۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82048687
T T
۰ نفر
سالانه سه هزار نفر به بیماران ضایعه نخاعی در كشور افزوده می شود

تهران-ایرنا- دبیرعلمی بیست و هفتمین كنگره انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینكه سالانه سه هزار نفر به بیماران ضایعه نخاعی كشور افزوده می شود، افزود:ضایعه نخاعی در ایران نسبت به سایر كشورها از شیوع بالاتری برخوردار است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دكتر ایرج عبدالهی امروز دوشنبه در نشست خبری بیست و هفتمین كنگره انجمن فیزیوتراپی ایران در جمع خبرنگاران افزود:سالانه در كشور 100هزار نفر دچار سكته مغزی می شوند كه 30 درصد ازآنها در ماه اول فوت می كنند و 70 درصد باقی مانده دچار مشكلات حركتی می شوند.
وی ادامه داد: همچنین حدود سه تا چهار هزار نفر درسال به بیماران مبتلا به ام اس افزوده می شود كه این آمار معادل كشورهای اروپایی است؛ متاسفانه 20 درصد از بیماران ام اس دچار ناتوانی در زندگی می شوند و حدود 30 تا 40 درصد از آنها با مشكلات پیش رونده و ناتوانی های جدی روبرو هستند.
به گفته عبدالهی آسیب نخاعی در این بیماران از مشكلاتی است كه نیازمند خدمات فیزیوتراپی خواهد بود و بیمار برای حركت و راه رفتن از خدمات این افراد باید استفاده كنند.
وی افزود: در بیماران ضایعه نخاعی زمان برای شروع فیزیوتراپی وجود ندارد و با بهبود وضعیت علائم حیاتی بیماران كار فیزیوتراپیست ها برای ادامه درمان و توانبخشی باید به طور جدی آغاز شود.
دبیرعلمی بیست و هفتمین كنگره انجمن فیزیوتراپی اظهار كرد: بیماران ضایعه نخاعی روزانه باید دو ساعت از خدمات فیزیوتراپیست ها استفاده كنند تا بتوانند به مرور زمان فعالیت های حركتی و جسمی خود را به دست آورند.

*** از هر 6 ایرانی یك نفر دچار سكته مغزی می شود
وی با بیان اینكه شایع ترین بیماری مغز و اعصاب كه منجر به اختلال در حركت می شود، سكته مغزی است گفت : از هرشش ایرانی یك نفر دچار سكته مغزی می شود.
عبدالهی با بیان اینكه شعار امسال كنگره 'حركت برای زندگی' نامگذاری شده است، گفت:یكی از محورهای اصلی كنگره، اختلالات حركت است كه طیف وسیعی ازمشكلات از آرتروز، درد مفاصل، سكته مغزی، ضایعات نخاعی، ام اس و مشكلات عضلانی و اسكلتی را در بر می گیرد.
دبیرعلمی بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران ادامه داد: 'سوزن پشت' یكی از مباحث جدیدی در حوزه فیزیوتراپی و یكی از روش های گسترده در جهان بوده كه مورد توجه بسیاری از بیماران قرارگرفته است.در این روش تزریقی صورت نمی گیرد و فقط نقاط دردناك بدن و عضلات شناسایی و با فیزیوتراپی در این ناحیه درد را می توان كاهش داد.
عبدالهی اظهار كرد: نشستن های طولانی مدت سبب ایجاد نقاط درد در عضلات شده كه در صورت سطحی بودن با ماساژ قابل درمان است و فیزیوتراپیست با تشخیص و شناسایی این نقاط درد می تواند به بیمار كمك كند.

*** پوشش بیمه ای ناچیز بیماران فیزیوتراپی
وی با انتقاد از پوشش ناچیز خدمات بیمه ای سازمان های بیمه گر برای بیماران فیزیوتراپی، گفت:درحال حاضر سه نوع خدمت ( ارزیابی بیمار،یك جلسه فیزیوتراپی معمولی و تمرین درمانی ) تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.
عبدالهی افزود:حدود 40 تا 50 نوع خدمات فیزیوتراپی تحت هیچ پوشش بیمه نبوده و بیمار باید هزینه های بسیاری زیادی را از جیب خود پرداخت كند.
وی عنوان كرد: نرخ خدمات فیزیوتراپی ثابت نبوده و از هر عضوی به عضو دیگر یا نوع خدماتی كه به بیماران ارایه می شود تفاوت دارد.
عبدالهی یادآور شد: با افزایش میانگین طول عمر، بیماری های عفونی به سمت بیماری های ناتوان كننده متمایل شده است و در این میان فیزیوتراپی به عنوان یكی از مهمترین رشته های مرتبط با حركت و ناتوانی اهمیتی روزافزون پیدا كرده است.

**تعرفه ای فیزیوتراپی واقعی نیست
در ادامه این نشست دكتر احمد موذن زاده دبیراجرایی بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران افزود:یك جلسه فیزیوتراپی حدود 34 هزاز تومان تعرفه دولتی آن در نظر گرفته شده است كه تعرفه واقعی نیست ونرخ جهانی 10 برابر این میزان است .
موذن زاده گفت:هزینه ها و تجهیزات كه در كشور برای خدمات رسانی به بیماران تهیه شده است با نرخ های جهانی بوده است و دراین شرایط وظیفه سازمان های بیمه گر است كه این تعرفه را تقبل كنند تا بیماران به آرامش خاطر درمان های خود را ادامه دهند.
موذن زاده افزود :برای اولین بار با تلاش های هیات مدیره و دعوت رسمی انجمن فیزیوتراپی ایران، دكتر' اما استوك ' رئیس كنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی (WCPT ) در بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران حضور دارد.
وی اضافه كرد:حضور كنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی (WCPT ) فرصتی برای معرفی توانمندی های ایران در بخش سلامت به جهان باشد.
دبیر اجرایی بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران افزود: درحال حاضر 7 هزار فیزیوتراپیست در سراسر كشور فعال هستند كه باید این میزان به 30 هزار نفر ارتقا پیدا كند و ما از نظر نیروی انسانی نسبت به استاندارد جهانی فاصله داریم .
موذن زاده با هشدار مبنی بر اینكه بسیاری از فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپیست به كشورهای خارجی از جمله كانادا عزیمت كرده اند گفت: حدود 10 تا 15 درصد از فیزیوتراپیست ها در خارج مشغول به كار هستند و تقریبا 300 نفر در كشور كانادا فعالیت كی كنند و این جای تاسف دارد.
دبیر اجرایی بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران گفت : با توجه به منویات مقام معظم رهبری ایران باید تا سال 1404 از نظر علم حرف اول را در منطقه بزند و این در حالی است كه برای ارتقا نیازمند دكترای حرفه ای در این رشته هستیم.
موذن زاده ادامه داد: در حال حاضر در تمام دنیا رشته فیزیوتراپی از مقطع كارشناسی به دكترای حرفه ای اتقا یافته است حتی در كشور پاكستان و عربستان نیز این اقدام صورت گرفته اما تا كنون دكترای حرفه ای این رشته در كشور ما وجود ندارد و این جای سوال و ابهام است.
بیست و هفتمین كنگره علمی فیزیوتراپی ایران از 15 تا 17 اردیبهشت ماه سال جاری در هتل المپیك تهران برگزار خواهد شد.
این كنگره كه به همت انجمن فیزیوتراپی ایران و با همیاری دانشكده های توانبخشی دانشگاههای علوم پزشكی كشور برگزار می شود تازه های فیزیوتراپی در قالب سخنرانی ، پوستر ، میزگرد و كارگاههای آموزشی توسط متخصصان فیزیوتراپی و رشته های مرتبط ارایه خواهد شد.
علمی ** 1354 ** 9314**1440
۰ نفر