شگردهای تبلیغی نامزدهای انتخابات اراک برای جلب نظر رای دهندگان

اراک - ایرنا - در واپسین ساعات پایان ماراتن تبلیغی نامزدهای انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی، ۵۱ نامزد حاضر در گردونه انتخابات حوزه اراک، کمیجان و خنداب با استفاده از شگردهای تبلیغی محیطی و مجازی تلاش برای جلب آرای مردم را به کار گرفته‌اند.

شمارش معکوس رقابت‌های مجلس یازدهم در حالی به سرعت کلید خورده که نامزدهای انتخاباتی و هواداران آن‌ها در اراک، کمیجان و خنداب نمایه ظاهری شهر را با اقلام تبلیغی خود تغییر داده و بستر فضای مجازی نیز حال و هوایی سیاسی و انتخاباتی دارد.

آرایش سیاسی احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار در زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی به صورت شفاف و برجسته در اراک، کمیجان و خنداب و سایر حوزه های انتخابیه نیز خودنمایی کرده و فعالان این حوزه با برپایی متینگ‌های سیاسی، مناظره نامزدها و لیست‌های ائتلافی و ارایه برنامه و حمایت از نامزدهای مورد نظر می‌کوشند تا تنور انتخابات را داغ کنند و نتیجه رقابت سیاسی پیش رو را در تصاحب کرسی‌های سبز بهارستان از آن خود کنند.

در نگاهی گذرا به اقلام تبلیغی محیطی و مجازی نمایندگان سهم رنگ و طرح، استفاده از نمادها و شعارها به‌عنوان برگ برنده در انتقال مفاهیم مورد نظر به کارگرفته شده که این موضوع در کنار ارایه برنامه کاری و یا عملکرد و زندگینامه افراد زینت بخش تبلیغات است و مردم با شاکله ذهنی خود برداشت‌های متنوعی از این کارزار تبلیغی دارند.

استفاده از تولیدات چندرسانه‌ای و محصولات فناوری نوین در بستر فضای مجازی از موارد تبلیغی است که این دوره از انتخابات نمود شفاف و عینی دارد و در اغلب این تولیدات تلاش شده گره‌گشایی از تنگناهای مالی و معیشتی، رفع بیکاری و نشاط آفرینی، امیدبخشی  و بهبود همبستگی  برجسته شود.

اگرچه ۱۳ نامزد زن و ۳۸ داوطلب مرد حاضر در گردونه انتخابات حوزه اراک، کمیجان و خنداب شیوه‌های سنتی تنبلیغات محیطی و برپایی ستادهای انتخاباتی را در دستور کار خود دارند، اما در این دوره از موسیقی‌ در برابر ستادهای انتخاباتی برای جلب توجه مردم استفاده شده و اقلام تبلیغی درشت مثل استند و بنر در نقاط شلوغ و پرتردد شهرها بیش از پوسترهای نصب شده خودنمایی می‌کند و این نشان می‌دهد که به نوعی نامزدها کوشش می‌کنند که مدیریت هزینه مالی داشته باشند چرا که از نگاه تیزبین مردم به دور نمی‌ماند.

اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان  اراک با آغاز تبلیغات انتخاباتی لیست نامزدهای مورد حمایت خود را اعلام کردند و علاوه بر فعالیت‌های چهره به چهره، راه‌اندازی نشست‌های پرسش و پاسخ در مساجد و شهر و روستاهای این حوزه با حضور نامزدان مورد حمایت، با نصب اقلام تبلیغی به‌صورت مویرگی در تمامی محله‌ها سعی در جلب آرای مردم دارند و این فرای فعالیتی است که در بستر مجازی با گروه‌های متعدد دنبال می‌شود و محفل نقد و نظر اعضای به نسبت پرتعداد آن‌ها است که هر از گاهی با برجسته‌سازی یک سوژه خاص به گفتمان مجازی می‌پردازند.

اقلام تبلیغی ائتلاف اصولگرایان با استفاده از تصاویر امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی و پرچم جمهوری اسلامی به عنوان عنصر پایه در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب ارایه شده که عمده شعارهای زینت‌بخش آن تکیه بر ولایت‌مداری، انقلابی‌گری، نماینده کارآمد، مبارزه با فساد و پیشبرد برنامه‌های گام دوم انقلاب اسلامی است.

اصلاح‌طلبان در اقلام تبلیغی ائتلافشان رنگ‌ سبز و بنفش را به صورت قالب استفاده کرده‌اند که در ادبیات سیاسی ایران مفاهیم و پیش‌زمینه‌های خود را دارد و علاوه بر آن استفاده از پرچم و تصاویر نخبگانی چون مصدق و امیرکبیر را برجسته سازی کرده‌اند و در اغلب اقلام ترغیب به حضور و رای آگاهانه به چشم می‌خورد و مضامین این تبلیغات از مردم می‌خواهد که با وجود همه تنگناها، رای خود را به صندوق‌ها بریزند.

گاه شمار تبلیغی انتخابات حوزه اراک، خنداب و کمیجان، در روزهای اخیر عاری از تخلف نبوده به‌طوری که معاون فرماندار اراک اعلام کرد برخی از اقلام تبلیغی ائتلاف‌ها و گروه‌های سیاسی حاضر در عرصه رقابت با قوانین انتخاباتی مغایرت داشت و به همین منظور با تشکیل نشستی با حضور این احزاب تذکر لازم داده شد.

در گروه‌های تلگرامی و در عرصه اینستاگرام و واتساپ نیز تحرکات برخی از نامزدها و هواداران مشهود است که برخی مضامین و مطالب ارایه در آن که با حضور تعداد قبال توجهی از کاربران نیز همراه است، همراستا با اخلاق انتخاباتی نیست و در این زمینه حتی برخی از کانال‌ها شکل گرفته‌اند که هویت سازنده آن آشکار نیست.

بسیاری از نامزدهای انتخاباتی به‌صورت مستقل پای در عرصه رقابت‌ها گذاشته و گفتار صادقانه، پاک دستی، خدمت صادقانه و احساس تکلیف برای ساختن ایران سربلند را در اقلام تبلیغی خود و در کنار تصاویرشان با ادبیات مختلف به کارگرفته‌اند.

استفاده از تصویر و نمادهای مذهبی و تصاویر برخی از شهدا نیز در اقلام تبلیغی شماری از نامزدهای حوزه انتخابیه‌ اراک، کمیجان و خنداب به چشم می‌خورد.

یکی از نامزدهای انتخاباتی جوان این حوزه نیز تصویر تمام قد از خود را بر روی پوستر انتخاباتیش قرار داده و در کنار آن نوشته که نوبت تازه‌نفس‌هاست.

بهره‌گیری از نماد درخت سرو به صورت سه درخت متوالی با رنگ‌های سفید و سرخ و سبز پرچم ایران دیگر شگردی است که یکی از نامزدهای انتخاباتی اراک از آن استفاده کرده و در زیر هر درخت شعارهای انتخابیش را که پیگیری مسکن اقشار کم درآمد، عمران شهری و رفع مشکل بیکاری است درج کرده است.

برخی از نامزدها اقلام تبلیغی خود را به صورت آویزه درختی در بلوارهای پرتردد شهر ارایه کرده اند و خواسته‌اند که به شکل متفاوتی از دیگران جلوه کنند.

نامزد دیگر با چاپ تراکتی که یک سوی آن تقویم و سوی دیگر تصویر و رزومه‌اش نوشته شده بر روی بستر آبی رنگ ادعا دارد که آرامش را به دریای پرافتخار همبستگی سیاسی کشور بازخواهد گرداند.

داوطلب دیگر حاضر در گردونه انتخابات مجلس شورای اسلامی در اراک با فضا سازی بهاری در پس زمینه تصویرش جمله «رای ما مدافع حرم» را مطرح کرده است.

استفاده از اثر انگشت جوهری که نام نامزد روی آن شکل گرفته شگرد دیگر در لابه‌لای اقلام تبلیغی نامزدهای این دوره است که در کنار شعار «اصلاح امور مدیر می‌خواهد» قرار گرفته و در پس زمینه تصویر نامزد تلاش شده از سه رنگ پرچم ایران استفاده شود.

«فردای خود را بهتر بسازیم» ،« به امید فردایی بهتر، من هستم توهم باش»، « نجات اقتصاد ایران»، « خدمت به مردم»، «مبارزه با فساد در انتخاب آگاهانه»، « خدمت، عدالت، معیشت»، « آینده روشن است وقتی با هم هستیم»، استفاده از اشعار حافظ، کلیپ سالار عقیلی در کنار فعالیت‌های اجتماعی یک نامزد، «با هم برای ایران سربلند»، «این خانه است، مسافرخانه نیست»، «معیشت مردم اولویت اول است»،«گام دوم انقلاب با مجلس مقتدر»، «همه دعوتید در رای به فردای ایران» و «نماینده‌ای از جنس مردم» از دیگر شعارهایی است که در اقلام تبلیغی نامزدها به چشم می‌خورد.

حجم اقلام تبلیغی محیطی و فعالیت پست‌های ارایه شده مجازی با گام‌های ساعت‌های پایانی تبلیغات رو به گسترش دارد و انتظار است که در لابه‌لای این همه اطلاعات و داده های تصویری و نمادین واجدان شرایط به سطحی از مقبولیت خواسته‌ها و رای آگاهانه و انتخاب کاندیدای مورد نظر خود دست یابند.

از ۲۱۸ نامزد انتخاباتی تایید شده در سطح ۶ حوزه انتخابیه استان مرکزی تاکنون ۱۶۸ نامزد در گردونه رقابت‌ها حضور دارند.

هفت کرسی نمایندگی بهارستان از آن استان مرکزی است که حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب ۲ کرسی انتخاباتی را دارند و پنج کرسی دیگر هرکدام متعلق به حوزه‌های شازند، تفرش آشتیان و فراهان، خمین، ساوه و زرندیه، محلات و دلیجان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha