۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82041320
T T
۰ نفر
اجرای طرح سد تنگ سرخ شیراز در تنگنای دیدگاه های متناقض

شیراز - ایرنا - برخی مسئولان وكارشناسان محیط زیست فارس آنچه را اسناد مغایرت احداث سد تنگ سرخ با آموزه های زیست محیطی می نامند در همایش ها و نشست ها ارائه می كنند و خواستار توقف پروژه هستند اما برخی از مسوولان و مدیران شهری شیراز ساخت آن رابه سود مردم می دانند و بر لزوم احداث این طرح پا فشاری می كنند .

به گزارش خبرنگارایرنا ، كارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست، برخی استادان دانشگاه و كارشناسان حوزه آب و خاك ، فعالان محیط زیست ، صاحبنظران حوزه سلامت معتقدند: با احداث سد تنگ سرخ در بالادست شیراز و مهار اندك آبی كه به رودخانه خشك و سپس به دریاچه مهارلو سرازیر می شود ، دریاچه مهارلو به نمكزاری وسیع تبدیل خواهد شد و طوفان نیترات مستقیم به حلق مردم شیراز سرازیر می شود.
برخی از مسوولان اجرایی، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار این كلان شهر گاه در نشست های شورا یا در مصاحبه ها بر لزوم احداث این سد تاكید می كنند .
محسن معین عضو شورای اسلامی شهر شیراز اخیرا با اشاره به بارندگی اخیر در مناطق غربی و جنوبی كشور و سیلی كه به واسطه آن جاری شد، لزوم احداث سد تنگ سرخ را بار دیگر متذكر شده و گفته است: اگر سد تنگ سرخ در شیراز احداث نشود، سیل این شهر و شهروندان آن را به شدت تهدید می كند.
معین با بیان اینكه به دنبال تامین دلیل برای اعلام شكایت از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل ممانعت از احداث این سد است گفت: در بارندگی اخیر 240 میلی متر باران ظرف مدت یك روزدر خوزستان نازل شد كه اگر سدهای احداث شده قبل و بعد از انقلاب نبود، كل خوزستان را آب برده بود.
عضو شورای شیراز با بیان اینكه 12 سال قبل شیراز به واسطه بارش 100 میلی متر باران، با سیل مواجه شد گفت: اگر بارانی كه هفته گذشته در خوزستان نازل شد در شیراز ببارد باید منتظر یك فاجعه باشیم.
معین همچنین گفته است : احداث سد تنگ سرخ تنها راه نجات شیراز است و با پول مردم این شهر بخشی از كار عمرانی انجام شده و توسط سازمان محیط زیست كار متوقف شده است.
شهردار شیراز هم این سخنان عضو شورای شهر را تایید كرده و گفته است : رودخانه كارون كه در ابتدای دهه هفتاد با حدود 100 میلیمتر بارندگی طغیان كرد، اكنون با 240 میلیمتر باران خم به ابرو نیاورد.
علیرضا پاك فطرت دلیل این امر را توجه به ساخت سدهای متعدد و لازم در خوزستان دانست و گفت: دوره بازگشت سیل بین 10 تا 50 سال و چنین سیلی به گفته كارشناسان 100 ساله است، بنابراین باید با آینده نگری ساخت سد تنگ سرخ را مد نظر قرار داد.
شهردار شیراز با اشاره به اینكه طی دو نامه به مسئولان در خصوص خسارت هایی كه جاری شدن سیل در شیراز به دنبال خواهد داشت گفت: یك دهه قبل سیل در شیراز خساراتی به بار آورد حال آنكه امروز شاهد ساخت و ساز در نقاطی هستیم كه در زمان وقوع سیل شیراز، زیر آب رفته بود.
شهردار شیراز با تصریح اینكه ساخت و ساز در گذشته و به دلیل نبود نظارت دقیق انجام شده و گسترش یافته است گفت: سد تنگ سرخ باید ساخته شود اگرچه این اقدام برای شهرداری 100 میلیارد تومان هزینه دارد.
وی گفت : متاسفانه سد تنگ سرخ هم مانند دیگر امور مربوط به شهر شیراز، سیاسی شده است اما امروز در خصوص آینده هشدار می دهم كه اگر اتفاقی افتاد و شاید در آن زمان من شهردار و این افراد اعضای شورای شهر نبودند، رسانه ها كه حضور دارند آن را بازگو كنند.
مدیر كل محیط زیست استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: اگر شهرداری یا شورا یا هر نهاد دیگری بخواهد مغایر با آموزه های زیست محیطی و بدون ارزیابی زیست محیطی كارگاه سد تنگ سرخ را دوباره فعال كند با پیگیری قضایی مواجه خواند شد .
دكتر حمزه ولوی اظهار داشت : سد تنگ سرخ بدون نظرات كارشناسی محیط زیست و بدون داشتن ارزیابی آغاز شده و اكنون متوقف است و تا حصول نتیجه نهایی ارزیابی زیست محیطی ما مانع از احداث این سد خواهیم شد .
وی ابراز داشت : متاسفانه برخی افراد با نفوذی كه در دستگاه ها دارند سعی می كنند نظرات موافق برای احداث این سد را جلب كنند در حالی كه مهمترین نظر دراین زمینه نظر محیط زیست است كه آینده شیراز و سلامت مردم این شهر و چالش های دریاچه مهارلو را می بیند .
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم در سفر هیات دولت به استان فارس با احداث سد تنگ سرخ مخالفت كرد و گفت: این سازمان مجوزی برای احداث سد تنگ سرخ صادر نكرده و ما همه اقدامات قضایی و حقوقی را برای توقف عملیات ساخت این سد به كار گرفته ایم.
دكتر معصومه ابتكار در شانزدهمین سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان فارسكه اردیبهشت 94 انجام شد بیان كرد: سد تنگ سرخ در شیراز ارزیابی محیط زیست ندارد و تا قبل از تایید ارزیابی زیست محیطی احداث سد غیر قانونی و تاكید بر ساخت آن تخلف است.
وی افزود: ادامه كار این سد تا زمانی كه ارزیابی محیط زیست تایید نشود ، غیر قانونی است و راهی برای فرار از قانون نیست .
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این سازمان تذكرات لازم را به وزارت نیرو داده است و ما پیگیر این موضوع هستیم.
ابتكار اظهار كرد: قانون درمورد این سد صراحت دارد و هیات های حل اختلاف هم باید موازین قانونی را مد نظر داشته باشند زیرا هیچ مورد فرار قانونی را در احداث سد تنگ سرخ نمی پذیریم.
ابتكار گفت: ارزیابی زیست محیطی سد تنگ سرخ باید تایید شود و تایید ارزیابی زیست محیطی شرط لازم برای اجرا و تداوم عملیات ساخت این سد است و قانون در این زمینه بخوبی و روشنی همه موارد را مشخص كرده است .
وی افزود:مردم ، جوامع محلی و تشكل های زیست محیطی باید برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی فعال باشند و در این زمینه ما را یاری دهند.
سد تنگ سرخ كه عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله دو كیلومتری شهرك های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاكی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده كه از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشك برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای كنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان كه در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسكونی و تجاری شهر شیراز وارد می كند، اشاره كرد.
منتقدان ساخت سد تنگ سرخ بر این باورند این سد بدون مطالعات كافی زمین شناسی احداث شده و تركیدن یا شكستن سد در آینده، شهرك های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی ، انسانی می شود.
این منتقدان همچنین خشك شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمك و برخاستن ذرات خطرناك و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان كرده اند.
6113 / 1876
۰ نفر