۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82020626
T T
۰ نفر

افزايش 133 درصدي نمونه هاي بانك ژن خراسان رضوي

۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82020626
افزايش 133 درصدي نمونه هاي بانك ژن خراسان رضوي

مشهد- ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: تعداد نمونه هاي بانك ژن استان 133 درصد در مقايسه با پارسال افزايش دارد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اين اداره كل، حميد صالحي به مناسبت 15 فروردين ماه روز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي گفت: ثبت روز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي در تقويم، گامي مهم براي حفظ اين سرمايه‌هاي ارزشمند و يادآوري ضرورت حفظ و نگهداري تنوع زيستي است
وي اظهار كرد: بهره برداري از سايت نمونه برداري در نيمه دوم پارسال در اين اداره كل موجب افزايش 133 درصدي تعداد نمونه هاي بانك ژن در مشهد در مقايسه با سال پيش از آن شد.
صالحي گفت: ادارات و نمايندگي هاي حفاظت محيط زيست در شهرستانهاي استان همكاري خوبي دارند و تا كنون بيشترين نمونه هاي بيولوژيك را از شهرستان هاي طرقبه شانديز، تربت جام، كاشمر، خواف، كلات، مه ولات و تايباد دريافت كرده ايم.
وي ادامه داد: اين اداره كل با جمع آوري نمونه هاي بيولوژيك گونه هاي مختلف و همچنين آماده سازي و نگهداري بلندمدت آن در موزه و بانك ژن، گام موثري براي حفظ حيات وحش كشور به شكل پايدار برداشته و اكنون با ثبت ژنتيكي گونه هاي در معرض تهديد، در حال انقراض و همچنين استفاده از فنون زيست فناوري براي حفظ، بقا و مديريت گونه ها، به عنوان يكي از برترين هاي كشور مطرح است.
صالحي با اشاره به اينكه حتي در صورت از دست رفتن يك گونه از موجودات زنده، ژنوم كامل آن ماندگار خواهد بود، افزود: اين مجموعه ها، منابع اطلاعاتي در مورد توزيع گياهان، جانوران و تغييرات آنها در گذر زمان و به عنوان سند براي انجام مطالعات زيست شناختي مورد استفاده قرار مي گيرد و بانك ژن اداره كل يكي از فعال ترين بانكهاي ژن در كشور است.
وي افزود:همچنين اين بانك، ژن استان هاي خراسان شمالي و جنوبي را پوشش مي دهد و به نوبه خود از لحاظ تعداد و غنا، گونه هاي بسيار ارزشمندي در آن نگهداري مي شود.
وي اظهار كرد: سالانه نزديك به 30 هزار گونه گياهي و جانوري را همگام با تخريب اكوسيستم ها و شكار و برداشت بيش از حد از دست مي دهيم.
اين مسئول بيان كرد: اين تعداد گونه در جهان خيلي زياد نيست و با ادامه روند كنوني نابودي تنوع زيستي، بزودي اين سرمايه جبران ناپذير را از دست مي دهيم كه در نتيجه آن بشر براي رفع نيازهاي ضروري خود دچار مشكل خواهد شد.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي افزود: به دنبال تعيين سياست هاي تدوين حفظ و نگهداري تنوع زيستي كشور، بانك ژن به عنوان يكي از موثرترين راههاي حفاظت از گونه هاي گياهي و جانوري بخصوص گونه هاي در معرض خطر و انقراض در اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي راه اندازي شد.
به گفته وي يكي از كاربردهاي مفيد بانك ژن امكان تشخيص گونه ها از يكديگر با استفاده از تكنيك هاي پيشرفته مولكولي است به طوري كه امكان تشخيص انواع بافتها و بقاياي جانوري وجود داشته و مي توان هويت آنها را مشخص كرد.
در اين روش با بررسي ماده ژنتيكي موجود در سلولهاي جانوران مختلف، كه در گونه هاي مختلف، متفاوت است، امكان تشخيص افتراقي گونه ها فراهم مي شود.
با توجه به اين موضوع، با كشف بقاياي جانوري (پوست، گوشت، مو، سم و...) گونه هاي قابل شكار مانند قوچ و ميش، كل و بز، آهو، جبيرو انواع پرندگان حلال گوشت، تخلفات شكار قابل تشخيص و اثبات خواهد بود.
آزمايشگاه بيوتكنولوژي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي در سال 1387 فعال شد و پس از آن بانك ژن استان به صورت رسمي كار خود را آغاز كرد.
7496/5132