۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82065372
T T
۰ نفر

طرح عمليات انتقال آب به سعادت شهر و ارسنجان كليد خورد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82065372
طرح عمليات انتقال آب به سعادت شهر و ارسنجان كليد خورد

شيراز - ايرنا - طي مراسمي طرح تامين آب و عمليات انتقال آب به شهرهاي سعادت شهر و ارسنجان دراستان فارس يكشنبه كليد خورد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين طرح با احداث شش حلقه چاه و اجراي خط انتقال به طول 47 كيلومتر عملياتي مي شود و آب جايگزين آب سد سيوند را به شهرهاي ارسنجان و سعادت شهر مي رساند .
پيش از اين قرار بود اب شهر ارسنجان از محل سد سيوند تامين شود كه با توجه به خشك بودن ذخيره سد و تداوم خشكسالي ها ، طرح تامين آن از محل چاه هاي آهكي جايگزين شده است .
پروژه آبرساني به شهرهاي ارسنجان و سعادت شهر و روستاهاي اطراف با مشاركت و كمك بخش خصوصي عملياتي شده است .
مهندس محمد رضا دهقاني مدير عامل سازمان آب منطقه اي استان فارس در مراسم اجراي عمليات آبرساني به اين دو شهر اظهار داشت : تامين آب دغدغه همه دولت ها در نظام جمهوري اسلامي بوده است و تامين آب شرب در دولت تدبير و اميد با شرايط فعلي بحران خشكسالي و كاهش منابع مالي دغدغه اصلي دولت است.
دهقاني با برشمردن اثرات خشكسالي گفت : امسال به طور متوسط 221 ميليمتر بارندگي در استان فارس داشتيم كه 22 درصد كمتر از ميانگين بلند مدت است و اين موضوع ما را به شرايط هشدار نزديك تر مي كند .
مدير عامل آب منطقه اي استان فارس با بيان اينكه براي نهمين سال متوالي فارس شرايط خشكسالي دارد گفت: رودخانه سيوند كه تامين كننده آب سد سيوند بود به طور كلي خشك شده است، اكنون هيچ مقدار آب پشت سد سيوند نيست ، با نظر كارشناسان و جلسات متعدد تصميم گرفتيم از شش چاه آهكي در منطقه آب شرب شهرها و روستاهاي ياد شده تامين شود.
وي با اشاره به اينكه جانمايي چاهها در نقاط طراحي شده بهترين نقاط است گفت : احداث اين چاهها آب شرب مورد نياز براي ارسنجان و سعادت شهر را در افق تعيين شده و تا 25 سال تامين مي كند .
اين طرح شامل 138 ليتر در ثانيه دبي آب براي ارسنجان ، 56 ليتر در ثانيه دبي آب براي سعادت شهر و 26 ليتر در ثانيه دبي آب براي روستاهاي اطراف است و با اعتبار 147 ميليارد و 910 ميليون ريال اجرا شده است .
هشت مخزن ذخيره آب و تصفيه خانه مناسب نيز در مسير اين طرح طراحي شده است .
6113 /1876