۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82063971
T T
۰ نفر

اقتصاد هنگ كنگ متاثر از ناآرامي‌هاي سياسي

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82063971
اقتصاد هنگ كنگ متاثر از ناآرامي‌هاي سياسي

پكن - ايرنا - گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد، هنگ كنگ به عنوان يك مركز مالي بزرگ دنيا به دليل اتفاقات و جريان هاي سياسي كه طي دو سال اخير در اين منطقه رخ داده، بتدريج وارد مراحل ركود و بحران اقتصادي مي شود.

به گزارش ايرنا، اين بحران از زماني شدت گرفت كه تنش ها بر سر پيشبرد دمكراسي با شكل گيري اعتراضات جنبشي با همين نام در هنگ كنگ افزايش يافت و چيني ها سفرهاي خود را به اين منطقه كاهش دادند.
به نظر مي رسد كه چين براي تحكيم قدرت خود و اينكه همچنان زمام امور منطقه را در اختيار داشته باشد مردم را تشويق كرده است در شرايطي فعلي سفرهاي غيرضروري به هنگ كنگ نداشته باشند.
همزمان با افزايش فشارهاي دولت چين بر مخالفان و جلوگيري از اعتراضات خياباني، اين طور به نظر مي رسد كه دولت چين بي ميل نيست در زمينه كاهش مسافران، اين منطقه و مسئولان آن تا اندازه اي تحت فشار قرار بگيرند.
اين در شرايطي است كه حتي برخي از رسانه هاي گروهي در چين به تازگي گزارش كرده اند كه هنگ كنگ بايد بداند كه علت كاهش توريست در اين منطقه چيست و خودش بايد بتواند اين مشكل را حل كند.
بخصوص آنكه خبرگزاري شين هوا و روزنامه هاي چاينا ديلي و گلوبال تايمز هم با انتشار گزارش هايي تاكيد كرده اند: هنگ كنگ بايد شرايط را براي سفر چيني ها به آن منطقه متحول كند.
اين منطقه خودمختار كه بيش از هفت ميليون نفر جمعيت دارد و عنوان مهم ترين بازار تجاري آسيا و جهان را يدك مي كشد، از سال 1997 كنترل آن با وعده ضمانت دولت چين به حفظ خودمختاري منطقه، تحت سياستي كه به «يك كشور دو سيستم» مشهور است، از بريتانيا به پكن منتقل شد.
تازه ترين آمار منتشره رسمي در هنگ كنگ نشان مي دهد كه نرخ خرده فروشي در اين جزيره به پايين ترين ميزان از سال 1999 ميلادي به اين طرف رسيده است.
پايين آمدن نرخ خرده فروشي مويد اين است كه شمار گردشگران بخصوص مسافران چيني به هنگ كنگ كه خريداران اصلي كالاهاي اين منطقه هستند كاهش چشمگيري داشته است.
نرخ خرده فروشي در هنگ كنگ تا 12 و نيم درصد كاهش يافته است در صورتي كه فقط يك بار تا قبل از سال 1999 ميلادي ركورد كاهش 13 درصدي خرده فروشي در اين منطقه به ثبت رسيده بود.
بسياري از خرده فروشان در هنگ كنگ هنوز اميدوارند كه در جريان تعطيلات طلايي مانند اول اكتبر - روز ملي چين - بسياري از شهروندان چيني راهي اين بندر اقتصادي شوند.
روزنامه «ساوت چاينا» از هنگ كنگ مي نويسد كه بسياري از ناظران هنوز در باره وضعيت آينده خرده فروشي و اقتصاد هنگ كنگ تحليل دقيقي ندارند.
شاخص مصرف در هنگ كنگ نيز نشان دهنده كاهش شديد است و ميزان خريدها بعضا در بخش هاي مختلف تا 45 درصد كاهش يافته است كه اين مي تواند آينده مبهم اقتصادي را براي منطقه به دنبال داشته باشد.
آمار حاكي است كه شاخصه هاي خريد و مصرف در هنگ كنگ نزديك به 14 ماه متوالي است كه كاهش مي يابد.
اين منطقه مهر ماه سال 93 نيز به مدت سه ماه شاهد حضور گروهي از مردم در خيابانها در اعتراض به سياست هاي دولت محلي منطقه و چين بود.
دولت پكن پيش از اين بارها در مورد دخالت آمريكا و انگليس در اداره هنگ كنگ هشدار داده و مخالفين با بسته اصلاحات سياسي هنگ كنگ را وابستگان به بيگانگان قلمداد كرد كه قصد دارند از طريق هنگ كنگ، نظام سياسي چين را به چالش بكشانند.
آساق**231**1597