۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82038454
T T
۰ نفر
بانك مسكن بیش از 183 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت كرد

تهران - ایرنا - مدیرعامل بانك مسكن گفت: بانك مسكن در سال 1394 بیش از 183 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید، ساخت و جعاله به متقاضیان پرداخت كرد.

به گزارش ایرنا، محمدهاشم بت شكن روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تسهیلات 50 هزر میلیارد ریال برای مشاركت مدنی در ساخت 126 هزار واحد مسكونی تسهیلات پرداخت شده كه در مقایسه با سال 1393 با رشد 56 درصدی مواجه شده است.
وی افزود: بانك مسكن در سال گذشته 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید 110 هزار واحد مسكونی و 11 هزار میلیارد ریال نیز تسهیلات جعاله برای تعمیرات 117 هزار واحد مسكونی پرداخت كرده است.
وی گفت: این بانك در سال گذشته برای 289 هزار واحد مسكونی، 86 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای وگذاری سهم الشركه و فروش اقساطی به متقاضیان پرداخت كرده است.

** پرداخت 465 هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای مسكن مهر
بت شكن با اشاره به تسهیلات پرداختی بانك مسكن به پروژه های مسكن مهر افزود: تاكنون بانك مسكن 465 هزار میلیارد ریال به واحدهای مسكن مهر پرداخت كرده است.
به گفته وی هم اكنون از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسكن مهر، بیش از یك میلیون و 628 هزار واحد آن به مرحله فروش اقساطی رسیده است.
وی با بیان اینكه بانك مسكن در سال گذشته بیش از 262 هزار میلیارد ریال منابع تجهیز كرد، گفت: این بانك به عنوان بانك تخصصی عاملیت فروش بیش از 30 هزار میلیارد ریال اوراق مشاركت دولت را بر عهده گرفت.
بت شكن با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسكن یادآور شد: در پایان سال گذشته سقف تسهیلات مسكن برای زوجین خانه اولی در تهران به یك میلیارد و 600میلیون ریال افزایش یافت و در شهرهای بالای 200 هزار نفر به یك میلیارد و 200 میلیون ریال رسید و سقف آن در شهرهای كمتر از 200 هزار نفر 800 میلیون ریال تعیین شد.
مدیرعامل بانك مسكن اظهار داشت: تاكنون 39 هزار نفر در كشور در حساب های پس انداز خانه اولی ها سپرده گذاری كردند كه از این محل بانك مسكن توانست بیش از هشت هزار میلیارد ریال منابع مالی تجهیز كند.

** برنامه های بانك مسكن در سال 1395
وی گفت: بانك مسكن با برنامه ریزی های انجام شده بانك مسكن درصدد است در سال جاری برای خرید، احداث، جعاله، فروش اقساطی و نوسازی بافت های فرسوده شهری برای یك میلیون واحد مسكونی تسهیلات پرداخت كند كه 200 هزار فقره آن به تسهیلات خرید مسكن اختصاص خواهد داشت.
بت شكن افزود: در این راستا این بانك برای نوسازی 100 هزار واحد مسكونی در بافت های فرسوده شهری و 100 هزار واحد مسكونی دیگر به صورت عادی تسهیلات پرداخت می كند و قرار است در سال جاری برای 200 هزار واحد مسكن تسهیلات جعاله پرداخت كند.
مدیرعامل بانك مسكن یادآورشد: پرداخت تسهیلات برای 400 هزار واحد مسكونی به صورت سهم الشركه و فروش اقساطی در سال 1395 در دستور كار بانك مسكن قراردارد و این بانك سقف تسهیلات پروژه های مسكن مهر را نیز از 465 هزار میلیارد ریال به 550 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داد.
وی، ایجاد صندوق های زمین و ساختمان و صندوق های پس انداز منطقه ای و بافت فرسوده شهری و انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاری های خارجی را برای افزایش سرمایه گذاری در بخش مسكن از دیگر برنامه های این بانك در سال جاری اعلام كرد.
بت شكن تصریح كرد: انتشار سه هزار میلیارد ریال اوراق رهنی و پیگیری برای اخذ مجوز لیزینگ مسكن از بانك مركزی و ایجاد خط اعتباری برای احداث ساختمان های مسكونی با فناوری های روز جهان از دیگر برنامه های بانك مسكن در سال جاری خواهد بود.

** افزایش سقف تسهیلات ساخت مسكن به یك میلیارد و 500 میلیون ریال
مدیرعامل بانك مسكن گفت، بانك مسكن با مصوبه بانك مركزی برای ساخت واحدهای مسكونی كه در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشد و با استفاده از فناوری های روز جهان احداث شود به ازای هر واحد یك میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات در شهرهای تهران، كرج، مشهد، اهواز، تبریز، شیراز و اصفهان پرداخت می كند.
وی گفت: در صورتی كه این واحدهای مسكونی به صورت صنعتی سازی احداث شوند، در این صورت بانك مسكن به ازای هر واحد یك میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می كند و سقف مشاركت مدنی برای ساخت واحدهای مسكن در شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراكز استان ها یك میلیارد و 300 میلیون ریال و در شهرهای زیر 200 هزار نفر یك میلیارد ریال خواهد بود.
به گفته وی، شعب این بانك در سال جاری برای شركت هایی كه در زمینه تولید مصالح ساختمانی فعال شوند 80 درصد ارزش ماشین آلات مورد نیاز آنها تسهیلات پرداخت می كند، برای تامین مالی شركت های بزرگ از جمله تولید سیمان و فولاد یك خط اعتباری خاص ایجاد می كند و برای تامین مالی برخی از پروژه های مسكن در كشور مدیریت دارایی های مالی را در دستور كار خود قرار خواهد داد.

** فروش اقساطی واحدهای انبوه سازان از هفته آینده
مدیرعامل بانك مسكن اظهارداشت: با مصوبه هیات مدیره بانك مسكن كه هفته آینده به شعب مراكز استان ها و شش شعبه در تهران ابلاغ می شود، تمام انبوه سازان عضو كانون انبوه سازان ایران می توانند برای فروش واحدهای خود به این شعب مراجعه كنند تا بازپرداخت اقساط واحدهای آنها توسط بانك مسكن تضمین شود.
بت شكن خاطرنشان كرد: در این روش بانك مسكن با 2.3 درصد كارمزد تضمین پرداخت فروش اقساطی واحدهای انبوه سازان را بر عهده می گیرد مشروط به اینكه سقف آن از یك میلیارد و 500 میلیون ریال بیشتر نشود و مبلغ قسط آن نیز بیش از 30 میلیون ریال نباشد.

** افتتاح حساب های امانی در شعب بانك مسكن برای پیش خرید مسكن
مدیرعامل بانك مسكن بیان كرد: فعال سازی حساب های امانی برای پیش خرید مسكن متناسب با پیشرفت فیزیكی آن در دستور كار بانك مسكن قرار گرفته به طوری كه با تصویب هیات مدیره بانك مسكن با دریافت یك میلیون ریال كارمزد و نیم درصد ارزش كل قرارداد، افتتاح حساب های امانی را برای پیش خرید مسكن آغاز می كند.
بت شكن تاكید كرد: در صورتی كه ارزش كل قراردادی برای خرید مسكن سه میلیارد ریال شود در این صورت با امضای قراردادی بین فروشنده، بانك مسكن و خریدار و با دریافت 16 میلیون ریال، مبالغ پرداختی خریدار به حسابی در این بانك واریز می شود تا متناسب با پیشرفت فیزیكی و طبق نظر كارشناسان بانك این مبالغ به فروشنده پرداخت شود.

** افزایش 50 هزار میلیاردی سرمایه بانك مسكن در سال 95
مدیرعامل بانك مسكن با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سرمایه این بانك یادآور شد: به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با مصوبه مجلس شورای اسلامی 50 هزار میلیارد ریال از محل فروش اموال غیر منقول سرمایه بانك مسكن افزایش پیدا می كند.
وی گفت: با افزایش سرمایه بانك مسكن میزان كفایت سرمایه این بانك به استانداردهای جهانی كه بین 8 تا 12 درصد است می رسد تا این بانك بتواند با پرداخت تسهیلات بیشتری به توسعه بخش مسكن و ساختمان در كشور كمك كند.
به گزارش ایرنا، سرمایه بانك مسكن هم اكنون بیش از 32 هزار میلیارد ریال و كفایت سرمایه آن حدود شش درصد است و با افزایش سرمایه 50 هزار میلیارد ریالی كل سرمایه بانك مسكن به 83 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
اقتصام**1108**9132 ** 2023 **1561