۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82052035
T T
۰ نفر
نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل؛ گامی به سوی اقتصاد مقاومتی

تهران- ایرنا- ارایه بخشی از دستاوردهای متخصصان و محققان ایرانی در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل در سالی كه از سوی مقام معظم رهبری به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، نشان از غیرت ایرانی برای تحقق این شعار دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران روز یكشنبه (پنجم اردیبهشت) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و با عرضه 10 هزار مدل محصول پیشرفته (های تك) در نمایشگاه بین المللی تهران آغازبه كار كرد.
در این دوره از نمایشگاه كه با هدف توسعه فناوری و صادرات به مدت چهار روز برپا شد، 330 شركت دانش بنیان با عرضه محصولاتی در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی كه قابل رقابت با تجهیزات وارداتی است، حضور دارند.
دوره نخست برپایی این نمایشگاه سال 92 با هدف معرفی توانمندی‌های كشور در زمینه تولید مواد و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در كشور آغاز شد و اكنون درچهارمین دوره كه امروز روز پایان آن است، علاوه بر ساخت و تولید مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، توسعه فناوری و صادرات این محصولات دانش بنیان مد نظر است.
امسال نیز محصولات ارایه شده در نمایشگاه برای دومین بار با هدف توسعه كمی وكیفی در چهار سطح، سطح بندی شده اند وحمایت های خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است.

*** افزایش عرضه محصولات آزمایشگاهی در چهارمین دوره برپایی نمایشگاه
دكتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس نمایشگاه در خصوص روند افزایش محصولات در دوران برپایی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: در دوره نخست برگزاری این نمایشگاه 1500 مدل محصول ارائه شد، اما در دوره دوم این تعداد به چهار هزار مدل محصول و در دوره سوم به هشت هزار مدل محصول رسید.
وی بیان كرد: در این دوره از برگزاری این نمایشگاه، 10 هزار مدل محصول ارائه شد كه 9 هزار مدل آن اجازه فروش پیدا كرده اند.
شیخ زین‌الدین افزایش كیفیت تولیدات دانش بنیان داخلی را اساسی‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه دانست و گفت: عمده نقطه توجه برپایی این نمایشگاه روی رفع نیاز مراكز علمی، پژوهشی و دانشگاهی و فناوری بوده و علاوه بر این، حمایت های نمایشگاه توانسته است شركت‌ها را در بلوغ و توسعه نمونه‌های آزمایشگاهی تا رسیدن به مرحله صنعتی یاری كند، به طوری كه اخیرا نمونه ای از این تجهیزات به كره جنوبی صادر شد.

*** ارائه 12 محصول فناورانه جدید در نمایشگاه
شیخ زین الدین رییس نمایشگاه افزود: در این دوره از برپایی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران 12 محصول فناورانه جدید سطح یك در زمینه نانو، زیست فناوری، تجهیزات پزشكی، فنی و مهندسی ارائه شده است.
وی بیان كرد: پارسال عمده استقبال و فروش محصولات فناورانه در نمایشگاه از سه سطح نخست فناوری بود و امسال با هدف افزایش توسعه فناوری و با توجه به نیاز مشتریان، حمایت یارانه ای50 ، 35 و 20 درصدی برای محصولات دارای سه سطح نخست فناوری در نظر گرفته شد و محصولات سطح چهارم از حمایت یارانه ای برخوردار نشده اند.

*** بازدید 48 هیات خارجی از چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی
اسماعیل قادری فر مدیركل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری نیز به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این هیات ها از كشورهای عمان، عراق، پاكستان، تاجیكستان و قزاقستان و برخی از كشورهای هم مرز با ایران كه دانشگاه های خوبی دارند، عمده هیات هایی هستند كه از چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بازدید داشته اند.

*** 7500 میلیارد ریال ثبت سفارش در نمایشگاه تا ظهر روز پایانی
وی بیان كرد: شركت های حاضر در نمایشگاه امسال از لحاظ كمی 25 درصد رشد داشتند و نزدیك به 330 شركت در نمایشگاه امسال شركت كردند و از لحاظ كمی هم تمایل خریداران، خرید تجهیزات با فناوری پیشرفته یعنی تجهیزات با سطح یك و دو فناوری بیشتر شده است.
قادری فر افزود: با توجه به اینكه امروز (هشتم اردیبهشت ماه) آخرین روز برپایی چهارمین نمایشگاه تجهیزات ومواد آزمایشگاهی ساخت ایران است، تا پیش از ظهر امروز، حدود 7500 میلیارد ریال ثبت سفارش از سوی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه های وابسته به آن و شركت ها و موسسات پژوهشی خصوصی داشته ایم كه این امر از استقبال از تجهیزات ساخت داخل نشان دارد.

معرفی اجمالی برخی از دستاوردهای متخصصان ایرانی در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران:
*** شبیه ساز جراحی آب مروارید چشم به روش فیكو
برای نخستین بار دركشور در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید چشم به روش فیكو برای فروش در معرض دید بازدیدكنندگان قرار داده شده است.
این دستگاه در واقع شبیه سازجراحی فیكو است، به عبارت دیگر پزشك قبل از اجرای جراحی واقعی روی چشم، با این دستگاه روش جراحی را به صورت آزمایشی اجرا می كند.
ماكت سر روی شبیه ساز، امكان انجام جراحی آب مروارید را از طرف گیجگاه یا از سمت پیشانی در اختیار كاربر قرارمی دهد، رزیدنت می تواند ناحیه داخل چشم را به كمك یك میكروسكوپ ببیند.
تصویر به صورت استریو بوده و عمقی واقعی از محل داخل چشم را نشان می دهد كه میزان بزرگنمایی آن به كمك پدال زیر پای كاربر، قابل تغییر است، همچنین انواع مختلف ابزارهای جراحی در مدل چشم قرار گرفته اند و قابل انتخاب هستند.
متخصصان ایرانی در شركت دانش بنیان آتیه پردازان ظهور شریف توانستند برای نخستین بار در آسیا با ساخت شبیه ساز جراحی آب مروارید چشم به روش فیكو در ردیف سه كشور دنیا قرار بگیرند.

*** نمونه تجاری ربات جراحی سینا
ربات جراح سینا سال گذشته در نمایشگاه اینوتكس 2015 ایران برای نخستین بار رونمایی شد و اكنون درچهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی وارد فاز تجاری سازی شده است.
ربات جراح سینا برای جراحی از راه دور طراحی و ساخته شده است، این ربات دو قسمت دارد، قسمت اول در اختیار جراح قرار می گیرد كه می تواند در یك ساختمان یا شهر دیگر باشد و قسمت دوم كه بر بالین بیمار قرار دارد و جراحی از راه دور انجام شود.
كار با این ربات به این ترتیب است كه هر حركتی كه جراح به ربات اول می دهد، آن ربات دریافت می كند و ربات دوم همان حركت ها را روی بیمار كپی می كند، این ربات برای جراحی حفره شكمی و قفسه سینه طراحی شده و اولین نمونه در ایران است.

*** تجهیزات آزمایشگاهی بیمارستانی
اتاق تمیز سیار و چادر تمیز سیار در مساحت‌های مختلف برای استفاده در بیمارستان‌ها، صنایع نیمه‌هادی، صنایع داروسازی و صنایع خاص در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل ارائه شده است.

*** لیزر فیبری 200 وات پیوسته
لیزر فیبری 200 وات پیوسته با كاربری جوش و برش در كاربردهای صنعتی در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل ارائه شد كه روش كار این دستگاه به این صورت است كه فیبر داخل هد برش قرار گرفته و به راحتی جوش و برش لیزری را صورت می‌دهد.
به گفته محققان این طرح، این دستگاه نسبت به نمونه وارداتی دارای كیفیت یكسان و قیمت قابل رقابت است و مزیت این دستگاه ایرانی نیز پشتیبانی آن است.
در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل لیزر 600 وات پیوسته نیز ارائه شده است.

*** دستگاه الكتروریس
كاربرد فیلتراسیون در بعضی از صنایع به ویژه فاضلاب ها رو به افزایش است، در واقع این دستگاه با اضافه كردن نانوفیبر به فیلترهای معمولی كارایی فیلترها را افزایش می دهد.
در حال حاضر نانوالیاف ها كاربردهای بسیاری از جمله در ماسك های تنفسی، فیلترهای صنعتی و تجهیزات پزشكی دارد، با استفاده از فیلترهای تولیدی از این دستگاه می توانیم شاهد صرفه جویی انرژی در نیروگاه ها باشیم.
شركت دانش بنیان 'فناوران نانو مقیاس' توانسته است علاوه بر صادرات این دستگاه به كره جنوبی، دانش فنی دستگاه الكتروریس صنعتی را به مالزی ارائه كند.
علمی (5) ** 9340**2017
۰ نفر