۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82020762
T T
۰ نفر
محدوديت منابع آب كشاورزي آستارا با احداث سد لاستيكي برطرف مي شود

آستارا - ايرنا - معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرماندار آستارا گفت: محدوديت منابع آب كشاورزي در حوزه آستارا با احداث سد لاستيكي برطرف مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا وحيد پورحضرت عصر يكشنبه در نشست شوراي مديريت بحران آستارا با محوريت تامين آب شرب و كشاورزي اين شهرستان افزود: در حوزه كشاورزي منبع آب مطمئني در شهرستان آستارا مانند بسياري از شهرستان هاي استان گيلان وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه در سفر رئيس جمهوري به استان گيلان احداث 11 سد لاستيكي مصوب شد ، اضافه كرد: با انجام پيگيري هاي لازم براي ايجاد سد لاستيكي، اراضي كشاورزي آستارا از آب مطمئني برخوردار مي شود.
پورحضرت توسعه و بهبود آبياري اراضي شاليزاري ،كاربري توريستي و تفريحي ، ساماندهي رودخانه ها و جلوگيري از برگشت آب شور دريا را از مهم ترين مزاياي احداث سدهاي لاستيكي عنوان كرد.
وي رودخانه هاي چلوند و آستاراچاي را از روان آب هاي مطمئن در منطقه براي تامين آب كشاورزي ذكر كرد و گفت: با مديريت و برنامه ريزي درست و پيشرفته مي توان از منابع آب كشاورزي به نحو شايسته اي بهره مند شد.
وي استفاده بهينه از آب هاي سطحي ، آب بندان ها و چاه هاي كشاورزي را لازم خواند و افزود: برخي از آب بندان ها و رودخانه ها احتياج به تعميق و لايروبي دارند تا در فصل گرما با مشكل تامين آب كشاورزي مواجه نشويم.
معاون فرماندار آستارا در ادامه ظرفيت تنها تصفيه خانه شهرستان آستارا را 200 ليتر در ثانيه عنوان كرد و گفت: ميزان مصرف آب شرب شهروندان در روزهاي تابستان به 350 ليتر در ثانيه نيز مي رسد كه تصفيه خانه بهارستان با ظرفيت موجود جوابگوي نياز آبي شهروندان در برخي از ايام سال نيست.
پورحضرت محدويت منابع آبي را در شهرستان به عنوان اصلي ترين مشكل كم آبي در فصل گرما ذكر و اظهار كرد: با اجرايي شدن و اتمام طرح ملي آبرساني بسياري از مشكلات مربوط به تامين آب شرب منطقه برطرف مي شود.
وي عدم تخصيص اعتبار كافي را از جمله مشكلات اين پروژه ملي عنوان كرد و ادامه داد: پروژه احداث چاه فلمن نيز با ظرفيت توليد 100 ليتر آب در ثانيه با مشكلاتي در بخش اجرا مواجه شده است.
وي با اشاره به اينكه اين پروژه مهم در دستور كار اداره كل آب و فاضلاب استان گيلان قرار دارد ، افزود: با عملياتي شدن مجدد اين پروژه در ظرف شش ماه آتي شاهد اتمام آن خواهيم بود تا چالش هاي آبي موجود در برخي نقاط نظير روستاهاي عباس آباد و ويرموني آستارا برطرف شود.
شهرستان 86 هزار نفري آستارا در 200 كيلومتري غرب مركز گيلان واقع شده و مهم ترين منبع آب شرب شهرستان آستارا رودخانه بهارستان است كه با انتقال آب اين رودخانه به تصفيه خانه موجود ميزان آب دهي در شرايط مطلوب به 200 ليتر در ثانيه مي رسد.
7105/2007