به گزارش خبرنگار ایرنا فریبا نیرومند روز سه شنبه در همایش بزرگ فرش دستبافت در كانون شهید مطهری قروه، شناسایی ظرفیت ها و توانمندهای عرصه فرش، راهكارهای كاهش شكاف بین تولید و صادرات، شناسایی چالش ها و نقاط قوت و ضعف انواع فرش، تابلو فرش و زیراندازهای دستباف تعاونی ها و سوق دادن افراد جامعه جهت ایجاد شغل به این سمت را از جمله اهداف برگزاری این همایش ذكر كرد.
وی با اشاره به اینكه در مورد تاریخ پیدایش هنر قالیبافی اطلاعات دقیقی وجود ندارد اظهار كرد: با توجه به آثار باستانی و كشفیات بشر، ثابت شده است كه هنرهایی نظیر سبدبافی، نمدبافی، زیلوبافی، جاجیم بافی و گلیم بافی مقدمه ای بر پیدایش هنر قالی بافی بوده است.
نیرومند با بیان اینكه فرش های نخستین دارای طرح های ساده و ابتدایی و شكسته و عمدتا ذهنی باف بوده كه جنبه استفاده روزمره داشته اند گفت: محققان در مورد مهد فرش بافی در ابتدا به مصر به عنوان مهد این هنر فكر می كرده اند اما با پیدایش اولین فرش به نام پازیریك در كوه های سیبری در سال 1949 توسط پرفسور رودنكو ، مهد قالیبافی ازسواحل رود نیل و دجله و فرات به آسیای مركزی تغییر مكان داد و ثابت كرد كه مهد هنر فرش بافی در ایران بوده است.
به گفته وی تعاونی تولید فرش دستباف و گلیم سنتی تعاونی نقش نگاران قروه 220 هنرجو دارد كه از این تعداد 100 بافنده فعال هستند.
مدیرعامل شركت تعاونی فرش دست بافت نقش نگاران شهرستان قروه تاكید كرد: فرش ، صنعت و هنری است كه از گذشتگان ما باقی مانده و به دست فراموشی سپرده شده و درد فرش تنها به دست متولیانش درمان می گردد.
وی با بیان اینكه فرش همواره یكی از اصلی ترین ملزومات زندگی ما ایرانیان بوده و هست اظهار كرد: قالیبافی یكی از اصیل ترین و شناخته شده ترین هنرهای ایرانیان است كه در سراسر جهان زبانزد هنرشناسان و هنر دوستان است.
نیرومند با تاكید به اینكه صنعت و هنر قالی میراث گرانبهای پدران ما است و حفظ و حراست از آن را متولیان امر باید مهم بشمارند افزود: ما با فرش می توانیم توجه جهانیان را به كشور عزیزمان ایران جلب كرد و غوغایی به پا كنیم.
وی با بیان اینكه دوران رقابتی سنگین است و می طلبد از هر جهت در این صنعت به درجه بالایی برسیم تصریح كرد: با غنی بودن سنت ها و فرهنگ كشور ایران در جهت حفظ ارزش های سنتی و محلی خودمان با دید و دورنمایی به آینده، همین سنن را به وسیله تكنولوژی آراسته و تقدیم نسل های آینده خواهیم كرد.
نیرومند گفت: اگر بتوانیم وجه هنری فرش را بالا ببریم می توانیم مقام اولی را در جهان حفظ كنیم در غیر این صورت اگر تك بعدی باشیم چین و افغانستان گوی سبقت را از ما خواهند ربود و همواره باید با تكیه بر تكنولوژی، حفظ آموزه های فنی و هنری قالی میراث چند ساله در زمینه بافت قالی، فرهنگ سازی كنیم.
وی برای حفظ هنر فرش دستبافت تاكید كرد: بافنده هنگام كار باید شرایط روحی خوبی داشته باشد تا بتواند آن حس خوب را به فرش كه نبات هنری باشد منتقل كند و این امر محقق نخواهد شد مگر اینكه آینده بافنده تضمین شود و آینده بافنده با بیمه عمر بافنده تضمین می شود.
نیرومند اظهار كرد: باید با همفكری و همدلی دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم بار دیگر به این میراث فرهنگی و هنری جان تازه ایی ببخشیم.
وی با اشاره به توسعه این هنر در راستای طرح مشاركت و تعاونی با روستای دیوزند افزود: در این روستا 100 نفر سرپرست خانوار به عضویت شركت تعاونی در آمده اند و به آموزش رایگان بهترین هنرجوها در سه شیفت كاری می پردازند.
وی اظهار امیدواری كرد با جان بخشیدن به هنر فرش و انگیزه سازی در نیروهای جوان به عنوان یك پشتوانه شغلی و تعریف درستی از هنر فرش بتوانیم در این زمینه اثرگذار باشیم نیاز و هنر را با هم تلفیق دهیم تا به آینده ای روشن راه یابیم.
قروه در 90 كیلومتری شرق كردستان واقع شده است.
7345/1904
سنندج-ایرنا- مدیرعامل شركت تعاونی فرش دستباف نقش نگاران قروه، فرش را از شاخص ترین نمادهای فرهنگی ایرانیان دانست و گفت: با نگاهی نو به سنت های فراموش شده در راستای اقتصاد مقاومتی و ترویج فرهنگ تعاون، می توان این هنر را رونق بخشید.