۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۵۷
کد خبر: 82019889
T T
۰ نفر

گردشگري بي‌ضرر با اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي

۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۵۷
کد خبر: 82019889
گردشگري بي‌ضرر با اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم در صفحه ايران نوشت: ايران به اعتراف دوست و دشمن يكي از پرجاذبه‌ترين كشورهاي جهان براي گردشگران است. آثار تاريخي بي‌شمار و طبيعت چهارفصل و كم‌نظير، اين سرزمين را به يكي از غني‌ترين كشورهاي جهان از اين نظر تبديل كرده است.

در اين گزارش كه در شماره يكشنبه 15 فروردين 1395 خورشيدي به قلم كميل انتظاري انتشار يافته، آمده است: با وجود اين، گرچه آثار فرهنگي و تاريخي ايران براي گردشگران خارجي جذابيت دو چندان دارد، اما با يك حساب سرانگشتي مي‌توان پي برد خود ايراني‌ها بيشتر عاشق گشت و گذار در طبيعت هستند.
آن‌گونه كه محمدرضا كارگر، مديركل موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري عنوان كرده در سال گذشته بيش از 22 ميليون نفر از اماكن تاريخي و موزه‌هاي كشور بازديد كرده‌اند. از سوي ديگر، بر اساس آمارهاي رسمي، استان مازندران سال گذشته ميزبان بيش از 30 ميليون مسافر و گردشگر بوده است. خوب يا بد، اين آمار به خوبي گوياي اين ادعاست كه ايراني‌ها كوه و دشت و بيابان را به موزه و بناي تاريخي ترجيح مي‌دهند.
البته اين علاقه ايراني‌ها و هجوم آنها براي بازديد از جاذبه‌هاي طبيعي، گاهي سبب آسيب به اين جاذبه‌ها شده است. در روز سيزدهم فروردين كه از آن با عنوان روز طبيعت ياد مي‌شود، شاهد آسيب رساندن به محيط زيست هستيم. چشمه‌‌هاي باداب سورت مازندران كه يكي از شگفتي‌هاي بي‌نظير اين سرزمين است، در اثر هجوم گردشگران در حال از بين رفتن است. براين‌اساس بايد چاره‌اي اساسي براي حفاظت از محيط زيست و جاذبه‌هاي طبيعي كشور انديشيد. هر هفته تورهاي گردشگري داخلي زيادي براي بازديد از جاذبه‌هاي طبيعي راهي جاده مي‌شوند.
برخي معتقدند توسعه اقامتگاه‌‌هاي بوم‌گردي مي‌تواند در ساماندهي تورها و حفاظت از محيط زيست كمك شاياني كند. متخصصان طبيعت‌گردي معتقدند كه فعاليت‌هاي بوم‌گردي در صورت داشتن برنامه مشخص، كمترين آسيب را به محيط زيست وارد مي‌كند و در قالب اين شاخه از گردشگري، نيروهاي بومي غذاهاي محلي، نوشيدني‌ها، سفره‌آرايي بومي، صنايع دستي، آداب و رسوم و آيين‌ها، موسيقي و فرهنگ بومي آن منطقه را به نمايش مي‌گذارند.
از سوي ديگر، اين اقامتگاه‌ها مي‌توانند نقشي در حل معضل اسكان موقت مسافران در زمان‌هايي مانند نوروز و تعطيلات طولاني ايفا كند كه حجم سفر در اين ايام بسيار زياد است.
**اشتغال در روستاها
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بيان اين‌كه رويكرد جوامع در ميزباني گردشگران داخلي و خارجي بايد به صورت مسئولانه در قبال طبيعت و حفاظت از محيط زيست باشد، يكي از طرح‌هايي كه در اين زمينه مي‌تواند به صورت مؤثر نقش داشته باشد را اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي مي‌خواند. به گفته مرتضي رحماني موحد، اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي يكي از تاسيسات گردشگري به شمار مي‌روند كه بيشتر در محل‌هايي با سابقه طبيعي و تاريخي برپا مي‌شوند. او به بافت تاريخي روستاها و حتي برخي از شهرهاي كشور اشاره مي‌كند كه ظرفيت تبديل شدن به اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي را دارند و مي‌افزايد: چنين تاسيساتي با جذب گردشگر مي‌توانند به‌اشتغالزايي در جوامع محلي و روستاها كمك كنند.
به باور او، گردشگران ضمن اقامت در اين بناها كه با هزينه‌هاي كم تاسيس شده‌اند، از ويژگي‌هاي طبيعت روستايي و همچنين محصولات كشاورزي و غذاهاي سنتي روستا بهره‌مند شوند. او با بيان اين‌كه از زمان آغاز طرح اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي تا سال 92، تنها 24 اقامتگاه‌ها بوم‌گردي در كشور وجود داشت، به ارائه 200 مجوز در نيمه دوم سال 92 اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: نوروز امسال در استان يزد 32 اقامتگاه‌ بوم‌گردي افتتاح شد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي همچنين به ارائه تسهيلات براي راه‌اندازي اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: البته ارائه اين تسهيلات تنها در چارچوب ضوابط و استانداردهاي ابلاغي به تمامي استان‌هاي كشور مجاز است. در اين زمينه تفاهم‌نامه‌اي ميان سازمان ميراث فرهنگي و صندوق كارآفريني اميد امضا شد كه حاصل آن تاكنون دريافت بيش از 300 پرونده اقامتگاه بوم‌گردي بوده است.
از قرار معلوم تسهيلات در نظر گرفته شده براي اين اقامتگاه‌ها حداكثر يك ميليارد ريال با سود 4 درصد است. اما براي مثال براي راه‌اندازي اقامتگاه بوم‌گردي «اسكندر» در محله تاريخي وقت‌الساعت يزد چيزي افزون بر پنج ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
**توسعه گردشگري روستايي
دبير كميته ملي طبيعت‌گردي معتقد است؛ گردشگري مكمل فعاليت روستاييان است و بايد از انرژي پاك طبيعت براي توسعه گردشگري بهره گرفت. به گفته محمدعلي فياضي در حال حاضر 500 روستاي اولويت‌دار در توسعه گردشگري شناسايي شده و يكي از راه‌هاي توسعه گردشگري در برنامه ششم، تقويت و توسعه گردشگري روستايي و بوم‌گردي است. او با بيان اين‌كه اين موضوع با تاكيد بر تحقق اقتصاد مقاومتي در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده است، عنوان مي‌كند: توسعه بوم‌گردي افزون بر ايجاد اشتغال در روستاها مي‌تواند به افزايش تعداد گردشگران داخلي و خارجي و بالارفتن ميزان مسافرت به مناطق بكر روستايي منجر شود.
**مازندران، بهشت بوم‌گردي
مهران حسني، معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران از صدور 10 پروانه بوم‌گردي در اين استان خبر مي‌دهد.
به باور او، با توجه به وضعيت بيكاري در استان مازندران، تعميم و گسترش بوم‌گردي مي‌تواند در اشتغالزايي و درآمدزايي بسيار تاثير بگذارد. وي ميزان اشتغال مستقيم ناشي از اجراي يك طرح بوم‌گردي را دو تا سه نفر اعلام مي‌كند و مي‌افزايد: اشتغال غيرمستقيم با توليد و فروش صنايع دستي و غذاهاي محلي نيز در اين طرح وجود دارد.
*منبع: روزنامه جام جم
**گروه اطلاع رساني**9165**2002