۲۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82036192
T T
۰ نفر
استاندارخوزستان:مقاومت برخي از ساكنان مناطق حاشيه اي درعدم تخليه،خدمت رساني را دشوار كرده است

اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان گفت: مقاومت برخي از ساكنان رودخانه كارون براي عدم تخليه منازل، كار خدمت رساني دستگاه هاي اجرايي و كمك رسان را دشوار كرده كه تخليه اجباري اين منازل در دستور كار قرار گرفت.

به گزارش ايرنا عبدالحسن مقتدايي جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: باتوجه به شرايط جوي كه پيش بيني شده بود از 48 ساعت قبل آمادگي كامل براي مقابله با پديده سيلاب را در استان داشتيم اما از ابتداي بارش ها سد دز پر شد كه با درايت كاركنان و كارشناسان سازمان آب و برق مشكل برطرف شد و شرايط تحت كنترل قرار گرفت.
وي افزود: روز پنجشنبه بيشتر بحران سيلاب در شمال استان بود كه با توجه به آمادگي كامل و كنترل آبگيري در پشت سدهاي كرخه، كارون و بخصوص سد دز، از آسيب هاي جدي پيشگيري شد.
استاندار خوزستان ادامه داد: ورودي آب در شب گذشته به سد دز هشت هزار متر مكعب بر ثانيه بود كه كارشناسان سد و سازمان آب و برق به گونه اي برنامه ريزي كردند كه خروجي سد با ظرفيتي حدود پنج هزار متر مكعب باشد اما روستاهايي كه در مسير خروجي قرار داشتند يكي از دغدغه هاي اصلي بودند اما اين مشكل نيز باهماهنگي هاي صورت گرفته برطرف و روستاها تخليه شد.
مقتدايي گفت: اين خروجي آب در طول تاريخ آبگيري سد دز بي سابقه بوده اما روز پنجشنبه با درايت مسئولان مربوطه هيچ مشكلي در اين زمينه ايجاد نشد .
وي بيان كرد: باتوجه به اين كه آب رها شده از سد دز در كنار آب حاصل از بارندگي ها در روز جمعه وارد رودخانه كارون مي شود، احتمال آبگرفتگي در برخي مناطق وجود دارد چرا كه در هر ثانيه دو تا پنج هزار متر مكعب آب وارد رودخانه كارون مي شود.
وي ادامه داد: در جلسه پنجشنبه شب تمامي نقص ها و مشكلات احتمالي در شهرستان ها بررسي شد و تمام فرمانداران شهرهايي كه در مسير رودخانه كارون قرار دارند به عنوان مسئول تعيين شده اند تا پا به پاي دستگاه هاي اجرايي گام بردارند.
استاندار خوزستان بيان كرد: متاسفانه برخي از مقاومت ها از سوي ساكنان مناطق حاشيه اي رودخانه كارون علاوه بر اين كه خطرات جاني را براي خود به وجود مي آورند،مزاحمت هايي را نيز براي دستگاه هاي اجرايي كه قصد كمك رساني به اين مناطق را دارند ، ايجاد كرده اند كه در صورت عدم همكاري به اجبار تخليه خواهند شد.
مقتدايي اظهار كرد: اين بارندگي در سال هاي گذشته بي سابقه بوده و بايد بعد از گذشت خشكسالي طولاني قدر اين نعمت الهي را بدانيم و بي شك حضور مردم در حاشيه رودخانه و شاد بودن آن ها نشان از رضايت آن ها از اين بارش رحمت است.
وي ادامه داد: اين بارندگي ها علاوه بر اين كه به كشاورزان بهره مي رساند نيروگاه هاي ما را نيز فعال تر خواهد كرد و تالاب هاي استان نيز به ميزان قابل توجهي آبگيري شده و شايد ديگر مشكل ريزگردهايي كه منشا آن داخلي است برطرف شود.
بارشهاي شديد باران در سه روز گذشته در خوزستان و استانهاي بالا دست خوزستان باعث ايجاد سيلاب و طغيان رودخانه هاي استان خوزستان به خصوص رودخانه كارون شد.
طغيان كارون تا كنون موجب شده چندين روستاي مسير كارون در شهرستانهاي دزفول، انديمشك، شوش، شوشتر و اهواز شود كه خوشبختانه با تدبير مسئولان استان تلفات جاني بوجود نيامده است.
7152/6064/1352
۰ نفر