۱۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82015517
T T
۰ نفر

زنجان میعادگاه ننه سرما و عمو نوروز

۱۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82015517
زنجان میعادگاه ننه سرما و عمو نوروز

زنجان - ایرنا - در حالی كه عمو نوروز بساط خود را برای سه روز در شهر زنجان گسترانده، ننه سرما به سرعت گیسوان سفیدش را بر كوه های این شهر پهن كرد.

فصل سرما رفت، اما سرما در زنجان همچنان باقی است، خلاف هر سال كه ننه سرما خواب می ماند و عمو نوروز را ملاقات نمی كرد، امسال ملاقات این دو پیر تاریخ و افسانه ای در زنجان غوغا كرده است.
از سویی بساط شادی ورود عمو نوروز در شهر به پاست و از سوی ننه سرما رخت سفید خود را بر تن كرده و بر بلندای كوه های زنجان ایستاده است.
زمانی كه از 27 اسفند سال قبل، برف چنان بارید كه گویی زمستان به دور دوم كشیده شده است، ننه سرما عزم خود را برای توقف در زنجان و ملاقات با عمو نوروز با هوشیاری تمام جزم كرد.
اما عمو نوروز از روزهای ابتدایی اسفند سال 94 خبر از حضور سه روزه خود « گذر نوروز » در زنجان می داد و زنجانیان كه از همان روزها خود را به عنوان میزبان مهربان معرفی كرده بودند، شهر را برای این ملاقات غیر قابل پیش بینی آماده كردند.
بماند كه زنجان از گذشته تا كنون بارها شاهد ملاقات عمو نوروز و ننه سرما بوده و به نظر می رسد در آینده نیز این قرار ملاقات عاشقانه ادامه خواهد داشت.
از همان موقعی كه تكم چی لباس خود را بر تن می كرد و با تكم راهی كوچه و بازار زنجان می شد تا خبر از آمدن عید نوروز بدهد، ننه سرما خلاف سایر شهرها و روستاها، خود را می آراست، لباس سفید بر تن می كرد و چنان به جولان می پرداخت كه تا روزها پس از آمدن عمو نوروز می شد برف را در كوی و برزن این استان مشاهده كرد.
زنجانیان به ننه سرما ' قری ننه ' می گویند و شكوفا شدن ' نوروز گولو ' خبر از آمدن عمو نوروز می دهد.
امسال نیز بار دیگر این ملاقات شكل گرفت و ننه سرما به خواب نرفت و عمو نوروز را در زنجان ملاقات كرد.
عمو نوروزی كه به همت شهرداری زنجان در روزهای 9 تا 11 فروردین بساط شادی و جشن خود را در خیابان سبزه میدان به راه انداخته و سبزه و گل را زینت بخش مركز شهر كرده است.
مدیریت شهرداری كه در تلاش بود تا زنجان را میزبان مهربان معرفی و همه مردم ایران و جهان را برای بازدید از این شهر دعوت كند، شاید هرگز نمی اندیشید كه یكی از میهمانان همین شهر دو عاشق دلباخته افسانه ای یعنی ننه سرما و عمو نوروز باشند.
3001/6085