۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۵۲
کد خبر: 82032687
T T
۰ نفر
رژیم صهیونیستی دو هفته قبل از امضای توافق مرزی مصر و عربستان از آن آگاه بود

بیروت – ایرنا – رسانه های صهیونیستی فاش كردند كه رژیم صهیونیستی دو هفته قبل از امضای توافقنامه مرزی مصر و عربستان، از تصمیم « عبدالفتاح السیسی » رئیس جمهوری مصر برای واگذاری جزایر راهبردی « تیران » و «صنافیر» واقع در ورودی جنوبی خلیج عقبه در دریای احمر به سعودی آگاه و تضمین های لازم را از ریاض در خصوص امنیت خود دریافت كرده بود.

به گزارش ایرنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو هفته قبل از امضای توافق بین مصر و عربستان ، كابینه خود را در جریان گذاشته بود.
هاآرتص افزود: وزارت خارجه و دستگاه های امنتی اسرائیل اعلام كرده اند كه حاكمیت سعودی بر دو جزیره تیران و صنافیر، تاثیری منفی بر معاهده صلح با مصر ندارد.
این روزنامه صهیونیستی اضافه كرد: سعودی ها متعهد شده اند كه حاكمیت آنها بر دو جزیره تیران وصنافیر هیچ مشكلی برای پرواز هواپیماها در منطقه و كشتیرانی اسرائیل در تنگه های تیران ایجاد نمی كند و به توافق های بین مصر و اسرائیل پایبند می ماند.
هاآرتص به این سخنان« عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در قاهره را كه تاكید كرده « ریاض با اسرائیل همكاری و هماهنگی نمی كند اما به همه توافق های بین المللی كه مصر امضا كرده است از جمله توافق صلح با اسرائیل پایبند می ماند»، اشاره كرده است.
این روزنامه صهیونیستی نوشت: آمریكا در توافق بین مصر و سعودی دست داشته و با واگذاری حاكمیت دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی مخالت نكرده است.
« موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم تاكید كرده است كه تیم رژیم از سعودی التزام به معاهده كمپ دیوید را دریافت كرده و سپس با احداث پل ارتباطی بین سعودی و مصر و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی موافقت كرده است.
یعلون گفته است كه « سعودی ، اسرائیل ، مصر و آمریكا در خصوص واگذاری جزایر تیران و صنافیر به سعودی مشروط به این كه در الحاقیه نظامی معاهده كمپ دیوید نام سعودی جایگزین نام مصر شود، به توافق رسیده اند».
وی می افزاید: ما 25 سال بعداز امضای معاهده كمپ دیوید نه تنها با واگذاری این دو جزیره به سعودی ها موافقت كردیم بلكه آن را مورد تایید و تاكید هم قرار دادیم.
در سفیر اخیر « سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی به مصر كه پنج روز طول كشید، دو طرف توافقنامه ترسیم مرزهای دریائی و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی را در مقابل كمك مالی هنگفت 16 میلیارد دلاری سعودی به مصر امضا كردند.
خاورم ** 1324