۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۲۴
کد خبر: 82061992
T T
۰ نفر
مدیرعامل ایرنا: عملكرد روابط عمومی ها باید به اطلاع رسانی تغییر یابد

ساری-ایرنا- مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاكید بر این كه واحد روابط عمومی در دستگاههای اجرایی باید ساختار رسانه ای و ارتباطی به خود بگیرند، گفت : عملكرد این واحدها نیز باید از تبلیغات به اطلاع رسانی تغییر یابد .

محمد خدادی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاههای اجرایی و فرمانداری های استان مازندران در ساری افزود : گام اول در این تغییر ساختاری و محتوایی ، توجه به اطلاعات و پردازش درست آنها از یك سو و مخاطب شناسی از سوی دیگر است.
وی به اهمیت نقش و كاركرد اطلاعات در زندگی مردم در عصر انفجار اطلاعات اشاره كرد و گفت : مدیران روابط عمومی باید بپذیرند كه یك رسانه هستند و ساختار رسانه ای را برای خودشان تعریف و پیاده كنند .
وی اضافه كرد : وقتی مختصات روابط عمومی به عنوان یك رسانه تعریف شود ، آن وقت این بخش دیگر از سایر بخش های یك دستگاه اجرایی متمایز می شود و مورد توجه جدی قرار می گیرد.
او ادامه داد : رسانه ها در دنیای كنونی به دلیل انفجار اطلاعات و دسترسی آسان و بدون محدودیت در دنیایی ناشناخته قدم بر می دارند و یكی از كارهای مهمی كه باید انجام این است كه تلاش كنند تا اطلاعاتی را پردازش و منتشر كنند كه دیگران در اختیار و دسترسی ندارند.
وی بر لزوم شناخت ویژگی های دنیای جدید ارتباطی تاكید كرد و گفت : هنوز سبك نگارش ، نحوه انتشار و مدل تهیه اخبار در رسانه های كشور مربوط به دهه 60 است و این مدل دیگر پاسخگوی نیاز مخاطب امروزی نیست .
مدیر عامل ایرنا با اظهار این كه امروز دسترسی به اطلاعات و انتشار آن همگانی شده است ، اظهار داشت : در گذشته مالكیت اطلاعات ، دسترسی به آن و همچنین انتشارش انحصاری بود ، ولی امروز دیگر این محدودیت ها برداشته شده است و هر كس یك دستگاه تلفن همراه هوشمند در اختیار داشته باشد ، خودش یك رسانه است .
وی اساس كار رسانه را ارتباط موثر دانست و گفت : برای ارتباط موثر مولفه هایی وجود دارد كه جریان رسانه به دلیل فراگیری ، دربرگیری ، دسترسی و مشاركت تك تك آحاد جامعه باید به این نكته توجه جدی داشته باشد.
خدادی از رسانه به عنوان مهم ترین اشتراك بشریت فارغ از سن ، جنس مكان و زمان نام برد و افزود : كار رسانه ای در چنین فضا و موقعیتی یك كار كاملا تخصصی است و روابط عمومی هم به عنوان یك رسانه باید كارش را تخصصی تعریف كند.
** تولید خبر به جای نظر
مدیرعامل ایرنا از دانش رسانه به عنوان یكی نیازهای روابط عمومی ها و دست اندركاران رسانه ها یاد كرد و ادامه داد: ولی دانش به تنهایی كافی نیست بلكه مهارت نیز باید در كنار باشد تا اطلاعات درست و مبتنی بر نیاز مخاطب تولید و منتشر شود.
وی توضیح داد : مهندسی مخاطبان ، شناخت و دسته بندی آنان در رسانه ها بسیار مهم است چرا كه امروز بر خلاف گذشته از اطلاعات نباید به مخاطب رسید بلكه از مخاطب باید به اطلاعات رسید و لازمه این كار هم شناخت مخاطب است.
او افزود : امروز رسانه هایی موفق ترند كه شناخت صحیح از مخاطب داشته باشند از بعد زمانی ، مكانی و نیاز محتوایی داشته باشد و صرف داشتن اطلاعات و انتشار آن نمی تواند مخاطب ساز باشد.
مدیر عامل ایرنا سه عنصر متمایز سازی ، متنوع سازی و متفاوت سازی در جمع آوری ، پردازش و انتشار اطلاعات را در موفقیت رسانه ها موثر دانست و تاكید كرد : روابط عمومی ها باید این نكات را به صورت جدی مد نظر قرار دهند.
وی افزود : حتی وقتی رسانه و روابط عمومی تمامی این ویژگی ها را رعایت كند باز هم نباید نسبت به موفقیتش اطمینان داشته باشد ، بلكه باید با جمع آوری بازخوردها و تجزیه و تحلیل آنها ، میزان موفقیت و نقاط ضعفش را مورد بررسی قرار دهد.
** پایان دنیای تبلیغات
مدیرعامل ایرنا یكی از ویژگی ها عصر جدید را پایان یافتن انواع تبلیغات برای جلب نظر و توجه مخاطب دانست و گفت : در دنیای جدید تبلیغات تمام شده و باید اطلاعات را به درستی و شفافیت برای مخاطبان منتشر كرد.
وی افزود : روابط عمومی ها باید در جمع آوری اطلاعات جسارت به خرج دهند و اطلاعات پیرامونی و جامعه را صادقانه جمع آوری و در اختیار مدیران خود قرار دهند .
خدادی همچنین در این نشست كاركردهای ایرنا را برای مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی مازندران تبیین كرد.
وی گفت : خبرگزاری جمهوری اسلامی با 81 سال سابقه ، هم اكنون با 80 كشور دنیا ارتباطات رسانه ای دارد ، دارای پست سازمانی در 50 كشور دنیاست و تمامی مناطق كشور را هم زیر پوشش چتر خبری خود دارد.
در این نشست مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی ، سازمان های دولتی ، مسئولان روابط عمومی فرمانداری ها و جمعی از دست اندركاران رسانه های مازندران حضور داشتند.
6990/1654
۰ نفر