۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82064270
T T
۰ نفر

سازمان اسناد مانع مخدوش شدن حافظه تاریخ می شود

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82064270
سازمان اسناد مانع مخدوش شدن حافظه تاریخ می شود

تهران- ایرنا- معاون اسناد ملی سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: سازمان اسناد با موفقیت در ماموریت خود، مانع از مخدوش شدن حافظه تاریخی كشور می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شهرام یوسفی فر روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مكتوب، سازمان اسناد را از بزرگترین نهادهای افتخارآمیز كشور دانست و افزود: در این مكان، میراث معنوی و فرهنگی ما به رخ كشیده می شود؛ چیزی كه بسیاری حسرت آن را دارند.
وی این سازمان را در عرصه بین الملل یك مولفه مهم در ارزیابی مواریث خواند و اضافه كرد: این مكان گنجینه ای است كه همپای كتابخانه ملی، یك مركز دانشی به شمار می رود كه در دل آن هر برگ سند نه تنها از یك جلد كتاب كمتر ارزش ندارد، بلكه گاه بیش از آن می ارزد.
یوسفی فر ادامه داد: اسناد مادر و حقوقی متعلق به موسسات و مراكز مختلف كه در این مكان نگهداری می شود، حافظ منافع و هویت ملی و مایه افتخار هستند كه بسیاری از كشورها تمایل دارند از تجربیات ما در این حوزه بهره مند شوند.
به گفته وی، سابقه هزاران سال بایگانی و تدوین اسناد را در كشوری داریم كه میراث دار تاریخ كهن است.
معاون اسناد ملی سازمان اسناد و كتابخانه ملی، سند ملی را اوراقی نامید كه دارای ارزش فرهنگی و محتوایی برای مردم و نیازمند حفظ و نگهداری است.
وی با بیان اینكه بسیاری از اسناد نزد مردم و دستگاه های دولتی نگهداری می شود، گفت: به دلایلی این اسناد در معرض فرسایش قرار می گیرند و دیگر نمی توان گذشته را تدوین كرد بنابراین از این افراد می خواهیم كه اسناد شخصی، خصوصی و خانوادگی را به نام خود در این مركز ثبت كنند تا مورد استفاده آیندگان و پژوهشگران قرار گیرد.
یوسفی فر توضیح داد: در صورتی كه سازمان اسناد ماموریت خود را با موفقیت انجام ندهد، حافظه تاریخی یك كشور كهنسال مخدوش می شود.
وی با بیان اینكه سازمان اسناد گنجینه ای است كه همه سرمایه های كارشناسی در آن نگهداری می شود، یادآور شد: پرونده و سابقه همه اسناد می تواند به جهش و ارتقای دانش كشور كمك كند، بدین ترتیب كه اطلاعات درون آنها پس از سرازیر شدن در جامعه زمینه های جالبی را برای پژوهش ایجاد می كند.

** هشدار درباره الكترونیكی شدن اسناد
یوسفی فر با بیان اینكه دوران الكترونیك در مكاتبات شروع شده، گفت: امروز آخرین محموله های سخت و كاغذی را تحویل می گیریم و به زودی این جنبه مهم میراثی به انتها می رسد از این رو لازم است با انعطاف بسیار به سرعت وارد دوره اسناد الكترونیك شویم و برخی رویه ها را تغییر دهیم.
معاون اسناد ملی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ابراز امیدواری كرد دستگاه های دولتی به وظایف قانونی خود عمل كرده و شمار زیادی از پرونده ها كه فهرست نشده اند را آماده كنند تا سریع تر آرشیوی با گرایشات مردمی شكل گیرد.

** نشست های تخصصی این هفته
به مناسبت هفته اسناد ملی و میراث مكتوب از 18 تا 22 اردیبهشت ماه برنامه هایی در ساختمان آرشیو ملی برگزار می شود.
نشست های تخصصی اسناد و مطالعات انقلاب اسلامی، كاربرد اسناد تاریخی در مطالعات انسانی، جلوه های هنر و كارگاه های آشنایی با آرشیو و نگهداری یار مهربان و بازدید گروهی دانشجویان مرمت دانشگاه ها از آرشیو ملی از جمله این برنامه هاست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم با حضور رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و جمعی از مدیران این سازمان از آرشیویست ها و اهداگران برتر اسناد با اهدای لوح تجلیل شد.
فراهنگ**1880**1027
۰ نفر