۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۸:۲۵
کد خبر: 82027948
T T
۰ نفر
تولیت آستان قدس: حوزه علمیه مطمئن ترین مرجع در بین نهادهای اجتماعی است

مشهد- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: به رغم همه توطئه ها، دشمنیها و تبلیغات سوء كه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون انجام شده باز هم حوزه علمیه مطمئن ترین مرجع در بین نهادهای اجتماعی است كه مردم به آنها مراجعه می كنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه اعضا و دبیر شورای عالی و مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی در مشهد افزود: حوزه های علمیه اثرگذارترین مرجع در بین مردم هستند.
وی ادامه داد: وقتی یك مرجع از چنین جایگاهی در جامعه برخوردار باشد بدیهی است كه مورد تهدید و اتهام نیز قرار گیرد زیرا امروز دشمن به قلم اثرگذار و بصیرت آفرین روحانیت پی برده است.
تولیت آستان قدس رضوی با بررسی دوره های فقه شیعه گفت: امروز فقه حكومت می كند و مدعی است كه می تواند تمام شئون انسان را رقم بزند و به سئوالات گوناگون وی در تمام عرصه ها پاسخگو باشد.
وی افزود: كارآمدی فقه روشن كرده می تواند این ادعا را محقق سازد و به نام اجتهاد تمدنساز جوامع بشری را به راه دین دعوت كند.
مدیر سابق حوزه علمیه خراسان نیز در این مراسم گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری و مدیریت عالی حوزه در زمان مرحوم آیت الله واعظ طبسی، بهره گیری از نظرات همه علما و فضلا با همه گرایشها و سلایق در برنامه ریزیها، همگرایی و هم افزایی در مركز مدیریت و حفظ پیشینه و ارتقاء جایگاه حوزه علمیه خراسان رضوی اصول موضوعه فعالیتها از سال 1375 تا سال 1394 بوده است.
حجت الاسلام اكبر فرجام افزود: در راستای تأكید بر استقلال حوزه علمیه خراسان مجوز صدور مدارك در این حوزه علمیه اخذ و نیز در جهت سازماندهی 120 مدرسه علمیه در استانهای سه گانه خراسان سرفصل دروس از سطح یك تا سه منظم شد.
وی گفت: هم اكنون 17 رشته فعال در حوزه وجود دارد و سه رشته نیز تصویب شده و در حوزه تفسیر قرآن از پایه اول تا پایه دهم هزار و 192 ساعت درسی در نظر گرفته شده كه هر طلبه باید بگذراند.
مدیر سابق حوزه علمیه خراسان افزود: در این دوره 102 هزار مترمربع مدرسه علمیه ساخته شد، 14 مدرسه دایر گردید و 20 مدرسه نیز مورد بازسازی قرار گرفت.
وی گفت: هزار و 32 واحد مسكونی نیز به بهره برداری رسید كه 134 مورد آن به عنوان میهمانسرای اساتید در شهرستانها و بقیه آن در مشهد مورد استفاده قرار می گیرد.
در پایان مراسم حضرات آیات و حجج اسلام آقایان حاج سید حسن مرتضوی، حاج شیخ رجبعلی رضازاده، حاج شیخ مهدی مروارید، سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، حاج شیخ محمدباقر فرزانه و حاج سید مصباح عاملی به عنوان عضو شورای عالی حوزه و جناب آقای فرزانه به عنوان دبیری این شورا و جناب آقای عاملی به عنوان مدیریت حوزه حكم خود را از رئیس دفتر مقام معظم رهبری دریافت كردند.
حوزه علمیه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مركز حوزوی ایران است.
هم اكنون افزون بر 40 جلسه درس خارج و 400 جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است.
7500/1858
۰ نفر