۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82024250
T T
۰ نفر

قطع 200 اصله درخت تاغ در آران وبیدگل

۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82024250
قطع 200 اصله درخت تاغ در آران وبیدگل

كاشان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل از قطع 200 اصله درخت تاغ و كشف 300 كیلو گرم چوب تاغ قاچاق در این خطه خبر داد.

رضا شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت زنی در محدوده تاغزارهای كنارگذر آران وبیدگل به یك كامیون مشكوك شده كه پس از بازرسی حدود 300 كیلوگرم چوب تاغ كشف كردند.
وی افزود: در محدوده اطراف كامیون نیز حدود 200 اصله درخت تاغ قطع شده بود كه راننده كامیون پس از دستگیری و مواجهه با مستندات به قطع درختان اعتراف كرد.
شفیعی همچنین از كشف و تخریب یك كوره زغال قاچاق در روستای محمدآباد كویرات طی هفته جاری خبر داد و گفت: در این رابطه یك نفر دستگیر و مقادیری زغال كشف شد.
وی قاچاق چوب و زغال را عامل تخریب جنگل های دست كاشت شهرستان دانست و تاكید كرد: سودجویان برای رسیدن به سودهای كلان و بازار سیاه پر رونق زغال اقدام به قطع درختان و زغالگیری می كنند.
شفیعی تصریح كرد: حفظ و نگهداری جنگل های دست كاشت بیابانی به دلیل كویری بودن و همچنین هجوم شن های روان در منطقه آران وبیدگل اهمیت زیادی دارد.
قطع درختان تاغ از معضلات اصلی آران و بیدگل است، سال گذشته قاچاقچیان چوب تاغ 1200 اصله درخت به وزن تقریبی 30 تن را قطع كردند كه 1.5 تن از این مقدار در بهمن ماه سال گذشته كشف شد.
آمار رو به افزایش كشفیات چوب و زغال در شهرستان آران و بیدگل كاشان در استان اصفهان مدتی است كه زنگ خطر نابودی تاغزارها را به صدا دراورده است، زنگ خطری كه از فاجعه زیست محیطی و هجوم ریزگردها حكایت دارد.
زغال این نوع چوب بواسطه دوام آتش و نیز گران بودن زغال و چوب آن مورد تعرض قرار می گیرد و تخریب عرصه های طبیعی و قطع درختان تاغ توسط افراد سودجو موجب ازبین رفتن تاغزارهای این شهرستان شده است.
از جمله نقش های بسیار موثر جنگل های دست كاشت را می توان جلوگیری از هجوم ریزگردها و حركت تپه های ماسه ای به مناطق مسكونی و در نهایت جلوگیری از خسارت وارده به عرصه های زیستی، كشاورزی و تاسیسات زیربنایی، همچنین صدمه به راه ها و خطوط راه آهن دانست
آران و بیدگل با 120 هزار هكتار جنگل های دست كاشت تاغ، حدود 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده است.
این شهرستان در 200 كیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
7472/6021 /1484
۰ نفر