۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۲۷
کد خبر: 82059130
T T
۰ نفر
چراي دام ها در آذربايجان غربي تا پايان فصل بهار ممنوع است

اروميه- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي گفت: چراي دام ها در چراگاه هاي منابع طبيعي استان تا پايان فصل بهار امسال ممنوع است.

رحمان وهاب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تا يك و نيم ماه آينده جلوي هر گونه تعليف دام در چراگاه هاي استان گرفته مي شود و با متخلفان به شدت برخورد مي كنيم.
وي با بيان اينكه مراتع از مهمترين و با ارزش ترين منابع ملي كشور به شمار مي رود، اظهار كرد: دامداران و بهره برداران از عرصه هاي منابع طبيعي از كوچ زود هنگام به مراتع ييلاقي پيش از آمادگي مراتع و پيش از موعد مقرر در پروانه هاي مرتعداري بايد خودداري كنند.
وي اضافه كرد: حفاظت از منابع ملي و بهره برداري بهينه از آن ضروري است و مديريت صحيح چرا همراه با عمليات اصلاح و احيا، مي تواند نقش اساسي در جهت بهره برداري پايدار و حفظ آب و خاك داشته باشد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي ادامه داد: دام زياد، چراي مفرط و غيراصولي از قبيل چراي زودرس بهاري و عدم رعايت ظرفيت و زمان ورود دام به مرتع به ويژه در خشكسالي ها مهمترين عامل تخريب مراتع به شمار مي رود.
وهاب زاده گفت: بهره برداران مراتع ييلاقي، قشلاقي و روستايي وظيفه دارند پيش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبيعي نسبت به تمديد پروانه چرا اقدام كنند.
وي آمادگي گياهان مرتعي و جلوگيري از لگدكوبي خاك را از ديگر علل جلوگيري از ورود دام به مراتع استان عنوان كرد و افزود: اجاره مراتع از جمله اقداماتي است كه برخي از بهره برداران اقدام به آن مي كنند كه اين امر نيز غيرقانوني بوده و با متخلفان برخورد مي شود.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي بيش از دو ميليون و 650 هزار هكتار مرتع دارد كه در بسياري موارد، با چراي زودرس بهاري پوشش گياهي بخش قابل توجهي از آنها از بين مي رود.
در سال هاي اخير با چراي بيش از حد دام و عدم توجه بهره برداران و سوء استفاده سودجويان، بخش زيادي از مراتع خوب استان به مراتع فقير تبديل شده است.
8137/1905