استان مركزي صاحب هفت كرسي نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي است كه تكليف چهار كرسي در مرحله نخست انتخابات روشن شده و در حوزه هاي انتخابيه 'اراك، كميجان و خنداب'، 'شازند' و 'ساوه زرنديه' با حضور شش نامزد تبليغات انتخاباتي مرحله دوم جريان دارد.
سوت پايان تبليغات انتخابات بر اساس اعلام رسمي وزارت كشورتا واپسين روزهاي هشتم ارديبهشت ماه است و مطابق قانون نامزدهاي انتخاباتي بايد روز نهم ارديبهشت ماه را در سكوت تبليغي به سرببرند.
نامزدهاي انتخاباتي و حاميان آنان در مرحله دوم مجلس دهم در روزهاي اخير با استفاده از تبليغات محيطي، مجازي، نشست هاي رسمي و خانگي هر كدام به سهم خود تنور انتخابات را گرم تر كرده اند و سعي در جلب آراي مردم به نفع خود دارند.
حضور تمام قد گروهها و تشكل هاي سياسي در اين مرحله از انتخابات پررنگ است و بستن ليست هاي حمايت از نامزدها و مشاركت در برپايي نشست هاي پرسش و پاسخ و سخنراني از ويژگي هاي تبليغات اين دوره در استان مركزي است.
درحال حاضر ائتلاف اصولگرايان و اصلاح طلبان استان مركزي در اردوگاه خود صف بندي هاي متعددي را براي جلب حمايت اقشار مختلف نظير دانشجويان، كارگران، معلمان، اصناف و كارآفرينان، كشاورزان و ساير بخش هاي جامعه دارند و در روزهاي اخير با حضور شخصيت ها و چهره هاي سرشناس كشوري در اراك، شازند و ساوه تلاش كرده اند تا حال و هواي انتخابات را پرشور كرده و مباحث انتخاباتي را برجسته سازي كنند.
ائتلاف اصولگرايان استان مركزي در روزهاي اخير حاجي بابايي وزير سابق آموزش و پرورش را براي سخنراني در جمع مردم اراك دعوت كرده و اردوگاه اصلاح طلبان نيز با دعوت از محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در مجلس دهم، الهه كولايي عضو شوراي هماهنگي مجمع زنان اصلاح طلب كشور و علي مطهري ، تلاش خود را براي ايجاد موج تبليغات انتخاباتي به كار گرفته اند.
ستادهاي نامزدهاي انتخاباتي نيز با نصب بنرهاي بزرگ و پوسترهاي نامزدها در سطح معابر شهري و روستاها در سه حوزه انتخابيه استان مركزي تكاپوي زيادي را ايجاد كرده اند.
پخش موسيقي، توزيع اقلام تبليغاتي متنوع، نصب تبليغات برخودروها، حضور نامزدها در مناطق شهري و روستايي در جمع مردم و ارائه برنامه ها از فعاليت هاي ستادهاست.
آنچه در اقلام تبليغي نامزدهاي انتخاباتي اين دوره به چشم مي خورد، ارائه برنامه در كنار شعارهاي تبليغي است و دعوت مردم براي مشاركت در اجرايي شدن برنامه ها و نظارت بر حسن اجراي آن نيز در اين اقلام ديده مي شود.
در اقلام تبليغي نامزدهاي مورد حمايت اصولگرايان محورهاي اقتصاد مقاومتي، مقابله با بيكاري، حل معضلات اقتصادي، ولايتمداري، تعهد، شجاعت و انقلابي بودن به عنوان ويژگي هاي بارز منتخب خانه ملت برجسته سازي شده اما ادبيات حاكم بر تبليغات نامزدهاي ائتلاف اصلاح طلبان بيشتر بر ديدگاه هاي اصلاحي و توسعه گرا، عقلانيت و اعتدال در تصميم و عمل، تقويت همبستگي مردمي و نهادهاي مدني و نگاه برنامه اي در حل چالش هاي اقتصادي و اجتماعي است.
فضاي مجازي نيز در روزهاي تبليغات انتخاباتي به صحنه تمام عيار عرضه نامزدهاي انتخاباتي تبديل شده و حاميان نامزدها با ايجاد كانال ها و گروه هاي مختلف در شبكه هاي مجازي به بحث و نظر در خصوص راهبردهاي مطرح شده و لزوم انتخاب آگاهانه مي پردازند.
ارائه تصاوير متعدد از نامزدهاي حاضر در صحنه انتخابات با ژست ها و شعارهاي مختلف، انتشار ديدگاه ها و برنامه هاي انتخاباتي سياسيون كشور، شخصيت هاي اجرايي و دانشگاهي و منعكس كردن لحظه به لحظه اخبار انتخاباتي استان از ويژگي هاي تبليغات مجازي اين دوره انتخابات در استان مركزي است.
اعلام حمايت نامزدهاي مرحله اول و انتشار بازتاب هاو نظرات در رسانه هاي استاني از طريق فضاي مجازي از جمله شيوه هايي است كه در اين دوره از انتخابات در حمايت از نامزدها جريان دارد.
البته در مواردي برخي بداخلاقي ها و موضوعات مختلف نيز در عرصه مجازي به چشم مي خورد.
با وجود نقش دانشگاهيان به عنوان گروه هاي مرجع فكري و اثرگذاردر روند انتخابات، تلاش هاي تبليغي در روزهاي نخست اين مرحله از انتخابات در دانشگاه ها در حد انتظار نبود اما رفته رفته با حضور چهره هاي كشوري در نشست هاي پرسش و پاسخ دانشجويي در حال گرم شدن است.
در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم استان مركزي 10 هزار عامل اجرايي فعاليت دارند تا زمينه راي گيري مردم سه حوزه انتخابيه را در دهم ارديبهشت ماه جاري فراهم كنند.
6013/6012
ماراتن تبليغي نامزدهاي انتخاباتي در سه حوزه انتخابيه استان مركزي
۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر:
82047644
اراك - ايرنا - با نواخته شدن زنگ تبليغات انتخاباتي در دوم ارديبهشت، دايره رقابت تبليغي شش نامزد حاضر در عرصه انتخابات مرحله دوم مجلس دهم در سه حوزه انتخابيه استان مركزي روز به روز گسترده تر شده و شور و حرارت حاميان آنان افزون مي شود.