، طي سخناني ضمن تبريك سال نو به همكاران و ايرانيان مقيم و بيان موفقيت‌هاي ايران در عرصه بين‌الملل، بر لزوم همدلي هر چه بيشتر براي ارايه و معرفي عظمت ايران اسلامي در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، علمي و آموزشي و تقويت هر چه بيشتر دوستي ميان ايران و سريلانكا، تأكيد كرد.

*غنا

جشن نوروز با حضور كليه ايرانيان مقيم، سفير، همكاران سفارت، مديران و كاركنان ارگان‌هاي ايران و ساير ايرانيان مقيم در اين كشور به همراه خانواده‌ها در محل رايزني فرهنگي ايران در غنا، برگزار شد.
در اين مراسم رايزن فرهنگي كشورمان ضمن تبريك سال نو، در سخناني با اشاره به اهميت فرهنگي نوروز و محتواي غني دعاي تحويل سال، تلاش در تحول دروني را در كنار بهار طبيعت، نعمتي بزرگ از جانب پروردگار دانست و شكرگذاري به درگاه احديت را به همراه تلاش براي تحول دروني را يادآور شد.
در ادامه برنامه، مسابقات متنوع از طرف مدرسه ايراني ميان دانش‌آموزان برگزار و به برندگان جوايزي اهدا شد.

*فيليپين

به همت رايزني فرهنگي كشورمان در فيليپين، ايرانيان مقيم در فيليپين همچون هموطنان عزيزمان در داخل كشور و ايرانيان در سراسر جهان گرد هم آمدند تا به رسم خجسته نياكان خويش، شادي‌هاي خود را با يكديگر سهيم و از درگاه يزدان پاك سالي خوش را براي همه آحاد ملت شريف ايران مسألت نمايند.
اين برنامه كه با تلاش فراوان رايزني فرهنگي كشورمان و مشاركت جمعي از دانشجويان عزيز ايراني شاغل به تحصيل در فيليپين بر پا شد، سالن اجتماعات رايزني به طرز باشكوهي آذين بندي و سفره هفت سين بسيار زيبا در آن برپا گرديد.
پخش پيام مهم نوروزي رهبر معظم انقلاب اسلامي و پيام نوروزي رييس جمهور، سخنراني، اجراي گروه موسيقي متشكل از دانشجويان شاغل به تحصيل در مانيل و ... از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم جشن بود.

*قرقيزستان

به مناسبت عيد بهاري نوروز، آكادمي ديپلماتيك بيشكك، برنامه زيبايي را با مشاركت دانشجويان آن آكادمي ترتيب داد. ميهمان ويژه اين برنامه فرهنگي علي حكيم‌پور، رايزن فرهنگي ايران در قرقيزستان بود.
وي در سخناني در اين مراسم ضمن اشاره به ريشه‌هاي مشترك تمدني دو كشور ايران و قرقيزستان، به جايگاه ويژه نوروز و اهميت آن در منطقه پرداخت و تأكيد كرد: اگر دو كشور ايران و قرقيزستان از هزاران سال پيش داراي اين همه مشتركات تاريخي و فرهنگي هستند، چرا امروز نبايد به پاس گذشته درخشان خود روابط گسترده‌تري نداشته باشند و از مزايا و امكانات يكديگر بهره نگيرند.

*كرواسي

آيين گراميداشت نوروز باستاني در كرواسي با حضور ايرانيان مقيم، اعضاي سفارت ايران و خانواده هاي ايشان و جمع زيادي از ايران‌دوستان، در محل خانه اروپايي زاگرب برگزار شد.
اجراي بيش از چهار قطعه از موسيقي سنتي كرواتي، نمايشگاه صنايع دستي و نمايش زيباي هفت‌سين ايراني، از جمله برنامه‌هاي اين روز بود كه با استقبال حاضرين در مراسم همراه شد.
مهدي رضا، سرپرست رايزني فرهنگي كشورمان در اين مراسم در سخناني با تشكر از استقبال همه ايران‌دوستان و ايرانيان مقيم كروواسي از برگزاري اين مراسم، آيين نوروز باستاني ايرانيان را آييني ارزشمند و ريشه‌دار در تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي ـ ايراني عنوان كرد و اجراي مراسم نوروزي را آييني با پيام صلح و مودت و دوستي براي همه ملت‌ها خواند.
همچنين وابسته فرهنگي كشور آذربايجان در كروواسي و تني چند از سفراي سابق كروواسي در تهران كه با خانواده هايشان در اين مراسم حضور داشتند، ضمن تبريك به دولت و مردم مسلمان ايران، اجراي چنين برنامه‌هايي را موجب تقويت پيوندهاي تاريخي و فرهنگي دو ملت عنوان كردند.

*مالزي

به همت رايزني فرهنگي ايران در مالزي، گروه موسيقي «همنوازان فاخته» به سرپرستي خشايار پارسا و خوانندگي محب علي‌بخشي و هنرمندي آرمان حيدريان نوازنده كمانچه، عليرضا رسولي نوازنده قيچك و كمانچه آلتو و هامون بهرامي‌مقدم نوازنده سنتور، در كوالالامپور، برنامه جذابي را براي هموطنان ايراني و ميهمانان نوروزي اجرا كردند.
در اين برنامه كه با حضور قريب به 600 نفر از ميهمانان برگزار شد، مرضيه افخم، سفير و علي‌اكبر ضيائي، رايزن فرهنگي ايران در مالزي و جمعي از كارگزاران نظام و هم‌ميهنان ايراني مقيم مالزي حضور داشتند.
سخنراني، اجراي برنامه طنز و اهداي هدايا و تقويم‌هاي ارسالي از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود.

*ونزوئلا

به مناسبت فرارسيدن نوروز و به منظورپاسداشت اين آيين ديرينه و باستاني ايراني، هموطنان ايراني مقيم ونزوئلا، به پاسداشت و بزرگداشت اين سنت كهن و بزرگ،ايرانيان مقيم ونزوئلا گردهم جمع شدند.
قرائت قرآن، سخنراني، دكلمه‌خواني، اجراي نمايش ويژه عمونوروز و حاجي فيروز و اجراي مسابقه بين زوج‌هاي جوان، از جمله برنامه‌ةاي اين مراسم نوروزي بود.

* هند(دهلي نو)

بنا براعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مراسم گراميداشت نوروز در دهلي‌نو و با حضور علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در محل محوطه سفارت ايران برگزار شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم با مروري بر مهم‌ترين تحولات سال گذشته اظهار كرد: سال 95 با رفع تحريم‌ها و اجراي اقتصاد مقاومتي، سال رونق اقتصادي و فرهنگي كشور خواهد بود.
فراهنگ**1355**1569