۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82029870
T T
۰ نفر

ربات لابستر در واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد

۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82029870
ربات لابستر در واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد

تهران - ایرنا - ربات لابستر توسط دانشجوی واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد و همزمان با یازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوكاپ آزاد ایران توسط تیم Octagon Robotech این واحد رونمایی شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، آرش احمدی نیا دانشجوی كارشناسی ارشد رشته مكاترونیك و سرپرست تیم رباتیك این واحد گفت: طراحی ربات لابستر براساس الگوبرداری از ساختار آناتومی خرچنگ دریایی (Labester) الهام گرفته شده است.
وی افزود: دراین ربات چهار جفت پا در طرفین و یك دم انتهایی وجود دارد كه نیروی پیشران ربات را تأمین می كند. همچنین با حركت تركیبی پاها براساس الگوریتم حركتی جاندار آبزی، این ربات توانایی تغییر جهت با مانوری بالا را دارا است.
احمدی نیا ادامه داد: بخش كنترلی ربات لابستر دارای سه مفصل حركتی و با استفاده از ضرایب حركتی موجی بدن ماهی قزل آلا تعبیه شده است كه این امر بر سرعت نسبی ربات خواهد افزود. همچنین تغییر عمق و حركت در بستر دریاها از جمله ویژگی های بارز این ربات است كه موجب افزایش كارایی آن شده است.
وی ادامه داد: با توجه به طراحی و كارایی تعریف شده برای ربات لابستر، این رباط در صنایع پتروشیمی به منظور بازدید از لوله های سوخت رسانی، جانور شناسی، فعالیت های تحقیقاتی به منظور تصویر برداری و آنالیز محیط در زیر اب كاربرد فراوانی خواهد داشت.
سرپرست تیم رباتیك واحد علوم و تحقیقات با بیان اینكه طراحی و ساخت ربات لابستر از مهر ماه سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشگاهی قرار دارد، افزود: براساس برنامه و با یاری خداوند متعال این ربات تا شش ماه آینده وارد مرحله ساخت نمونه صنعتی خواهد شد.
علمی **1354**1440
۰ نفر