محمد خدادي روز چهارشنبه در جلسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي دستگاههاي اجرايي و فرمانداري هاي استان مازندران در ساري افزود : گام اول در اين تغيير ساختاري و محتوايي ، توجه به اطلاعات و پردازش درست آنها از يك سو و مخاطب شناسي از سوي ديگر است.
وي به اهميت نقش و كاركرد اطلاعات در زندگي مردم در عصر انفجار اطلاعات اشاره كرد و گفت : مديران روابط عمومي بايد بپذيرند كه يك رسانه هستند و ساختار رسانه اي را براي خودشان تعريف و پياده كنند .
وي اضافه كرد : وقتي مختصات روابط عمومي به عنوان يك رسانه تعريف شود ، آن وقت اين بخش ديگر از ساير بخش هاي يك دستگاه اجرايي متمايز مي شود و مورد توجه جدي قرار مي گيرد.
او ادامه داد : رسانه ها در دنياي كنوني به دليل انفجار اطلاعات و دسترسي آسان و بدون محدوديت در دنيايي ناشناخته قدم بر مي دارند و يكي از كارهاي مهمي كه بايد انجام اين است كه تلاش كنند تا اطلاعاتي را پردازش و منتشر كنند كه ديگران در اختيار و دسترسي ندارند.
وي بر لزوم شناخت ويژگي هاي دنياي جديد ارتباطي تاكيد كرد و گفت : هنوز سبك نگارش ، نحوه انتشار و مدل تهيه اخبار در رسانه هاي كشور مربوط به دهه 60 است و اين مدل ديگر پاسخگوي نياز مخاطب امروزي نيست .
مدير عامل ايرنا با اظهار اين كه امروز دسترسي به اطلاعات و انتشار آن همگاني شده است ، اظهار داشت : در گذشته مالكيت اطلاعات ، دسترسي به آن و همچنين انتشارش انحصاري بود ، ولي امروز ديگر اين محدوديت ها برداشته شده است و هر كس يك دستگاه تلفن همراه هوشمند در اختيار داشته باشد ، خودش يك رسانه است .
وي اساس كار رسانه را ارتباط موثر دانست و گفت : براي ارتباط موثر مولفه هايي وجود دارد كه جريان رسانه به دليل فراگيري ، دربرگيري ، دسترسي و مشاركت تك تك آحاد جامعه بايد به اين نكته توجه جدي داشته باشد.
خدادي از رسانه به عنوان مهم ترين اشتراك بشريت فارغ از سن ، جنس مكان و زمان نام برد و افزود : كار رسانه اي در چنين فضا و موقعيتي يك كار كاملا تخصصي است و روابط عمومي هم به عنوان يك رسانه بايد كارش را تخصصي تعريف كند.
** توليد خبر به جاي نظر
مديرعامل ايرنا از دانش رسانه به عنوان يكي نيازهاي روابط عمومي ها و دست اندركاران رسانه ها ياد كرد ولي گفت : ولي دانش به تنهايي كافي نيست بلكه مهارت نيز بايد در كنار باشد تا اطلاعات درست و مبتني بر نياز مخاطب توليد و منتشر شود.
وي توضيح داد : مهندسي مخاطبان ، شناخت و دسته بندي آنان در رسانه ها بسيار مهم است چرا كه امروز بر خلاف گذشته از اطلاعات نبايد به مخاطب رسيد بلكه از مخاطب بايد به اطلاعات رسيد و لازمه اين كار هم شناخت مخاطب است.
او افزود : امروز رسانه هايي موفق ترند كه شناخت صحيح از مخاطب داشته باشند از بعد زماني ، مكاني و نياز محتوايي داشته باشد و صرف داشتن اطلاعات و انتشار آن نمي تواند مخاطب ساز باشد.
مدير عامل ايرنا سه عنصر متمايز سازي ، متنوع سازي و متفاوت سازي در جمع آوري ، پردازش و انتشار اطلاعات را در موفقيت رسانه ها موثر دانست و تاكيد كرد : روابط عمومي ها بايد اين نكات را به صورت جدي مد نظر قرار دهند.
وي افزود : حتي وقتي رسانه و روابط عمومي تمامي اين ويژگي ها را رعايت كند باز هم نبايد نسبت به موفقيتش اطمينان داشته باشد ، بلكه بايد با جمع آوري بازخوردها و تجزيه و تحليل آنها ، ميزان موفقيت و نقاط ضعفش را مورد بررسي قرار دهد.
** پايان دنياي تبليغات
مديرعامل ايرنا يكي از ويژگي ها عصر جديد را پايان يافتن انواع تبليغات براي جلب نظر و توجه مخاطب دانست و گفت : در دنياي جديد تبليغات تمام شده و بايد اطلاعات را به درستي و شفافيت براي مخاطبان منتشر كرد.
وي افزود : روابط عمومي ها بايد در جمع آوري اطلاعات جسارت به خرج دهند و اطلاعات پيراموني و جامعه را صادقانه جمع آوري و در اختيار مديران خود قرار دهند .
خدادي همچنين در اين نشست كاركردهاي ايرنا را براي مديران روابط عمومي دستگاههاي اجرايي مازندران تبيين كرد.
وي گفت : خبرگزاري جمهوري اسلامي با 81 سال سابقه ، هم اكنون با 80 كشور دنيا ارتباطات رسانه اي دارد ، داراي پست سازماني در 50 كشور دنياست و تمامي مناطق كشور را هم زير پوشش چتر خبري خود دارد.
در اين نشست مديران روابط عمومي دستگاههاي اجرايي ، سازمان هاي دولتي ، مسئولان روابط عمومي فرمانداري ها و جمعي از دست اندركاران رسانه هاي مازندران حضور داشتند.
6990/1654
مديرعامل ايرنا: عملكرد روابط عمومي ها بايد به اطلاع رساني تغيير يابد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۰۹
کد خبر:
82061965
ساري-ايرنا- مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي با تاكيد بر اين كه واحد روابط عمومي در دستگاههاي اجرايي بايد ساختار رسانه اي و ارتباطي به خود بگيرند ، گفت : عملكرد اين واحدها نيز بايد از تبليغات به اطلاع رساني تغيير يابد .