به گزارش ایرنا، میانگین مصرف بنزین سال گذشته روزانه 70.5 میلیون لیتر بود كه بخش اصلی آن از طریق تولید پالایشگاه های داخلی و حدود هفت تا 9 میلیون لیتر نیز از محل واردات تامین شد.
میانگین واردات بنزین كشور با وجود اینكه پارسال، كمتر از 9 میلیون لیتر بود، اما در هفته های پایانی پارسال و روزهای آغازین امسال به یكباره میزان واردات افزایش یافت.
مقام های وزارت نفت علت اصلی این افزایش واردات را رشد مصرف در تعطیلات نوروز ذكر كردند و معتقدند، پس از سپری شدن، روزهای پرسفر، میزان مصرف و در نتیجه واردات نیز كاهش پیدا می كند.
به گزارش وزارت نفت، قائم مقام شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره واردات بنزین گفت: واردات بنزین تابع سه فاكتور میزان تولید كشور، مصرف آن و حجم ذخایر راهبردی بنزین در كشور است كه در طول سال ما این سه فاكتور را مدیریت و براساس نیاز ، میزان واردات، تنظیم می شود.
شاهرخ خسروانی ضمن تاكید بر اینكه وزارت نفت هیچگاه از مجوزی كه داشته عدول نكرده و تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.
به گفته وی، براساس مصوبه هیات دولت، سقف بودجه ای برای واردات بنزین تعیین شده كه وزارت نفت همواره طبق همین سقف اقدام به واردات بنزین كرده است.
خسروانی گفت : برپایه مصوبه هیات دولت، میزان واردات روزانه بنزین قید نشده؛ اما براساس نیاز كشور، سقف بودجه ای تعیین شده كه وزارت نفت هم مطابق آن تاكنون عمل كرده ، هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.
قائم مقام شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار داشت : بنزین مورد نیاز كشور با كشتی وارد می شود و كشتی هایی كه تا دوماه قبل به دلیل مسایل تحریم وارد كشور می شد، حجم محموله حدود ٤٠ تا ٤٥ میلیون لیتر بنزین را بارگیری می كردند.
وی گفت : یك فروند كشتی در اسكله روزانه قادر به تحویل ٤٠ تا ٤٥ میلیون لیتر بنزین است و چنانچه تعداد كشتی های تخلیه كننده محموله بنزین در یك روز افزایش پیدا كند به معنی رشد واردات این سوخت نیست.
خسروانی گفت: احتمال دارد در یك دوره زمانی سه تا پنج فروند كشتی همزمان وارد كشور شوند كه به تازگی در بندر ماهشهر كشتی های بزرگ ٦٠ هزار تنی هم وارد شدند، اما این موضوع ارتباطی به رشد واردات ندارد.
به گفته قائم مقام شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، بر اساس برنامه زمان بندی شده این هفته یك كشتی وارد بندر می شود، دو هفته بعد نیز محموله بعدی در اسكله پهلو گیری می كند.
به گفته وی، آنچه كه در واردات بنزین اهمیت دارد، متوسط واردات آن در طول یك سال است و در یك ماه هم نباید نتیجه گیری شود، بلكه در طول یك سال شمسی میانگین واردات روزانه بنزین باید مشخص شود.
خسروانی یادآور شد : قبل از تعطیلات نوروز برای تامین سوخت سفرهای مردم و اینكه ذخایر قابل قبول باشد و كمبودی ایجاد نشود، حجم واردات افزایش پیدا كرد؛ اما بعد از این پیك مصرف، یك دوره زمانی تا شروع سفرهای تابستانی داریم كه مصرف و واردات طبیعی می شود و واردات كمتر خواهد شد.
وی تاكید كرد: براساس برنامه تامین سوخت سفرهای تابستانی در یك دوره زمانی، واردات بنزین باردیگر افزایش می یابد، بنابراین در طول سال براساس مصوبه هیات دولت موضوع مدیریت می شود.
به گزارش ایرنا، شماری از طرح های پالایشی در كشور در دست ساخت است كه با راه اندازی آنها میزان تولید بنزین در كشور افزایش یافته و واردات قطع خواهد شد.
مهم ترین طرح در دست اجرای پالایشگاهی در كشور، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است كه با راه اندازی فاز نخست آن، روزانه 12 میلیون لیتر بنزین در كشور تولید شده و حتی ایران به صادركننده بنزین تبدیل می شود.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، فاز نخست این پالایشگاه تا پایان امسال در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
اقتصام**2022** 1559
یك مقام مسئول:
واردات بنزین برای جلوگیری از كمبود در سفرهای نوروزی افزایش یافت
۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵
کد خبر:
82031776
تهران- ایرنا- قائم مقام شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: حجم واردات بنزین پیش از تعطیلات نوروز 95 برای تامین سوخت مورد نیاز و اینكه ذخایر قابل قبول آماده باشد و كمبودی ایجاد نشود، افزایش پیدا كرد.