۱۳ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۱۷
کد خبر: 82017960
T T
۰ نفر

13 فروردین، روز احترام به طبیعت

۱۳ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۱۷
کد خبر: 82017960
13 فروردین، روز احترام به طبیعت

تهران- ایرنا- 13 فروردین ماه روز طبیعت نامگذاری شده است اما اگر یك روز بعد از روز طبیعت به محیط زیست سری بزنید شاهد تناقض این روز با نامش خواهید بود زیرا تا چشم كار می كند زباله دیده می شود كه مردم در طبیعت به جای گذاشته اند.

چند سالی است كه با توسعه شهرنشینی و تخریب باغ ها، یافتن دشتی برای گذراندن سیزده بدر سخت شده است اما به هر نحوی شهرنشینان با حضور در پارك ها و دیگر هموطنان در دشت ها و باغ های اطراف محل زندگی خود سیزده بدر را جشن می گیرند.
نكته مهم در این زمینه اهمیت دادن به طبیعت است كه متاسفانه چند سالی است رنگ باخته، به این معنا كه روز پایانی سیزده بدر، وقتی به طبیعت و جاهایی كه افراد روز را در آن خوش گذرانده اند نگاه می كنی دلت به حال آن منطقه خواهد سوخت زیرا دیگر شبیه زمان قبل از حضور افراد در آن نیست، تا هكتارها دورتر زباله، شاخه های شكسته درختان و نقطه های سیاه زیادی كه نشاندهنده بر افروختن آتش است به چشم می خورد.
با توجه به شكننده بودن طبیعت چند سالی است این روز به نام روز طبیعت نامگذاری شده تا اهمیت حفاظت از طبیعت به ویژه در این روز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه در برخی موارد و شاید بتوان گفت در بیشتر موارد شاهد بی توجهی به طبیعت حتی در این روز هستیم.
محمد درویش مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در روز 13 فروردین ماه مردم به طبیعت می روند تا لحظات خوشی را سپری كنند كه اگر به برخی توصیه ها در این روز توجه كنند هم آنها شاد خواهند بود و هم محیط زیست و طبیعت تخریب نخواهد شد.
وی افزود: متاسفانه در بسیاری مواقع شاهد هستیم كه مردم بدون در نظر گرفتن توان محیط زیستی خواسته یا ناخواسته اقدام به تخریب آن می كنند در حالی كه دیگر طبیعت توان خودپالایی و تاب تحمل این فشارها را ندارد.
وی اظهار كرد: اگر گردشگران برخی از توصیه ها را جدی بگیرند قطعا شاهد تخریب كمتری در طبیعت خواهیم بود كه در این راستا برخی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در استان هایی مانند همدان، كرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری، قزوین، زنجان، هرمزگان ، بوشهر، گیلان، مازندران و گلستان اقدامات خوبی انجام داده اند.
درویش ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در برخی استان ها با همكاری افراد خیر اقدامات سازنده ای را برنامه ریزی كرده اند، به عنوان مثال در استان چهارمحال و بختیاری افراد به ازای برگردادندن كیسه های زباله خود از طبیعت بلیت رایگان بازدید از موزه های تاریخی را دریافت می كنند، در استان قزوین و زنجان سمن ها اقدام به پخش بروشورهایی می كنند كه در آنها نكات بسیاری در راستای حفظ محیط زیست آمده است.
مدیر كل دفتر آموزش و مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان های مردم نهاد استان های هرمزگان، بوشهر، گلستان، مازندران و گیلان با شركت در طرح مسیر سبز - ساحل پاك در تلاشند تا محیط زیست استان خود را حفظ كنند تا شاهد انباشت زباله كمتری در روزهای تعطیل به ویژه روز سیزده بدر باشند.
همچنین حسین عبیری گلپایگانی مدیر انجمن كوهستان سبز به خبرنگار علمی ایرنا گفت: حدود 95 درصد مردم در روز سیزده بدر به دامن طبیعت می روند كه اگر نكات محیط زیستی را در حفاظت از طبیعت و انباشت زباله رعایت نكنند در پایان روز با حجم انبوهی از زباله مواجه خواهیم بود.
این فعال محیط زیست با بیان اینكه این روندی است كه سالها با آن مواجه هستیم افزود:خوب است گردشگران در این روز به چند نكته آسان اما مهم محیط زیستی توجه كنند تا هم از طبیعت لذت ببرند و هم اینكه محیط زیست آسیب نبیند.
وی اظهار كرد: بهتر است گردشگران علاوه بر اینكه زباله های خود را از طبیعت خارج می كنند غذاهای باقیمانده را برای پرندگان و دیگر حیوانات نگذارند زیرا هم چهره ناخوشایندی به طبیعت می دهد و هم اینكه موجب تنبلی حیوانات می شود.
عبیری گلپایگانی افزود: برخی افراد برای برپا كردن آتش شاخه درختان را می شكنند و یا اینكه بوته ها و گون ها را از خاك خارج می كنند كه با توجه به بروز پدیده گرد و غبار این كار به هیچ عنوان پسندیده نیست بنابراین بهتر است از وسایلی مانند زغال یا گازهای مسافرتی استفاده كنند.
وی ادامه داد: در این روز دیده شده كه افرادی اقدام به بستن تاب می كنند، البته اصل قضیه مشكلی ندارد اما مساله اینجاست كه برخی این تاب ها را بر روی شاخه های درختان جوان می بندند كه تحمل وزن انسان ها را ندارند پس بهتر است برای این كار از درختان تنومند استفاده كنند.
این فعال محیط زیست اظهار كرد: در دوره ای پروژه نصب سطل زباله در برخی استان های كشور اجرا شد كه با به پایان رسیدن دوره پروژه، جمع آوری زباله های این سطل آشغال ها هم متوقف شده است بنابراین از گردشگران تقاضا می شود در صورت مشاهده این سطل های زباله ، آشغال های خود را در آن نریزند بلكه آنرا از طبیعت خارج كنند.
وی تاكید كرد: دراین روز شاهد آزار و اذیت حیوانات و حتی شكستن شاخه درختان با هدف تفریح هستیم بنابراین بهتر است گردشگران از آوردن تفنگ های بادی و ساچمه ای و تبر به طبیعت خودداری كنند.
علمی 9014**1440
۰ نفر