۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82043291
T T
۰ نفر

فعالیت معدنكاوی در تیمره خمین متوقف شد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82043291
فعالیت معدنكاوی در تیمره خمین متوقف شد

خمین - ایرنا - مدیر كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: فعالیت معدنكاوی در دره تیمره خمین كه موجب تخریب بخشی از آثار ارزشمند سنگ نگاره های تاریخی این خطه شده بود، متوقف شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مركزی، سید محمد حسینی افزود: فعالیت های معدن كاوی در رشته گرانیت با وجوز اداره كل صنعت، معدن و تجارت بدون هماهنگی لازم با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تیمره خمین جریان داشت كه موجب آسیب به بوم های سنگی باستانی و حكاكی های سنگ نگاره های این خطه شد.
وی اظهار كرد: بیشترین آسیب ها در جریان ایجاد راه های دسترسی و فعالیت های معدنی پراكنده رخ داده كه در حوزه دره غرقاب از محدوده چم اسبه در مرز سیاسی گلپایگان شروع شده و تا روستاهای قیدو در شهرستان خمین امتداد یافته است.
حسینی اظهاركرد:بر اساس كارشناسی های اولیه آسیب به بوم های سنگی و نقوش حك شده در محل بند قیدو در یك دره با فعالیت معدن گرانیت و سنگ ورقه وارد شده است.
حسینی گفت: شمار این بوم های سنگی از 50 بوم تجاوز نمی كند.
وی افزود: مجموعه سنگ نوشته ها و سنگ نگاره های دره غرقاب تحت عنوان منظر فرهنگی تیمره در فهرست آثارملی به ثبت رسیده و این ثبت به معنای حمایت و ثبت تمامی عناصر تاریخی، طبیعی و معنوی دره قیدو است و باید كلیت ساختار كالبدی و منظر این ناحیه حفظ شود.
حسینی با بیان اینكه سنگ نگاره های تیمره خمین در نوع خود بی نظیر است ادامه داد: این سنگ نگاره ها در خمین با توجه به وجود بیش از 100 هزار نقش و كتیبه، شاخصه های ثبت جهانی را داراست.
وی بیان كرد: برای ثبت جهانی این آثار ارزشمند، ظرفیت باستانی و فرهنگی و قابلیت و شاخص های آن درسال 1389 به استانداری و فرمانداری شهرستان خمین برای انعكاس به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است.
مدیر كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مركزی افزود: پروانه بهره برداری معدنی صادر شده در تیمره خمین با وجود آگاهی اداره كل منابع طبیعی و اداره كل محیط زیست از این آثار تاریخی ارزشمند و بدون استعلام از اداره كل میراث فرهنگی از سوی اداره كل صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.
حسینی ادامه داد:بررسی های لازم با دستگاه های ذیربط برای انجام اقدامات حفاظتی مشترك با دستگاه های متولی از آثار ارزشمند حكاكی های تیمره خمین آغاز شده است.
وی گفت: هر چند منظر و كالبد دره غرقاب و سنگ نگاره های تیمره ثبت شده است، اما برای تاكید بر حفاظت از این آثار ارزشمند، نقشه عرصه و حریم و ارائه ضوابط به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی دیگر در دستور كار قرارگرفته است.
بیش از 21 هزار مورد سنگ نگاره در منطقه ای به وسعت 150 كیلومترمربع در تیمره شهرستان خمین كشف شده كه قدمت بعضی از آن ها به بیش از 40 هزار سال می رسد.
7277/6199/6013/