۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۴۱
کد خبر: 82059400
T T
۰ نفر

زیارت امام؛ همه راه های بغداد به كاظمین ختم می شود

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۴۱
کد خبر: 82059400
زیارت امام؛ همه راه های بغداد به كاظمین ختم می شود

بغداد-ایرنا- صفوف میلیونی عزاداران موسی بن جعفر(ع)، در طول خیابان های بغداد، چند روزی است كه برای یك لحظه هم قطع نشده است؛ شب و روز هم ندارد؛ پیاده آمده اند از دور و نزدیك؛ از داخل بغداد، حومه پایتخت تا شهرهای دور مانند بصره و نجف و كربلا و در این رود جوشان انسانی غرق شده اند.

آنها آمده اند به كاظمین برای به سوگ نشستن و عرض تسلیت به امام جواد (ع) كه در جوارش آرمیده است و برای همدردی با مردی از تاریخ كه با صبرش دیوارهای مخوف زندان تكفیری اموی را خسته كرد.
بدون باروبنه و با آگاهی از خطرات در راه، گام برداشته اند و در روزهایی شرجی و گرم عراق، خود را به حرم مباركش رسانده اند؛ اینجا كاظمین است، میعادگاه عاشقان 'عبد صالح'.
جمعیت بصور فشرده در مسیرهای مختلف حركت می كند، برخی از محور مركزی كه از خیابان سعدون بغداد عبور كرده و با گذر از میدان التحریر، میدانی كه ماه هاست به محل تجمع های اعتراضی تبدیل شده، وارد بازار مركزی شورجه در مركز بغداد می شوند و از آنجا از طریق پل آهنی به كاظمین می رسند.
گروهی از شرق حركت كرده و با عبور از اعظمیه و پل الائمه وارد كاظمین می شوند و گروه دیگر از محور جنوبی، از منطقه الدوره و خیابان فرودگاه المثنی خود را به مقصد می رسانند و گروه های دیگری از مناطق الحسینیه، تاجی و شعله در مناطق شمالی در راهند و همه یك مقصد دارند؛ كاظمین.
و این موج جمعیت هنگامی كه به ورودی های كاظمین می رسد، حركتش بطور فوق العاده، كند می شود.
در تمام مسیرها، هیات های مذهبی چادرهای خود را برپا كرده اند و بساط چای و غذا و استراحت نیز فراهم است، بطوری كه گویی اربعین در سالروز شهادت امام موسی بن جعفر (ع) بازآمده است.
به گزارش خبرنگاران ایرنا، از پیاده روی میلیونی به مناسبت زیارت امام موسی كاظم(ع)، دوشنبه شب زیارت زائران به اوج خود رسید و ازدحام جمعیت همه خیابان های اصلی و فرعی كاظمین را قفل كرد و حركت وجب به وجب جریان داشت.
در باب القبله و باب المراد، دسته دسته زائران، در انبوه جمعیتی كه مانند سیلی خروشان به سمت حرم در حركت بودند، ایستاده، دست ها را به آسمان بلند كرده و بصورت جمعی مشغول دعا و قرائت زیارتنامه بودند و صورت ها را نم اشك فرا گرفته بود و نه به محیط اطراف توجه داشتند و نه به تنه هایی كه می خوردند.
ورود به حرم، بسیار دشوار بود و بسیاری از اهالی و كسبه اطراف حرم می گفتند، 'این جمعیت بی سابقه' است و این درحالی بود كه جمعیت همچنان در حال ورود به كاظمین است؛ كاظمینی ها می گفتند، اهالی برخی مناطق پرجمعیت بغداد از جمله البیاع، حسینیه و بخش هایی از شهرك صدر، دوشنبه شب راه افتاده اند كه نزدیك اذان صبح وارد كاظمین می شوند.
داخل حرم امامین جوادین(ع) نیز شور و ولوله ای بپا بود و ورود به داخل حرم به سختی و در دقایقی طولانی انجام می شد و برای بسیاری از زائران، ورود از یك در و خروج از در دیگر و فقط گردش به دور ضریح امكان پذیر می شد و جمعیت موج وار در حركت بود.
جمعیت زائری كه دور ضریح حلقه زده بودند، ناله هایشان فضا را پر كرده بود و فقط راز و نیاز بود و سفره دل گشودن در كنار امامی كه 'باب الحوایج' است.
خروجی های كاظمین نیز مملو از جمعیتی بود كه از هر چهار دروازه كاظمین خارج می شدند و به قولی جای سوزن انداختن نبود و زائران برای رسیدن به اولین توقفگاه خودروهایی كه برای انتقال آنان بسیج شده بود، دستكم باید یك كیلومتری را پیاده طی می كردند.
نیروهای امنیتی نیز در مسیر مستقر بودند و بر ترددها كنترل داشتند. علاوه بر پست های بازرسی در داخل بغداد و در طول مسیرهای راهپیمایی، از ورودی های كاظمین هر 50 متر یك بازرسی انجام می شد.
هیات های عزاداری نیز همانند اربعین در تمام خیابان های مسیر راهپیمایی زائران برقرار است و انواع غذاها و نوشیدنی ها را برای زائران آماده كرده اند و در كنار آنان تعداد زیادی ایستگاه های بهداشتی و درمانی هم هست تا تن خستگان زیارت امام كاظم (ع) را در صورت بروز مشكل تسكین بخشند.
برای بازگشت زائران نیز تمهیداتی اندیشیده شده و بی شمار خودروهای نظامی و عمومی در خروجی های كاظمین كار انتقال آنان را به مقاصدشان به عهده دارند.
سخنگوی عتبه كاظمیه نیز در گفت وگویی كوتاه با خبرنگار ایرنا، توضیحاتی درباره مراسم امسال داد و گفت تا ظهر سه شنبه كه اوج زیارت امام كاظم (ع) است، تعداد زائران ورودی به كاظمین به مرز 10 میلیون نفر خواهد رسید.
سعد الحجیه افزود: از روز جمعه گذشته ورود گروه های مختلف زائر از داخل و خارج عراق به كاظمین شروع شده است و تا یكشنبه شب تعداد آنان به 4 میلیون نفر رسید.
وی، با بیان این مطلب كه امسال زیارت امام كاظم در سالگرد شهادتش متفاوت از سال های گذشته است، گفت: هم از نظر تعداد جمعیت زائر و هم از نظر هیات های مذهبی و خدمتگزار، امسال بسیار متفاوت از سال های قبل بوده است.
الحجیه افزود: روز دوشنبه و صبح سه شنبه تا ظهر اهالی حی الجهاد، الشعب و الحسینیه بغداد نیز كه جمعیت بزرگی را شامل می شود، براه خواهند افتاد و پیش بینی می شود كه تعداد نهایی زائران امسال به مرز 10 میلیون نفر برسد.
وی درباره برنامه ریزی عتبه كاظمیه هم توضیح داد: عتبه كاظمیه با پیش بینی وضعیت امسال، یك طرح خدمت رسانی ویژه را تدارك دید كه هدف آن ارائه بهترین خدمات و امكانات به زائران موسی بن جعفر(ع) در طول زیارت بوده است و در این راه 4 هزار داوطلب مردمی از بغداد و سایر شهرهای عراق در كنار 2 هزار كارمند عتبه سرگرم خدمت رسانی به زائران هستند.
الحجیه اضافه كرد: در این طرح وزارت خانه ها و سازمان های امنیتی و نیز وزارت خانه های حمل و نقل، بهداشت، برق، امدادی و شهرداری بغداد مشاركت دارند.
وی همچنین گفت كه در میان میلیون ها زائر عراقی، زائرانی از كشورهای خارجی بویژه از جمهوری اسلامی ایران نیز حضور دارند كه تلاش كرده ایم هیچ مشكلی در طول زیارت برای آنان ایجاد نشود.
از جمله برنامه های عتبه كاظمین برای زیارت امسال، ابتكار جالبی است كه به گفته الحجیه، با هدف حمایت معنوی از نیروهای الحشد الشعبی در جنگ علیه تروریسم، به اجرا گذاشته شده است.
این طرح شامل دفاتر یادبودی است كه زائران آن را امضاء می كنند و اعلام می دارند كه نایب زیاره این نیروها خواهند بود - كه هر سال در مراسم زیارت امام كاظم (ع)حضور داشته اند و امسال در جبهه ها- و به جای آنان اعمال مربوط به زیارت، اعم از قرائت زیارت نامه و فرستادن صلوات را به جا می آورند.
این طرح تا ماه رمضان امسال با ثبت نام از زایران ادامه خواهد یافت و در پایان آمار و گزارش نهایی اعلام خواهد شد.
در مراسم امسال، نیروهای نظامی، ارتش و الحشدالشعبی علاوه بر وظایف امنیتی محوله در كنار انجمن های غیر دولتی در خدمتگزاری به زائران مشاركت دارند كه از كار در هیات های خدمتگزار تا نظافت و كمك به نظم دادن به كاظمین را شامل می شود.
مراسم زیارت امام كاظم ظهر امروز سه شنبه پایان می یابد.
موسی بن جعفر(ع)، هفتمین ستاره آسمان ولایت و امام هفتم شیعیان، در 128 ه ق در ابواء محلی بین مكه و مدینه متولد شد و به دلیل صبوری و فرو خوردن خشم به 'كاظم' شهرت یافت و گویند بسیار مهربان و بخشنده بود و القابی چون ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابوعبدالله داشت و عبد صالح و نیز باب الحوایج نیز نامیده می شود.
در حوزه های علم و دین نیز سرآمد بود، بطوری كه گفته می شود اهل سنت نیز ایشان را به عنوان یك عالم دین بسیار محترم می شمارند.
امام كاظم (ع) در دوران 55 سال حیات پر بركتش با چهار خلیفه عباسی، منصور، هادی، مهدی و هارون، همزمان بود و چندین بار به زندان افتاد.
اولین بار در زمان مهدی بود كه این خلیفه عباسی، در پی دیدن خوابی از امیرالمومنین علی (ع) ایشان را آزاد كرد و دومین بار در زمان هارون الرشید بود كه امام را به زندان انداخت؛ هارون نیز خوابی دید و هراسناك امام را از زندان آزاد كرد، اما آخرین حبس امام كاظم (ع) در زمان هارون، هنگامی اتفاق افتاد كه دشمنان امام، هارون را از قیام ایشان بیمناك كردند و به این ترتیب وی فرمان قتل امام كاظم (ع) را صادر كرد.
امام موسی بن جعفر(ع) در سال 183 ه ق به دستور هارون الرشید مسموم شد و به شهادت رسید و در قبرستان قریش در ساحل غربی دجله و در خارج شهر بغداد به خاك سپرده شد كه حالا به زیارتگاه میلیون ها پیرو اهل بیت (ع) تبدیل شده است.
خاورم*1*1770*1275